نتیجه تحقیقات علمی:‌ مبادله بدن، شخصیت فرد را تغییر می‌دهد

شرکت‌کنندگان در آزمایش احساس می‌کنند که «در بدن فرد دیگری بیدار شده‌اند»

قطع ارتباط میان بدن فیزیکی و روانی، بر حافظه فرد تاثیرگذار است-عکس شبکه‌های اجتماعی

یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که تبادل بدن با یک فرد دیگر ممکن است تاثیرهای عمیقی بر رفتار و حتی شخصیت فرد داشته باشد. 

دانشمندان در موسسه کارولینسکا در سوئد راهی کشف کرده‌اند که به افراد اجازه می‌دهد برای پی بردن به رابطه میان حس فیزیکی و روان‌شناسانه خود، اثر تبادل بدن‌ها را از طریق توهم ادراکی تجربه کنند. 

پاول تاتسیکوفکسی، پژوهشگر پسادکترا در موسسه و نویسنده ارشد این تحقیق گفت:‌ «تبادل بدن دیگر امری مختص داستان‌های علمی‌تخیلی نیست.»

دکتر تاتسیکوفکسی و تیم او، به افراد عینک‌های واقعیت مجازی دادند و اطلاعات و حالت فرد دیگر را از دیدگاه اول‌شخص، به طور زنده به آن‌ها نشان دادند تا به فرد مورد مطالعه این توهم را القا کنند که بدن‌هایشان تبادل شده است. 

آنان سپس به طور هم‌زمان بخش‌های مشابه بدن افراد شرکت‌کننده را لمس‌ کردند تا آنان این دریافت را داشته باشند که واقعا در بدن فرد دیگر رفته‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محققان برای امتحان موثر بودن ایجاد توهم موثر، فرد را با یک چاقوی قلابی تهدید کردند تا مشاهده کنند که او احساس تهدید می‌کند یا نه. 

به گفته محققان، تنها چند دقیقه طول کشید تا شرکت‌کنندگان احساس کنند که «در بدن فرد دیگری بیدار شده‌اند». 

تبادل بدن مجازی بر میزان حرف زدن، شادی و اعتماد هر دوست تاثیر گذاشت، به طوری که این خصائص بیشتر شبیه فردی بود که به بدن او رفته شده، و نه فردی که توهم دارد وارد بدن دیگری شده است. 

این توهم همچنین به علت قطع ارتباط میان بدن فیزیکی و روانی، بر حافظه فرد تاثیرگذار است. 

دکتر تاتیسکوفسکی در بیانیه‌ای گفت:‌ «یک یافته تثبیت‌شده وجود دارد مبنی بر این که افراد چیزهای مرتبط با خودشان را بهتر به یاد می‌آورند. 

بنابراین فکر کردیم که اگر در حضور فیزیکی فرد در طول توهم مداخله کنیم، این کار باید عملکرد کلی حافظه‌ آنان را کاهش دهد.» 

محققان قصد دارند با هدف نهایی درمان اختلالات روانی مانند افسردگی، روش‌هایی را برای استفاده در موارد خاص‌تر بالینی توسعه دهند. 

© The Independent

بیشتر از زندگی