زیان سنگین و بیکاری گسترده، وضعیت وخیم گردشگری جهانی

سقوط درآمد صنعت گردشگری سه برابر سال ۲۰۰۹ و اوج بحران مالی جهانی است

در پنج ماه نخست سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع کرونا، سفرهای گردشگری نصف شده‌ است-Alberto PIZZOLI / AFP

به گفته دبیرکل سازمان ملل، صنعت جهانی گردشگری آسیب سختی از همه‌گیری کرونا دیده، و در پنج ماه نخست سال ۲۰۲۰، بیش از ۳۲۰ میلیارد دلار (۲۴۴ و نیم میلیارد پوند) زیان مالی کرده، و بیش از ۱۲۰ میلیون شغل این صنعت به خطر افتاده است.

آنتونیو گوترش روز سه‌شنبه در یک گزارش کتبی و ویدیویی گفت که گردشگری پس از سوخت و مواد شیمیایی سومین بخش صادراتی اقتصاد جهان است، و در سال ۲۰۱۹ سهمی معادل هفت درصد از تجارت جهانی داشته است.

او گفت: «از هر ده نفر در کره زمین، یک نفر در این صنعت مشغول کار است، و معاش میلیون‌ها نفر را هم تامین می‌کند.»

گردشگری علاوه بر تقویت اقتصاد کشورها «به مردم امکان تجربه کردن ثروت‌های فرهنگی و طبیعی دنیا را می‌دهد، انسان‌ها را به هم نزدیک می‌کند و بر انسانیت مشترک مهر تایید می‌زند.»

اما دبیرکل سازمان ملل گفت که در پنج ماه نخست سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع کرونا، سفرهای گردشگری نصف شده و درآمدها سقوط کرده‌ است.

آقای گوترش گفت که این «شوک بزرگی» برای کشورهای ثروتمندتر و پیشرفته بود، اما «برای کشورهای در حال توسعه، یک وضعیت اضطراری است، به‌وِیژه برای بسیاری از جزایر کوچک و کشورهای آفریقایی».

به گفته آقای گوترش، برخی از این کشورها بیش از ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی خود را مدیون گردشگری‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساندرا کاوارو، رئیس بخش اطلاعات بازار و رقابت سازمان جهانی گردشگری گفت که از ماه ژانویه تا می، ۳۲۰ میلیون دلار از درآمد گردشگریی کاسته شده است، که سه برابر میزان کاهش سال ۲۰۰۹ در اوج بحران مالی جهانی است.

بنا به گزارش سازمان ملل: «درآمدهای صادراتی از گردشگری ممکن است در سال جاری میلادی ۹۱۰ میلیارد دلار دیگر کاهش یابد و به یک تریلیون و دویست میلیارد دلار برسد، که می‌تواند تولید ناخالص جهانی را یک و نیم درصد پایین ببرد.»

علاوه بر مشاغلی که به خطر افتاده‌اند، بخش‌های وابسته به گردشگری – از جمله خدمات غذایی – نیز که معاش ۱۴۴ میلیون را در جهان تامین می‌کنند، در معرض تهدیدند.

آقای گوترش از بخش گردشگری خواست به شکلی خود را بازسازی کند که برای جوامع میزبان، کارگران و مسافران ایمن باشد و «با محیط زیست نیز سازگار باشد».

خانم کاوارو با اشاره به محدودیت‌های سفر و بسته شدن مرزها به دلیل همه‌گیری کرونا گفت: «بازگشت از این وضع تا اندازه زیادی بستگی به تحولات همه‌گیری و وضعیت اقتصادی دارد.»

*این خبر با اطلاعات خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته شده است 

بیشتر از