لحظه تاریخی تغییر دستگاه در یکی از طولانی‌ترین قطعات موسیقایی جهان

برای تغییر دستگاه موسیقی، دو لوله به ارگ بزرگ کلیسا افزوده شد

جان کیج، آهنگساز آمریکایی - AFP

صدها تن از هواداران برای گوش سپردن به تغییر دستگاه در موسیقی کلیسایی در آلمان حضور یافتند که با استفاده از ارگ کلیسا نواخته می‌شود و تا ۶۳۹ سال باقی خواهد ماند.  

اجرای قطعه «اورگ/ به آهستگی ممکن»، نوشته جان کیج، آهنگساز آمریکایی، در سپتامبر ۲۰۰۱ در کلیسای سنت بوکاردی در شهر هالبرشتات در شرق آلمان آغاز شد.  

این اجرا که یکی از طولانی‌ترین اجراهای موسیقایی جهان است قرار است که تا ۶۳۹ سال و تا سال ۲۶۴۰ ادامه یابد.  

اجرای روز شنبه، اولین تغییر دستگاهی قطعه در طی هفت سال است که با استفاده از یک ارگ مخصوص در داخل کلیسای قرون وسطایی نواخته می‌شود.  

آخرین صدا مشابه همان صدایی بود که شش سال و ۱۱ ماه گذشته نواخته شد، و از همین رو تغییر دستگاه رویدادی عمده در میان هواداران پروژه ارگ جان کیج است.  

تغییر دستگاه به معنی تغییر صدای لوله‌های ارگ است، چه به علت افزوده شدن یک صدای جدید و چه پایان یافتن صداهای موجود. روز شنبه، دو لوله جدید ارگ افزوده شدند.  

سازمان‌دهندگان می‌گویند که این اجرا «تجسم یکی از آهسته‌ترین قطعات موسیقایی ارگی است».   

دستگاه فشار موجود در زیرزمین، انرژی لازم را برای فشار هوا به داخل ارگ می‌فرستد و صدای ممتدی ایجاد می‌کند. در زمان تغییر دستگاه، این کار به شکل دستی انجام می‌شود- و دو نفر روز شنبه دستگاه را تغییر دادند.  

پنجم سپتامبر ۲۰۰۱ که قطعه رسما آغاز شد، بدون هیچ صدایی بود. در فوریه ۲۰۰۳ و روز اولین تغییر تار بود که اولین لوله دستگاه در واقع در داخل کلیسا قابل شنیدن بود.  

کیج در سال ۱۹۱۲ در لس‌آنجلس متولد شد و در ۱۹۹۲ در نیویورک درگذشت.

پنجم سپتامبر ۲۰۰۱ که قطعه رسما آغاز شد، بدون هیچ صدایی بود. در فوریه ۲۰۰۳ و روز اولین تغییر تار بود که اولین لوله دستگاه در واقع در داخل کلیسا قابل شنیدن بود.  

او نه تنها به عنوان آهنگساز شناخته می‌شود، بلکه به عنوان نظریه‌پرداز موسیقی، هنرمند و فیلسوف نیز شناخته شده است.  

کیج بیش از همه به دلیل قطعه ۳۳ ’۴ معروف است که تنها متشکل است از چهار دقیقه و ۳۳ ثانیه سکوت.  

تغییر دستگاهی قطعه، معمولا بیش از هزار بازدیدکننده را به هالبرشتات می‌کشاند اما امسال به دلیل بحران سلامت مربوط به ویروس کرونا، شمار بازدیدکنندگان محدود بود.  

کاربران رسانه اجتماعی توییتر این لحظه بزرگ را جشن گرفتند. جاناتان بونگارد، مدرس موسیقی گفت: «در هشت سال گذشته، هر وقت درباره کیج تدریس کردم، به صدای هالبرشتات گوش کردیم، که قطعه "ارگ ۲/ به آهستگی ممکن" از سال ۲۰۰۱ به این سو آن جا در حال نواخته شدن است!» 

گرند اندرسون که موزیسین است، در توییتی نوشت: «اگر چشم به هم بزنید، از دستتان رفته!»  

گزارش بیشتر توسط اسوشیتدپرس

© The Independent

بیشتر از موسیقی