اینترنت پرسرعتی که می‌تواند تمام نتفلیکس را در یک ثانیه بارگذاری کند

به گفته محققان دانشگاه کالج لندن استفاده از این فناوری بسیار مقرون به صرفه خواهد بود

نتفلیکس یک شرکت آمریکایی رسانه است که فیلم و سریال‌های متعددی را به صورت آن‌لاین در کشورهای بسیاری پخش می‌کند- Olivier DOULIERY / AFP

محققان موفق به خلق پرسرعت‌ترین ارتباط اینترنتی شدند که بسیار سریع‌تر از آزمایش‌های موفق‌آمیز قبلی است.

تیم پشت این تحقیق، از دانشگاه کالج لندن، توانست با سرعت ۱۷۸ ترا بیت در ثانیه به انتقال داده‌ها بپردازد. این سرعت دو برابر ظرفیت سیستم‌هایی است که امروزه در جهان استفاده می‌شود و ۲۰ درصد بیشتر از رکورد قبلی است.

این ارتباط اینترنتی به قدری سریع است که می‌تواند تمام مجموعه فیلم‌های نتفلیکس را در عرض یک ثانیه بارگذاری کند.

سرعت اخیر همچنین به سقف سرعت انتقال داده‌ها که از نظر تئوری می‌تواند امکان‌پذیر باشد، بسیار نزدیک است. سقف سرعت انتقال داده‌ها، اولین بار توسط ریاضی‌دان آمریکایی، کلودی شانون، در سال ۱۹۴۹ مطرح شد.

امکان رسیدن به چنین سرعت بالایی از آن جهت میسر شد که دانشمندان طیف وسیع‌تری از رنگ‌ها را نسبت به آنچه معمولا در فیبرهای نوری استفاده می‌شود، برای انتقال داده‌ها به‌کار گرفتند. آنها با ترکیب چند فناوری تقویت‌کننده، توانستند بهترین بهره را از خواص نور ببرند و از تک‌تک طول موج‌های آن برای انتقال داده‌ها استفاده کنند.

البته این سرعت هنوز در مرحله آزمایشگاهی است و مصرف‌کنندگان خانگی بعید است به این زودی به نزدیکی‌های این سرعت برسند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما محققانی که به این سرعت دست یافتند، اظهار داشته‌اند که استفاده از این فناوری روی زیرساخت‌های موجود نسبتا آسان است و به لحاظ اقتصادی هم مقرون به صرفه خواهد بود. به گفته آنها تنها لازم است تقویت‌کننده‌هایی که در مسیرهای فیبر نوری به‌کار گرفته می‌شوند، به مدل ارتقاء یافته تغییر یابند. افزودن تقویت ‌کننده جدید ۱۶ هزار پوند هزینه دارد، و کشیدن هر کیلومتر فیبر جدید ۴۵۰ هزار پوند هزینه می‌برد.

به اعتقاد محققان، با توجه به افزایش فزاینده مصرف و انتقال داده‌ها، چنین سرعتی در آینده ضروری خواهد بود. آنها می‌گویند هر چه امکان تولید و ذخیره اطلاعات بیشتر شود، در آینده لازم سرعتی لازم خواهد بود که بتواند جوابگوی نیاز به انتقال داده‌ها باشد. به گفته لیدیا گالدینو، محقق ارشد این تحقیق، چنین سرعت بالایی برای «مصارفی که هنوز به فکر کسی نرسیده و زندگی مردم را متحول خواهد کرد»، ضروری خواهد بود.

گزارش این تحقیق در یادداشت‌های فناوری فوتونی IEEE تحت عنوان «بهبود ظرفیت فیبر نوری از طریق تقویت پیوسته پهنای باند و اشکال هندسی» منتشر شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان