هشدار کاخ سفید: برنامک‌های چینی بیشتری را ممنوع می‌کنیم

دولت هند هم ۱۱۸ برنامه ساخت چین را برای امنیت کشور زیان‌آور اعلام کرده است

فرمان اجرایی ترامپ مشخصا با الگوبرداری از دولت هند، موضوع سرقت و انتقال داده‌ها را تکرار کرده است- Chip Somodevilla/Getty Images/AFP

گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت ترامپ به دنبال ممنوع کردن برنامک‌های چینی بیشتری است که می‌توانند تهدیدی برای امنیت ملی تلقی شوند.

این خبر از سوی مدیر پرسنل کاخ سفید، مارک میدوز، بیان شد که در جمع خبرنگاران در هواپیمای اختصاصی رئیس جمهوری (ایر فورس وان) اظهارنظر می‌کرد.

البته به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، میدوز اشاره به برنامک خاصی که قرار است ممنوع شود، نکرده است.

دونالد ترامپ پیش‌تر فرمانی را برای بستن برنامک «تیک‌تاک» و برنامک پیام‌رسانی چینی «وی‌چت» امضا کرد که دلیل آن نگرانی از توانایی این برنامک‌ها در جمع‌آوری داده‌های شهروندان آمریکایی عنوان شد. شرکت‌های مالک این برنامک‌ها آن اتهام را رد کرده‌اند.

فرمان مزبور پس از آن صادر شد که دولت هند نیز اقدام به ممنوع کردن ۱۱۸ برنامک چینی در آن کشور کرد.

دولت هند اعلام کرده است که برنامک‌های مزبور «مضر حاکمیت و تمامیت هند، دفاع از هند، امنیت کشور و نظم عمومی» هستند.

از جمله برنامک‌های ممنوع شده، برنامک موبایل PUBG (ولی نه نسخه کاملی که روی کنسول‌های بازی وجود دارد) و سایر بازی‌ها نظیر خیزش پادشاهان، جست‌وجوگر چینی بایدو، و برنامک‌‌های تولیدی وی‌چت هستند.

بسیاری از این برنامک‌های ممنوع شده، نرم‌افزارهایی عادی نظیر «آلبوم و گالری عکس» و «مرورگر وب» هستند که اسم معروفی ندارند.

دولت هند پیش‌تر ۵۹ برنامک دیگر را ممنوع کرده بود که «تیک‌تاک» هم جزو آن‌ها بود. این دولت در بیانیه‌ای اعلام کرده است که «گزارش‌های متعددی درباره سوءاستفاده از برخی برنامک‌‌های موبایلی در فضای اندروید و اپل دریافت داشته که به سرقت و انتقال داده‌های کاربران به کامپیوترهایی خارج از هند» می‌پرداختند.

در آن بیانیه نام هیچ نرم‌افزار خاص یا شکایت از برنامه مشخصی مطرح نشده است.

با این حال، احتمال می‌رود که اگر ترامپ بخواهد محدودیت بیشتری روی برنامک‌های ساخت چین وضع کند، از الگوی دولت هند پیروی خواهد کرد.

فرمان اجرایی ترامپ مشخصا با الگوبرداری از دولت هند، موضوع سرقت و انتقال داده‌ها را تکرار کرده است.

در این فرمان آمده است: «سازمان‌ها و شرکت‌های آمریکایی شروع به مسدود کردن تیک‌تاک در دستگاه‌های خود کرده‌اند. ایالات متحده به منظور حفاظت از امنیت ملی، باید اقدامی جدی علیه مالکان تیک‌تاک در پیش بگیرد.»

سابقه برخی برنامک‌های چینی با توجه به رابطه‌ای که با حکومت چین دارند، واقعا مشکوک است.

در گزارشی که گروه تحقیقات سایبری «آزمایشگاه شهروند» منتشر کرده است، آمده است که شرکت «وی‌چت» با سانسور پیام‌های مربوط به ویروس کرونا در محیط خود، مانع از انتقال آنها از طریق کامپیوترهایش شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چند پرونده قضایی در گذشته نیز حکایت از این دارند که «تیک‌تاک» مخفیانه «حجم عظیمی» از داده‌‌های کاربران را جمع‌آوری، و به کامپیوترهایی در چین منتقل کرده است.

اقدامات هند و آمریکا در مقابل پکن ریشه‌های ژئوپلیتیک نیز دارد.

تنش میان هند و چین در طول تابستان ادامه داشت و به درگیری‌هایی کشنده بر سر مرزهای مشترک انجامید.

به طریقی مشابه، ترامپ به بهانه ویروس کرونا و مسایل اقتصادی، یک «جنگ سرد با چین» را رقم زده است.

دولت‌های غربی چین را هم به مثابه قدرت رقیبی می‌بینند که باید با آن رقابت کرد، و هم نیروی اقتصادی سودمندی می‌دانند که با رشد اقتصادی سریع توانست به رفع تأثیرات رکود جهانی سال ۲۰۰۸ کمک کند.

دیزنی و اپل هر دو هشدار داده‌اند که ممنوعیت‌های آقای ترامپ در مورد «وی‌چت» می‌تواند پیامدهای شدید اقتصادی برای هر دو شرکت داشته باشد.

اخیرا، طرحی که قرار بود یک کانال اطلاعاتی بین لس‌آنجلس و هنگ‌کنگ ایجاد کند، به علت نگرانی دولت آمریکا از این که چین ممکن است اطلاعات را در میان راه به سرقت ببرد، منتفی اعلام شد.

© The Independent

بیشتر از زندگی