«لباس شخصی‌ها» رهبر مخالفان بلاروس را ربودند

سه تن از زنان فعال مخالف لوکاشنکو به خارج گریخته‌اند

کولسنیکووا آخرین بازمانده سه سیاستمدار زن بلاروس است- TUT.BY / AFP

رسانه بلاروسی «تی‌یوتی.بی‌وای» روز دوشنبه از قول یک شاهد عینی گزارش داد که افراد ناشناس، ماریا کولسنیکووا، از رهبران معترضان، و از سازمان دهندگان راه‌پیمایی روز یکشنبه را ربودند. به گفته این رسانه، مردان نقابدار او را سوار یک ون کردند و از محل دور شدند.

در پی تظاهرات صدها‌هزار نفری روز یکشنبه در مینسک، پایتخت بلاروس، که خواهان کناره‌گیری الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور این کشور شدند، پلیس ۶۳۳ نفر را بازداشت کرد. به گزارش خبرگزاری اینترفکس روسیه، پلیس مینسک گفت که خانم کولسنیکووا را بازداشت نکرده‌است.

کولسنیکووا آخرین بازمانده سه سیاستمدار زن بلاروس است که پیش از انتخابات ریاست جمهوری روز نهم اوت دست به دست هم دادند تا لوکاشنکو را که ۲۶ سال بر این کشور حاکم بوده، شکست دهند. لوکاشنکو خود را برنده انتخابات اعلام کرد، اما مخالفان او را به تقلب متهم کردند. از آن پس، بلاروس شاهد بحرانی سیاسی و تظاهرات و اعتصاب‌های پیاپی مخالفان بوده‌است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

متحدان خانم کولسنیکووا، نامزد رقیب لوکاشنکو، اسوتلانا تیخانووسکایا بود که بعد از انتخابات به لیتوانی گریخت، و ورونیکا تسپکالو، که او نیز بعدا از بلاروس رفت.

اولگا کووالکووا، یک فعال دیگر اپوزیسیون، روز شنبه وارد لهستان شد و گفت به او اخطار شده بود که اگر در بلاروس بماند بازداشت می‌شود.

روز یکشنبه ده‌ها هزار شهروند بلاروس در خیابان‌های مینسک این خواسته را تکرار کردند.

به گزارش الجزیره،  معترضان با بی‌اعتنایی به ممنوعیت راه‌پیمایی از سوی دولت، به خیابان‌ها رفتند. بسیاری از آنان پرچم‌های سرخ و سفید اپوزیسیون در دست داشتند و فریاد می‌زدند «برو گم شو» و «تو موشی».

کولسنیکووا که شورایی برای مذاکره با لوکاشنکوی ۶۶ ساله تشکیل داده، روز یکشنبه و پیش از ناپدید شدن، گفت :«این دریای انسانی را نمی‌توان با تجهیزات نظامی، تفنگ آب‌پاش، تبلیغات و بازداشت متوقف کرد. بلاروس‌‌ها خواهان انتقال صلح‌آمیز قدرتند، و ما از اعلام این مطلب خسته نخواهیم شد.»

اعتراضات گسترده در بلاروس در واکنش به انتخاب مجدد لوکاشنکو رئیس جمهور این کشور، واکنش‌های جهانی در پی داشت.

بریتانیا رسما نتایج این انتخابات را نپذیرفت، و سپس اتحادیه اروپا هم در نشست سران خود اعلام کرد که نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری بلاروس را نمی‌پذیرد.

همچنین شارل میشل، رئیس شورای اروپا، گفت شمار قابل‌توجهی از مقامات بلاروس، به دلیل ارتباط داشتن با تقلب انتخاباتی و سرکوب مردم، به لیست تحریم‌های اروپا اضافه می‌شوند.

آقای لوکاشنکو که از حمایت مسکو برخوردار است، برگزاری انتخابات مجدد را مردود اعلام کرده است.

بیشتر از جهان