درگیری‌ها در خوزستان؛ علی شمخانی به روستای ابوالفضل رفت

دبیر شورای عالی امنیت ملی برای دلجویی از ساکنان به روستا ابوالفضل  رفته است

علی شمخانی در روستای ابولفضل اهواز- عکس از خبرگزاری ایرنا

خبرگزاری ایرنا گزارش داده است که علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی به روستای ابوالفضل اهواز رفته است تا به نوشته این خبرگزاری از «اهالی این روستا دلجویی کند».

در پی حوادث روز چهارشنبه ۶ شهریور در روستای ابوالفضل اهواز و منتشر شدن ویدیو هایی مبنی بر تیراندازی و برخورد خشن نیروهای نظامی با روستانشینان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی به میان مردم این روستا رفته است. ایرنا نوشته که علی شمخانی «ضمن بازدید از منطقه و بررسی اتفاق‌های رخ داده، به گفت وگو با اهالی و دلجویی از آنان پرداخت».

پس از درگیری‌های مردم روستانشین با نیروهای انتظامی سرهنگ محسن دالوند فرمانده انتظامی کلانشهر اهواز هر گونه تیراندازی به سمت مردم روستای ابوالفضل را تکذیب کرده بود و گفته بود که «ماموران تنها برای اجرای حکم قضایی به این روستا مراجعه کردند».

معاون دادستان اهواز نیز گفته بود که «ماموران انتظامی حاضر در محل برای کنترل اوضاع و جلوگیری از صدمه جانی به افراد به صورت هوایی با اسلحه ساچمه زن پلاستیکی چند تیر شلیک کردند که برخی از افراد از این موضوع سو استفاده کرده و با تقطیع کلیپ ها سعی در وارونه کردن موضوع داشتند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش‌ها حاکی از آن بود که بنیاد مستضعفان که خود را مالک زمین‌های روستاییان می‌داند در یک اقدام ناگهانی با در دست داشتن «حکم قضایی» سعی در بازپس‌گیری این املاک از روستاییان داشت. 

در پی این حوادث، روابط عمومی بنیاد مستضعفان نیز با ارائه توضیحاتی، مدعی شده بود: «مراجع قضایی برای جلوگیری از سودجویی‌ها و زمین‌خواری در این اراضی، حکم به رفع تصرف این زمین‌ها را صادر کردند».

بنیاد مستضعفان گفته بود که «مقرر شد با همکاری کمیته امداد امام خمینی طی ۲ هفته، خانواده‌های محروم ساکن این اراضی شناسایی شوند و پس از فراهم شدن زمینه انتقال این خانوارها به منطقه‌ای مسکونی و تامین هزینه پیش پرداخت مسکن این خانوارها توسط بنیاد مستضعفان، اجرای احکام قانونی در خصوص این اراضی، انجام شود.»

فتاح رئیس بنیاد مستضعفان گفته بود «شورای تامین استان، شهرداری و دادستانی گفته بودند اینها (ساکنان روستا) زمین خوار هستند، در حالی که این تصمیمی است که استان گرفته است.»

بنیاد مستضعفان مدعی است که مالک زمین‌های روستای ابولفضل در استان خوزستان است.  ۳۰۰ خانوار در این روستا در حاشیه شهر اهواز زندگی می‌کنند.

پیش‌تر علی بیرانوند، معاون دادستان اهواز، اهالی روستای ابوالفضل را عده‌ای «فرصت‌طلب» خوانده بود که به صورت غیرقانونی اموال بنیاد مستضعفان را تصرف کرده‌اند.

بیرانوند گفته بود که «با توجه به مالکیت رسمی و ثبتی بنیاد مستضعفان در این اراضی پرونده‌ای در مجتمع قضایی امور جنایی و انقلاب  اهواز تشکیل شده و افرادی که مبادرت به خرید و فروش و ساخت‌وساز غیر مجار نموده‌اند شناسایی و تحت تعقیب قرار گرفته‌اند.»

در ویدیوهایی که از درگیری ساکنان این روستا با ماموران انتظامی منتشر شد دیده می‌شود که نیروهای امنیتی برای اجرای حکم تخلیه و تخریب منازل روستاییان با آن‌ها درگیر شده‌ و از گاز اشک‌‌آور و گلوله‌های ساچمه‌ای استفاده کرده‌اند.

بازتاب‌ این ماجرا در شبکه‌های اجتماعی و واکنش‌های بسیار زیاد به این برخورد خشن نیروهای نظامی به قدری بوده است که امروز، یعنی در ظهر عاشورا، دبیر شورای عالی امنیت ملی مملکت برای «دلجویی» نزد ساکنان روستا شود. 

بیشتر از