زندانیان فشافویه، نگران شیوع کرونا

در نامه زندانیان به شیوع کووید-۱۹ در برخی سالن‌های این زندان اشاره شده است

زندانیان در زندان فشافویه با نوشتن نامه‌ای سرگشاده از شرایط خود ابراز نگرانی کردند-عرفان کوچری،تسنیم

یکی از مکان‌های نگران کننده در دوران شیوع بیماری خطرناک کرونا، زندان‌ها هستند. حالا پس از حدود هشت ماه از اعلام رسمی شیوع این بیماری در ایران و توصیه اکید کارشناسان حوزه سلامت به حفظ فاصله اجتماعی و پروتکل‌های وزارت بهداشت، زندان‌ها همچنان زیر سایه خطر قرار دارند.

در همین راستا ۶۰ نفر از زندانیان در زندان فشافویه با نوشتن نامه‌ای سرگشاده از شرایط خود ابراز نگرانی کردند. این افراد که عموما از دستگیر شدگان آبان ۱۳۹۸ هستند، در نامه خود به «علی القاصی مهر»، دادستان تهران خواهان حضور «امین وزیری» ، دادیار ناظر، در زندان فشافویه شدند. در این نامه با اشاره به شیوع ویروس کرونا در برخی از سالن‌های تیپ ۵ زندان تهران بزرگ و با ارجاع به سخنان رئیس قوه قضائیه، خواستار پاسخ به ابهامات در پرونده‌ها و استفاده از مرخصی اضطراری شدند. پیش از این، امکان اخذ مرخصی اضطراری برای زندانیان در دوران کرونا، توسط ابراهیم رئیسی، اعلام شده بود. همچنین محمد کاظمی، نایب‌رییس کمیسیون حقوقی قضایی مجلس دهم گفته بود که آزادی زندانیان سیاسی و به تفسیر قوه قضاییه زندانیان امنیتی، نیز گفته بود که با آزادی این افراد مشکلی برای کشور ایجاد نمی‌شود. در میان زندانیانی که تا کنون گزارش‌هایی در مورد ابتلای آنها به کووید-۱۹ منتشر شده، نام‌ افرادی مانند نرگس محمدی، امیرسالار داوودی، اسماعیل عبدی، محسن قنبری و محمدعلی مصیب‌زاده و سام رجبی به چشم می‌خورد. گفته می‌شود نزدیک به ۳۰۰ نفر از دستگیر شده‌های آبان ۱۳۹۸ همچنان در فشافویه هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر و در پی شیوع کرونا در زندان‌های الیگودرز، تبریز، فشافویه تهران، سقز، همدان و سپیدار اهواز، اعتراضاتی صورت گرفت که با برخورد قهری قوه قضائیه رو‌به‌رو شد.

شرایط در زندان‌های ایران وخیم است. در همین رابطه رئیس شورای شهر شهرستان ری گفته بود: «زندان فشافویه امکانات لازم را ندارد و استقرار این تعداد بازداشتی در این مکان سخت است، از همه مسئولان به ویژه مسئولان قضائی خواهش می‌کنم در شرایط کنونی توجه و رسیدگی بیشتری به این زندان داشته باشند.» 

با توجه به سرپوشیده بودن زندان‌ها و کمبود امکانات بهداشتی، خطر مرگ ناشی از کرونا در این مکان بیش از بیرون زندان است. از این رو نیازمند توجه ویژه به شرایط آنها است.

در همین رابطه عفو بین الملل پیشتر با اشاره به وضعیت وخیم زندان‌های ایران در دوران کرونا اعلام کرد: «زمان شیوع کرونا در ایران مقام‌های قضایی وضعیت «خطرناک» و «غیرانسانی» زندانیان را پنهان نگه داشته‌اند و درباره شرایط «بی‌رحمانه» زندانیان اطلاعات غلط داده‌اند.» در بخشی دیگر از نامه عفو بین الملل آمده است: «زندانیان با علایم ابتلا به ویروس کرونا برای روزهای متمادی به حال خودشان رها شده‌اند، حتی با این که بعضی از آن‌ها از قبل بیماری‌های قلبی یا ریوی، دیابت یا آسم داشته‌اند.»

همچنین دیانا الطحاوی، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل گفته است که اسناد به بیرون درز کرده نشان می‌دهد که وضعیت زندانیان در شرایط  شیوع بیماری کرونا  به شدت وخیم است. پیشتر نیز سازمان زندان‌ها و قوه قضائیه به پنهان‌کاری در مورد فاجعه ای که پشت دیوارهای زندان‌ها می‌گذرد، متهم شده بودند.

در آخرین نامه ای  که به بیرون درز کرده است  معاون سازمان زندان‌ها و امور تامینی و تربیتی کشور خطاب به معاون وزارت بهداشت می‌نویسد که سه نامه قبلی بی‌پاسخ مانده و برای کنترل «حوادث غیر قابل پیش‌بینی ناشی از ویروس کرونا» در زندان لازم است که «جلسه اضطراری» تشکیل شود.

بیشتر از