حمله به روستای ابوالفضل؛ بنیاد مستضعفان از خود سلب مسئولیت کرد

خبرنگاری که وضعیت روستاییان را گزارش کرده بود به قید کفالت آزاد شد

نظام‌الدین موسوی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، گفت که رئیس بنیاد مستضعفان مسئولیت حمله به روستای ابوالفضل در حاشیه شهر اهواز را نپذیرفته است: «در تماس با آقای فتاح رئیس بنیاد مستضعفان موضوع روستای ابوالفضل اهواز را پیگیری کردم. می‌گوید مسئله دیروز ارتباطی به شکایت بنیاد ندارد و ظاهراً مربوط به مصوبات کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری اهواز برای مقابله با ساخت‌وسازهای غیرقانونی بوده است. نمایندگان اهواز در حال بررسی دقیق‌تر موضوع هستند.»

روز چهارشنبه مأموران امنیتی و انتظامی به همراه نیروهای اجرائیات شهرداری اهواز با یورش به روستای ابوالفضل قصد تخریب خانه‌های این روستا را داشتند و برای پراکنده کردن اهالی از تفنگ‌ شکاری و گاز اشک‌آور استفاده کردند.

اهالی روستا می‌گویند که در جریان یورش روز چهارشنبه، نماینده بنیاد مستضعفان هم حضور داشته و تلاش برای تخریب خانه روستائیان بر اساس حکم دادستانی اهواز و به درخواست بنیاد انجام شده است.  

همچنین در روز حادثه علاوه بر نماینده بنیاد مستضعفان، جمال نیسی، فرماندار اهواز نیز در محل حمله حضور داشت.

روز پنج‌شنبه فرماندار اهواز در واکنش به این رویداد گفت که اهالی این روستا عده‌ای «فرصت‌طلب» هستند: «روستایی به نام ابوالفضل در ساختار تقسیمات کشوری شهرستان اهواز جایگاهی ندارد. این منطقه، یک سکونتگاه غیررسمی است که توسط عده‌ای فرصت‌طلب زمین‌ها خرید و فروش شده و با استفاده از خلأهای قانونی، در آن ساخت‌وساز غیرقانونی انجام شده است.»

نیروی انتظامی خوزستان نیز روز پنج‌شنبه و پس از انتشار تصاویر روستاییانی که هدف گلوله‌ ساچمه‌ای و گاز اشک‌آور قرار گرفته‌ بودند اعلام کرد که درگیری این نیرو با اهالی روستا کذب است.

با این حال، تصاویر متعددی از درگیری نیروهای امنیتی با اهالی و آثار گلوله بر بدن اهالی این روستا منتشر شد که ادعای نیروی انتظامی خوزستان را رد می‌کرد.

همچنین، کوثر کریمی، خبرنگار محلی خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی که از فقر اهالی این روستا گزارش تهیه کرده بود، روز پنج‌شنبه به اتهام تبلیغ علیه نظام دستگیر شد.

یاسر جلالی، دستیار رئیس سازمان تبلیغات اسلامی روز جمعه در حساب توییتر خود ضمن تائید این رویداد نوشت که این خبرنگار با قید کفالت آزاد شده است.

او همچنین مدعی شد که یکی از «مقامات»، خبرگزاری مهر را برای پوشش اخبار این روستا تهدید کرده است: «شنیدم یکی از مقامات هم تهدید کرده است که اگر مهر پیگیری را ادامه دهد، دستور احضار مدیرعامل خبرگزاری را خواهند داد.»

روستای ابوالفضل در منطقه زردشت در حاشیه شهر اهواز قرار دارد و اکنون ۳۰۰ خانوار در آن زندگی می‌کنند. ساکنان این روستا غالباً کشاورزند یا مشاغل موقت و روزمزد دارند.

بنیاد مستضعفان مدعی مالکیت زمین‌های این روستا است.

بیشتر از