قیمت پراید صد میلیون را پشت سر گذاشت

جلوگیری از انتشار قیمت‌ها در فضای مجازی نتوانست مانع افزایش قیمت شود

پراید عصای دست بسیاری از اقشار متوسط و فرودست، در روزگار بیکاری است-  طرح از احسان گنجی.

قیمت پراید از آنجا که ارزان‌ترین خودروی داخلی ایران است و جایگاه مهمی در سبد اقتصادی طبقات متوسط و محروم جامعه دارد، موضوع مهمی تلقی می‌شود. بر اساس اطلاعیه اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل، قیمت پراید در روز پانزدهم شهریور از مرز صد میلیون تومان هم گذشت.

مطابق قیمت‌های موجود در بازار خودرو،  قیمت پراید ۱۱۱ در بازار به ۱۰۱ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ به ۸۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و پراید ۱۳۲ هم به ۹۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان صعود کرد.

سایر خودروها هم شرایط مشابهی را دارند. قیمت تیبا صندوقدار از ۹۴ به ۱۰۳ میلیون و تیبا ۲ از ۱۰۷ به ۱۱۹ میلیون تومان افزایش یافت؛ همچنین قیمت ساینا هم ده میلیون گران‌تر شد و در بازار به بیش از ۱۲۰ میلیون تومان رسید. همچنین قیمت پژو ۲۰۶ نیز مرز ۲۰۰ میلیون تومان را رد کرد.

وضعیت خودروهای وارداتی وضعی عجیب را سپری می‌کند. افزایش قیمت ارز و ممنوعیت واردات برخی از انواع خودروهای خارجی باعث شده تا قیمت این قبیل اتومبیل‌ها به بیش از یک میلیارد برسد. در حال حاضر ارزان‌ترین مدل تویوتای پریوس تیپ C، حدود یک میلیارد و صد میلیون تومان است. این قیمت در مورد برندهای بنز و بی‌ام‌و به شش میلیارد تومان هم می‌رسد.

این در حالی است که چندی پیش با شکایت وزارت صنعت، معدن و تجارت، دادگاه حکم ممنوعیت انتشار قیمت خودرو بر روی وبسایت‌ها را صادر کرد.

وزارت «صمت» در توضیح این موضوع مدعی شد که برخی دلالان به صورت سیستماتیک با قیمت‌گذاری‌‌های هماهنگ، باعث افزایش قیمت خودرو در بازار می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگرچه اکثر کارشناسان اقتصادی و حوزه خودرو معتقدند که افزایش قیمت خودرو عوامل دیگری دارد، تورم، افزایش نرخ ارز، تحریم‌ها، فساد در صنعت خودروسازی، کاهش میزان تولید خودرو و برخی دیگر از سیاست‌های مالیاتی، دلایل اصلی رشد قیمت خودرو است.

علاوه بر عوامل ذکر شده، رشد شدید نقدینگی در سال‌های اخیر، باعث شده تا خطر افزایش تورم افزایش یابد. از آنجا که مسکن و خودرو در ایران کالایی سرمایه‌ای حساب می‌شوند، تغییر جهت سرمایه‌ها به سمت هر یک از این بازارها، می‌تواند قیمت‌ها را با تلاطم شدیدی مواجه کند. با ریزش شدید بازار بورس در روزهای اخیر، بخش بزرگی از این نقدینگی وارد بازار شده است. به نظر می‌رسد موج نخست بازار خودرو را تحت‌الشعاع قرار داده است.

بیشتر از