آمریکا، اسرائیل و امارات: گامی شجاعانه در مسیر خاورمیانه باثبات‌تر برداشیم

«این توافق تفکر سنتی در مورد راه‌حل چالش‌ها و مشکلات منطقه را متحول کرد»

هیات‌های آمریکایی و اسرائیلی در ملاقات با مقامات امارات متحده عربی در ابوظبی-Ministry of Presidential Affairs/WAM/Handout via REUTERS

امارات متحده عربی، آمریکا و اسرائیل در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که «توافق اخیر بین سه کشور گامی شجاعانه در جهت خاورمیانه باثبات‌تر» به‌شمار می‌رود.

این بیانیه پس از آن منتشر شد که هیاتی از مقامات آمریکایی و اسرائیلی برای نخستین بار با پرواز مسافربری که از فرودگاه بن‌گوریون در نزدیکی تل‌آویو برخاست، به امارات متحده عربی سفر کردند. این هواپیما برای رسیدن به امارات متحده عربی از آسمان عربستان سعودی عبور کرد که یک تحول تاریخی دیگر به‌شمار می‌رود.

سه هفته قبل، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا از شکل‌گیری یک توافق بین اسرائیل و امارت متحده عربی برای عادی‌سازی روابط خبر داد. در روزهای قبل مجموعه‌ای از تحولات که تا پیش از این پیش‌بینی آن دشوار بود بین اسرائیل و امارات شکل گرفت. از جمله لغو تحریم‌های تجاری امارات علیه اسرائیل، برقراری خط تلفن مستقیم و رایزنی مقامات دو کشور به طور دوجانبه. اسرائیل و امارات به زودی توافق ابراهیم را در کاخ سفید امضاء خواهند کرد و قرار است روابط خود را در حوزه‌های مختلف از کشاورزی و پزشکی گرفته تا تجارت و گردشگری و امنیت و همکاری اطلاعاتی توسعه دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خلیج‌تایمز، در بیانیه مشترک سه کشور پس از سفر روز دوشنبه هیات آمریکایی و اسرائیلی به امارات آمده است: «این توافق تفکر سنتی در مورد راه‌حل چالش‌ها و مشکلات منطقه را متحول کرد. این توافق بر گام‌های عمل‌گرایانه که دستاوردهای ملموس و تجربی به همراه می‌آورد، تمرکز دارد. این توافق پل‌های جدیدی برای تنش‌زدایی از بحران‌های موجود و جلوگیری از ایجاد بحران‌ در آینده پدیده می‌آورد.»

در این بیانیه بار دیگر از رهبران فلسطین خواسته شده با هدف دستیابی به صلح، مذاکره و تعامل با اسرائیل را از سرگیرند.

این بیانیه می‌افزاید: «در دهه گذشته شاهد دور فزاینده‌ای از جنگ‌ها، نابودی‌ها و بی‌خانمانی‌ها بودیم و جمعیت در حال جوان‌تر شدن است. اگر خواستار پاسخ دادن به نیازهای نسل کنونی و آینده هستیم باید به طور فعالانه‌ای به تغییرات واکنش نشان دهیم.»

در این بیانیه از نقش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در شکل‌گیری توافق بین اسرائیل و امارات متحده عربی قدردانی شده است.

امارات متحده عربی سومین کشور عربی است که پس از مصر و اردن روابط خود را با اسرائیل عادی‌سازی می‌کند. انتظار می‌رود برخی دیگر از کشورهای عربی نیز در این مسیر گام بردارند.

جمهوری اسلامی ایران از سرسخت‌ترین مخالفان این توافق است و موافقان آن را به «خیانت به آرمان فلسطینی‌»ها متهم می‌کند. مقامات تهران و برخی گروه‌های تندروی شیعه نیز به امارات هشدار داده‌اند که منتظر «واکنش»ها باشد.

عربستان سعودی در آستانه پرواز هواپیمای حامل هیات اسرائیلی و آمریکایی به امارات متحده عربی در بامداد روز گذشته (دوشنبه) از خنثی‌سازی حمله‌های حوثی‌ها خبر داده بود. حوثی‌های یمن یک گروه شبه‌نظامی هستند که گفته می‌شود تحت حمایت جمهوری اسلامی قرار دارند. تهران این اتهام‌ها را رد می‌کند.