بایدن: مخترع لامپ یک سیاهپوست بود، نه ادیسون

نامزد دموکرات وعده داد در صورت انتخاب، برای برابری نژادی کوشش می‌کند

جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ ایالات متحده آمریکا، به همراه همسرش جیل بایدن-Win McNamee/Getty Images/AFP

جو بایدن، نماینده حزب دموکرات، در دیدار از شهر کنوشا در ایالت ویسکانسین ادعا کرد که «مردی سیاه‌پوست لامپ برق را اختراع کرده‌ است نه مردی سفیدپوست به نام ادیسون.»

 بایدن این اظهارات را در بخشی از سخنان خود در کلیسای گریس لوترن ابراز داشت که بعد از ملاقات با خانواده جیکوب بلیک، مرد سیاه‌پوستی که در ماه اوت مورد اصابت چندین گلوله ماموران پلیس قرار گرفت، به آنجا رفت.

 بایدن که وعده داد در صورت انتخاب شدن به ریاست جمهوری وضعیت عدالت نژادی کشور را بهبود خواهد بخشید، از فقدان تنوع و نمایندگی از تمام اقشار جامعه در تدریس تاریخ شکایت کرد.

او گفت: «واقعا محض رضای خدا هم که شده چرا ما در کلاس‌های تاریخ، تاریخ درس نمی‌دهیم؟ مردی سیاه‌پوست لامپ برق را اختراع کرد نه مرد سفیدپوستی به نام ادیسون ... وقایع اینچنینی زیادی وجود دارد، ولی آیا کسی این را می‌دانست؟»

او همچنین به کشتار سال ۱۹۲۱ شهر تولسا و تخریب «وال استریت سیاه» در ایالت اوکلاهاما اشاره کرد، که آن هم در مدارس تدریس نمی‌شود.

ظاهرا معاون اول سابق رئیس جمهوری به لوئیس هاوارد لاتیمر، مخترع سیاه‌پوست امریکایی اشاره داشت که روی طراحی و تولید لامپ برق و تلفن کار می‌کرد.

زندگی‌نامه او که توسط لملسون و دانشگاه ام‌آی‌تی نوشته شده است، می‌گوید او پس از آن که بخشی از تیم ارشد تحقیقات توماس ادیسون شد، مهم‌ترین کار خود را در بهبود لامپ برقی که توسط رئیسش در سال ۱۸۸۰ ثبت شده بود، انجام داد.

نمونه اولیه لامپ طراحی شده، با ورود برق به قطعه‌ای که از کاغذ ساخته شده بود، نور تولید می‌کرد و روشن می‌شد، اما این تکه کاغذی به سرعت می‌سوخت.

آقای لاتیمر نسخه‌ای از آن را طراحی کرد که قطعه نورانی از ماده‌ کربنی دیگری ساخته شده بود که بسیار مقاوم‌تر و پایدارتر بود. او سرقفلی این اختراع را که لامپ روشنایی برقی رشته‌ای با قطعه کربنی نام داشت، در سال ۱۸۸۱ به شرکت الکتریک ایالات متحده فروخت.

او بعدتر به دنبال ثبت اختراع دیگر خود برای تولید کارآمدتر این قطعات کربنی رفت و محل اتصال این لامپ‌ها به برق را نیز تقویت کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال ۱۸۹۰، لاتیمر اولین کتاب درباره نور با برق را نوشت که «نور برقی رشته‌ای» (Incandescent Electric Lighting) نام داشت. او همچنین مدیریت نصب لامپ‌های برقی در سراسر نیویورک، فیلادلفیا، مونترال و لندن را بر عهده داشت.

اختراعات دیگر لاتیمر شامل اولین توالت برای واگن‌های قطار و یکی از اولین نسخه‌های کولر و سیستم تهویه هوا است.

او در سال ۱۸۷۶ به عنوان دستیار توسط الکساندر گراهام بل استخدام شد و ادعاهایی وجود دارد مبنی بر این که در واقع آقای لاتیمر بود که تلفن را اختراع کرد. اما این ادعاها معمولا نامعتبر شناخته می‌شوند، چرا که خود او در دادگاه از ادعای بل برای اختراع تلفن دفاع کرد.

گرچه ادیسون بود که اولین لامپ برقی قابل استفاده را روانه بازار کرد، اما لاتیمر بود که با بهبود این اختراع باعث استفاده گسترده از آن شد.

آقای بایدن شاید در توصیف نقش آقای لاتیمر اغراق کرده باشد، ولی او یکی از چهره‌های کلیدی در دانش و طراحی زندگی مدرن است.

در طرف دیگر، رئیس جمهوری دونالد ترامپ، یکی از هواداران پروپاقرص لامپ‌های قدیمی ادیسون است و مرتب از لامپ‌های جدید و کارآمدتر انتقاد می‌کند که باعث می‌شوند او نارنجی به نظر آید. در سال ۲۰۱۹، دولت او یکی از ملزومات دوره اوباما برای استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف را کنار گذاشت.

© The Independent