همه‌گیری کرونا، جان هفت‌هزار نفر از کادر درمان را گرفت

مقامات عفو بین‌الملل می‌گویند، ارقام اعلام‌شده «به شکل قابل‌توجهی دست پایین» گرفته ‌شده است

طبق گزارش‌ها خدمه نظافت بیمارستان‌ها بیشتر از بقیه در معرض خطر هستند- ایرنا 

عفو بین‌الملل اعلام کرد حداقل ۷۰۰۰ از کادر بهداشت و درمان در سراسر جهان پس از آلوده شدن به ویروس کرونا، جان خود را ازدست‌داده‌اند.

استیو کاکبرن، رئیس بخش اقتصاد و عدالت اجتماعی عفو بین‌الملل گفت: «هر کس حق دارد در محل کار خود ایمن باشد و این یک رسوایی است که بسیاری کارکنان بهداشت و درمان هزینه نهایی را پرداخت می‌کنند.»

با گذشت ۹ ماه از بروز همه‌گیری، کارمندان بهداشت و درمان همچنان در کشورهایی مانند مکزیک، برزیل و ایالات‌متحده با سرعت وحشتناکی در حال مرگ هستند، بیش از ۱۳۰۰ نفر از این افراد در مکزیک، فوت کرده‌اند.

از دیگر کشورهای آسیب‌دیده می‌توان به ایالات‌متحده با ۱۰۷۷ مرگ در بین اعضای کادر درمان، انگلستان با ۶۴۹، برزیل با ۶۳۴، روسیه با ۶۳۱ و هند با ۵۷۳ اشاره کرد.

مقامات عفو بین‌الملل در تازه‌ترین گزارش خود گفته‌اند که ارقام اعلام‌شده «به شکل قابل‌توجهی دست پایین» گرفته‌شده است، چون ممکن است که مرگ‌ومیر در بسیاری از کشورها به‌طور رسمی ثبت‌نشده باشد.

طبق گزارش‌ها خدمه نظافت بیمارستان‌ها بیشتر از بقیه در معرض خطر هستند. در کشورهایی ازجمله هند، برزیل و آفریقای جنوبی، کارکنان بیمارستان‌ها از کمبود تجهیزات محافظت شخصی و شرایط کار گسترده‌تر شکایت کرده‌اند.

كاكبرن گفت: «در زمان همه‌گیری، كارکنان خدمات بهداشتى را قهرمان می‌دانند، اما وقتی تعداد زیادی از آن‌ها جان خود را به دلیل نداشتن وسایل حفاظتی از دست می‌دهند، این‌یک شعار توخالی به نظر می‌آید.»

ایران در گزارش ماه گذشته سازمان عفو بین‌الملل، در کنار کشورهایی مانند روسیه و آمریکا بالاترین شمار جان‌باختگان کادر درمانی در جریان همه‌گیری کووید-۱۹ به خود اختصاص داده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی در ۱۵ مرداد گفت: با توجه به افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا و بستری شدن بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در روزهای گذشته، شرایط برای کادر درمان «حادتر» شده و موارد ابتلا در میان آن‌ها بسیار زیاد است.

علیرضا سلیمی افزود: «حدود شش هزار نفر از کادر درمان تهران به کرونا مبتلا شده‌اند و تاکنون ۱۵۰ نفر آن‌ها جان خود را ازدست‌داده‌اند.»

البته آمار اعلام‌شده مربوط به قبل از برگزاری مراسم دهه محرم در ایران بود و کارشناسان بهداشتی نگران‌اند با نادیده گرفته شدن هشدارها، این تعداد افزایش‌یافته باشد.

آسیب‌های واردشده به کادر درمان در زمان همه‌گیری ویروس کرونا به درگذشتگان از کووید ۱۹ یا مبتلایان به آن محدود نمی‌شود.

آزار و اذیت گسترده، حمله و خشونت علیه پزشکان، پرستاران و مددکاران در ۹ ماه گذشته و صدمات ناشی از خستگی مفرط به نحو چشمگیری افزایش‌یافته است.

بیشتر از جهان