موافقت جناح‌های فلسطینی برای آغاز مبارزه مسالمت‌آمیز

شهروندان فلسطین به جدیت جناح‌های فلسطینی اعتماد ندارند

مشارکت نمایندگان جناح‌های فلسطینی در نشست مجازی. عكس از:  AFP

در یک اقدام قابل توجه، جناح‌های فلسطینی با توجه به چالش‌های تازه‌ای که مسئله فلسطین با آن روبه‌رو شده است، تصمیم گرفتند در حال حاضر، مبارزه مسالمت آمیز را به عنوان وسیله‌ای برای مقاومت در برابر اسرائیل آغاز کنند. این در حالی است که اغلب ناظران در مورد فعال سازی این مبارزه از سوی جنبش‌های فتح و حماس که کرانه باختری و نوار غزه را در تصرف دارند، به دیده شک و تردید می‌نگرند.

در جلسه‌ دبیران کل جناح‌های فلسطینی که روز پنج‌شنبه گذشته برای تصمیم‌گیری در این مورد، به ریاست محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برگزار شد، ۱۴ جناح فلسطینی موافقت خود را برای توسعه مقاومت مسالمت آمیز مردمی به عنوان بهترین گزینه در وضعیت فعلی برای دفاع از حقوق مشروع فلسطین اعلام کردند. در این نشست همچنان توافق به عمل آمد تا کمیته ملی واحدی برای رهبری مقاومت فراگیر مردمی تشکیل شود و کمیته اجرایی تمام نیازمندی‌های لازم برای ادامه مقاومت مسالمت آمیز مردمی را فراهم کند.

در بیانیه پایانی، شرکت کنندگان بر لزوم تأسیس کشور فلسطین بر سراسر سرزمین‌های فلسطینی که پایتخت آن بیت‌المقدس باشد، تأکید کرده و افزودند که نباید "دولتی در کرانه باختری و دولت دیگری در نوار غزه وجود داشته باشد". در نشست مزبور همچنان توافق صورت گرفت تا کمیته از شخصیت‌های متعادل و مطرح ملی که مردم به آن‌ها اعتماد دارند تشکیل شود و این کمیته با ارائه یک طرح استراتژیک به منظور پایان دادن به اختلافات و ایجاد آشتی و هماهنگی، زمینه مشارکت تمامی گروه‌ها را در چارچوب سازمان آزادی‌بخش فلسطین که به عنوان یگانه ممثل قانونی مردم فلسطین شناخته می‌شود در مدت پنچ هفته فراهم کرده و پیشنهادات خود را در جلسه آینده شورای مرکزی فلسطین مطرح کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما بسیاری از فلسطینی‌ها بدین باورند که گروه‌های فلسطینی، به ویژه جنبش‌های فتح و حماس در پیشبرد مقاومت مردمی جدیت قابل ملاحظه‌ای نشان نخواهند داد؛ زیرا آن‌ها از جنبش مقاومت مردمی به عنوان ابزاری برای تحقق اهداف و راهکارها و بهبود شرایط زندگی در زیر سایه اشغال اسرائیل استفاده خواهند کرد.

با این حال، حسن یوسف، یکی از رهبران حماس در صحبتی که با ایندیپندنت عربی داشت، گفت: تحولات بزرگ اخیر باعث شده است تا جدیت همه به ایجاد مقاومت مردمی صلح آمیز بیشتر شود؛ زیرا تداوم وضعیت کنونی حقوق فلسطین را به شدت دچار تهدید کرده است، از این‌رو، همه گروه‌های فلسطینی این‌بار گرایش و تلاش بیشتری برای حمایت از جنبش مقاومت صلح آمیز مردمی خواهند داشت.

حسن یوسف که سال‌ها در زندان‌های اسرائیل به‌سر برده است، خاطرنشان کرد که حماس در حال حاضر با اجماع فلسطینی برای آغاز مقاومت مسالمت آمیز همسویی دارد و ما هرگز نمی‌خواهیم ملت فلسطین محتمل رنج و مصیبت شوند و هدف اصلی ما رسیدن به آزادی و پایان دادن به اشغال است.

وی در مورد عدم مشارکت اعضای جنبش حماس در کرانه باختری در مقاومت مسالمت آمیز، گفت که این امر به دلیل تعقیب اعضای حماس از سوی ارتش اسرائیل و سرویس‌های امنیتی فلسطین بوده و بستگی به هماهنگی‌های امنیتی میان آن‌ها در این زمینه دارد.

با این حال، یوسف تصریح کرد که تعقیب عناصر حماس در کرانه باختری از سوی سرویس های امنیتی فلسطین در حال حاضر تقریبا متوقف شده و سازمان فتح اطمینان داده است که از این بیش، دست به هیچ اقدامی علیه اعضای حماس نخواهد زد. حسن یوسف ابراز امیدواری کرد که این رویکرد برای همیشه ادامه داشته و موقتی نباشد.

در پیوند به میزان جدی بودن اجرای اقدامات لازم برای راه اندازی مقاومت مسالمت آمیز مردمی، بسام الصالحی، دبیر کل "حزب مردم"، گفت این تصمیم از سوی بالاترین سطح رهبری مردم فلسطین اتخاذ شده است. وی همچنان خواستار تشکیل یک رهبری واحد برای جنبش مقاومت مسالمت آمیز مردمی شد که توان سازماندهی مقاومت صلح آمیز را علیه اشغال اسرائیل داشته باشد. بسام الصالحی افزود: هرچند مقاومت مردمی هم اکنون نیز در سطح محدودی ادامه دارد، اما لازم است این رویکرد صلح آمیز توسعه داده شود و میزان مشارکت مردم در آن افزایش یابد.

در همین حال، هانی المصری، مدیر مرکز پژوهش‌های سیاسی و مطالعات استراتژیک فلسطین "مسارات"، گفت: تصمیم جناح‌های فلسطینی برای محدود کردن مقاومت در چارچوب اقدامات مسالمت آمیز و تلاش برای فعال سازی این روند، پدیده تازه‌ای نیست و آن‌چه در کرانه باختری و نوار غزه اتفاق می‌افتد مطابقت با همین روند دارد؛ زیرا در حال حاضر هیچ مقاومت مسلحانه علیه اسرائیل وجود ندارد.

وی افزود: حماس در نوار غزه از برخی اقدامات محدود نظامی و تلاش‌های مسالمت آمیز مردمی به هدف اعمال فشار برای تأمین منابع مالی و رفع محاصره نوار غزه استفاده می‌کند. نامبرده، خاطرنشان کرد که حماس برای حفظ آرامش، از جنبش مقاومت صلح آمیز مردمی برای مقاومت در برابر اسرائیل، حمایت می‌کند.

هانی المصری، گفت: هدف، تنها در تصمیم‌گیری خلاصه نمی‌شود و بایستی در عمل پیاده شود، هرچند تجارب گذشته نمی‌تواند باعث دلگرمی شود، اما شرایط دشوار کنونی مستلزم اتخاذ تصمیم به آغاز مقاومت صلح آمیز مردمی است، در غیر این‌صورت، اوضاع ممکن است از کنترل خارج شود. وی در پایان گفت: جناح‌های فلسطینی از "مقاومت مسالمت آمیز به عنوان یك تاكتیك" استفاده می‌كنند؛ زیرا با درنظرداشت عدم اعتماد مردم به جدیت گروه‌های فلسطینی، بسیج کردن مردم برای شرکت در مقاومت مسالمت آمیز، کار آسانی نیست.

© IndependentArabia