انفجار بیروت آخرین میخ بر تابوت کابینه لبنان بود

خشم و اعتراض همگانی از فساد دولتی، کابینه را ناچار از استعفا کرد

تظاهرات فراگیر معترضان لبنانی برای نشان دادن خشم‌شان نسبت به حاکمان آن سرزمین - ANWAR AMRO / AFP

کابینه لبنان قرار است به دلیل انفجار ویرانگر اخیر در بندرگاه بیروت که صدها کشته و هزاران مجروح برجاگذاشت، استعفا دهد. 

خبر را اول از همه حمد حسن، وزیر بهداشت لبنان پس از ملاقات هیات وزیران اعلام کرد و گفت که حسان دياب برای «تسلیم استعفا از سوی تمامی وزیران» به کاخ ریاست جمهوری خواهد رفت. 

به گفته دفتر آقای دیاب، او قرار است ساعت هفت و نیم عصر به وقت محلی خطاب به مردم سخنرانی کند. 

پس از آن که معلوم شد انفجار روز سه‌شنبه بر اثر آتش گرفتن ۲۷۰۰ تن نیترات آمونیومی بود که به شکل غیرایمن انبار شده بود و دولت از آن خبر داشت، دولت مستاصل‌شده لبنان از سوی شهروندان عصبانی تحت فشار قرار گرفته تا کنار برود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به دنبال متهم شدن دولت به کم‌کاری برای کمک به ۳۰۰ هزار نفری که بی‌خانمان شدند و یا کسانی که کسب‌وکارها و معیشتشان نابود شد، خشم مردم افزون شد. 

خیابان‌های بیروت در دو روز گذشته پر شده از تظاهرات ضددولتی، و معترضان و اعضای نیروهای امنیتی در مقابل پارلمان و چندین وزارت‌خانه، که شهروندان سعی در اشغالشان داشتند، درگیر شدند.

گمان می‌رود که انفجار در مرکز بندرگاه بیروت، یکی از بزرگ‌ترین انفجارهای غیراتمی در تاریخ مدرن باشد. این انفجار دست‌ کم ۱۶۰ نفر را کشت، حدود شش هزار نفر را مجروح کرد، بندرگاه اصلی کشور را ویران کرد و به بخش‌های بزرگی از پایتخت آسیب رساند. 

خسارات ناشی از انفجار بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، و حدود ۳۰۰ هزار نفر بلافاصله پس از حادثه بی‌خانمان شدند.

در تظاهرات، معترضانی که طناب در دست داشتند به ایندیپندنت گفتند که فساد عمیق در میان طبقه حاکم را مسؤول انفجار هولناک می‌دانند. آنان گفتند نگران آن هستند که ۲۵۰ میلیون یورویی که جامعه بین‌الملل در کنفرانس مجازی به رهبری فرانسه وعده داد، به دست مسؤولان حیف و میل شود و صرف کمک به مردم نشود. 

حدود ۲۰ نفر بر سر این انفجار بازداشت شده‌اند، از جمله رییس اداره گمرکات لبنان و سلف او، و همچنین رییس بندرگاه. به گفته مسؤولان دولتی، ده‌ها نفر نیز مورد بازجویی قرار گرفتند، از جمله دو وزیر سابق کابینه. 

قسان الخوری دادستان عمومی روز دوشنبه ژنرال تونی صلیبا، رییس اداره دولتی امنیت را بازجویی کرد. جزئیات بیشتری در این زمینه اعلام نشده اما قرار است ژنرال‌های دیگر نیز بازجویی شوند. 

قبل از استعفای دولت دست ‌کم سه وزیر از جمله  دوشنبه دمیانوس قطار، وزير محيط زيست كه دستيار نزديک نخست‌وزیر دیاب است استعفا دادند. 

© The Independent