مسافرت هوایی تا سال ۲۰۲۴ به رونق پیش از کرونا باز نمی‌گردد

رئیس یاتا می‌گوید: احیای پروازها «نمود چندانی نداشته است»

گردشگران در فرودگاه شهر ایبیزا، اسپانیا، ۳۰ ژوئیه ۲۰۲۰- JAIME REINA / AFP

از آنجا که انتظار نمی‌رود سفر هوایی تا سال ۲۰۲۴ به میزان قبل از کرونا بازگردد، کارشناسان هم مدت برآوردی برای احیای صنعت هواپیمایی را افزایش دادند.

انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی (یاتا)، نهاد صنفی معروف در این صنعت، نخست پیش‌بینی کرده بود که شمار پروازها تا سال ۲۰۲۳ به رقم سال ۲۰۱۹ بازگردد، اما اکنون یک سال به پیش‌بینی خود افزوده است.

یک بازار اصلی که سرعت احیا را کُند می‌کند، ایالات متحده است که سفر هوایی در آن در حال افزایش بود، ولی جهش جدید ابتلا به کرونا در شماری از ایالت‌ها که اخیراً رخ داد دوباره جلو احیای سفرهای هوایی را گرفته است.

طبق گزارش اسوشیتدپرس و به گفته برایان پیرس، اقتصاددان ارشد یاتا، صنعت هواپیمایی پس از آن که در ماه آوریل تقریباً به طور کامل زمین‌گیر شد، محتاطانه در حال ازسرگیری فعالیت است، اما احیای آن « نمود چندانی نداشته است.»

تردد مسافران در ماه آوریل دچار ۹۴.۱ افت سالانه شد و در ماه ژوئن نیز این افت همچنان برقرار بود و برابر با ۸۶.۵ درصد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم بی‌اعتمادی مصرف‌کنندگان هم بودجه‌بندی سخت‌گیرانه‌تر و معطوف به سفرهای کاری، به کند شدن احیای سفر هوایی دامن می‌زند.

در بیانیه یاتا آمده است: «در بسیاری از اقتصادهای مهم نوپدید هم نشانه‌های اندکی از مهار کرونا به چشم می‌خورد و این کشورها همراه آمریکا حدود ۴۰ درصد بازار جهانی سفر هوایی را تشکیل می‌دهند.»

« تداوم تعطیلی در این کشورها و به‌خصوص لغو سفرهای بین‌المللی، مانع مهمی در برابر روند احیا است.»

رایان‌ایر، بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی اقتصادی اروپا، اعلام کرد که در فاصله آوریل تا ژوئن ۲۰۲۰ میلادی ۱۸۵ میلیون یورو (۱۶۷ میلیون پوند) یعنی میانگین ثانیه‌ای ۲۰ پوند زیان داشته است.  

تردد مسافری این شرکت هواپیمایی ۹۹ درصد افت داشته است.

در بریتانیا هم هشدار فراگیر وزارت خارجه در مورد سفرهای بین‌المللی که همچنان در مورد اکثر کشورهای جهان پا برجاست، در کنار قرنطینه دو هفته‌ای اجباری برای تمام مسافران ورودی به استثنای مسافران ورودی از ۶۲ مقصد، از برنامه‌ریزی برای سفر جلوگیری می‌کند.

به تازگی اسپانیا هم که مقصد محبوب بریتانیایی‌ها برای تعطیلات است، از فهرست معاف‌ از قرنطینه حذف شده است، زیرا ابتلا به کووید-۱۹ دوباره در آن کشور اوج گرفته است.

© The Independent

بیشتر از جهان