فرانسه: طالبان با اعلام آتش‌بس به تعهدات‌ خود وفا کنند

گفت‌وگوی تلفنی مکرون و اشرف غنی پیرامون آزادسازی ۴۰۰ زندانی طالبان

برخی از زندانیان وابسته به طالبان متهم به قتل شهروندان اروپایی هستند-ERIC GAILLARD / POOL / AFP

رئیس‌جمهوری فرانسه از طالبان خواسته است که با اعلام آتش‌بس در افغانستان به تعهداتشان برای آغاز مذاکرات صلح بین‌افغانی وفا کنند. 

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در گفت‌وگوی تلفنی با محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، حمایت کشورش را از روند صلح بین‌افغانی اعلام کرد و گفت: «دولت افغانستان تمام تعهدات خود را درزمینهٔ صلح عملی کرده است و اکنون طالبان نیز باید با اعلام آتش‌بس به تعهداتشان وفا کنند.»

کاخ ریاست جمهوری افغانستان در بیانیه‌ای با اشاره به این گفت‌وگوی تلفنی محمد اشرف غنی با امانوئل مکرون، اظهار داشت که «روسای جمهوری دو کشور در این مکالمه تلفنی در مورد گسترش همکاری‌ها میان دو کشور، پروسه صلح و ادامه کمک‌های دولت فرانسه به افغانستان صحبت کردند.» 

در بیانیه ارگ آمده است: «رئیس‌جمهوری فرانسه بر ادامه حمایت‌های کشورش از افغانستان، به‌ویژه درزمینهٔ صلح و آبادسازی در این کشور اطمینان داد و از فعالیت‌های بیمارستان کودک و مادر در کابل، تلاش‌های حکومت افغانستان در امر مبارزه با ویروس کرونا و همکاری فرانسه درزمینهٔ باستان‌شناسی نیز یاد کرد.»

در ادامه بیانیه آمده است: «در این گفت‌وگوی تلفنی طرفین در مورد رهایی ۴۰۰ زندانی خطرناک طالبان از زندان‌های افغانستان نیز صحبت کردند.» جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نشد.

گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور فرانسه و افغانستان در پیوند با روند صلح و به‌ویژه رهایی ۴۰۰ زندانی خطرناک گروه طالبان، در پی اعلام تصمیم لویه‌جرگه مشورتی صلح در افغانستان برای آزادسازی آن گروه از زندانیان طالبان انجام می‌گیرد.

هفته گذشته اکثریت اعضای لویه‌جرگه مشورتی صلح تصمیم گرفتند که ۴۰۰ زندانی خطرناک طالبان از بند رها شوند تا مذاکرات صلح آغاز شود. فرانسه و چند کشور خارجی دیگر واکنش نشان دادند و با توجه به آن‌که برخی از زندانیان وابسته به طالبان متهم به قتل و کشتار شهروندان آن کشورها در افغانستان هستند، از حکومت افغانستان خواستار محاکمه و جلوگیری از رهایی آنان شدند. 

دولت افغانستان در واکنش به خواست این کشورها به‌ویژه فرانسه، گفت: «ما تلاش می‌کنیم که تمام موانع پیشاروی مذاکرات صلح را برداریم و می‌خواهیم در مورد این درخواست کشورهای خارجی، با آنان نیز صحبت کنیم و رضایت آنان را نیز فراهم کنیم و بتوانیم که تمام موانع پیش روی صلح را از میان برداریم و مذاکرات را آغاز کنیم.»

شهروندان افغانستان از کمک‌های کشور فرانسه در زمینه‌های مختلف در افغانستان استقبال می‌کنند و می‌گویند که فرانسه با چند کشور دیگر که خواستار جلوگیری از رهایی شماری از زندانیان طالبان شده بودند، نباید در این مقطع اساسی و مهم، مانعی در برابر مذاکرات صلح بین‌افغانی ایجاد کنند و بگذارند که این روند آغاز شود تا افغانستان به صلح و ثبات دائمی برسد و دیگر هیچ افغان یا شهروند خارجی کشته یا زخمی نشوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الماس عثمانی، استاد دانشگاه، می‌گوید: «خواست فرانسه از طالبان به‌جا است که باید این گروه به تمام تعهدات خود در برابر روند صلح و ختم جنگ و خون‌ریزی در افغانستان عمل کنند. ما از کمک‌های این کشور در تمام بخش‌ها سپاسگزاری می‌کنیم، اما به آن‌ها می‌گوییم که نباید از دولت ما خواستار رها نکردن زندانیان طالبان شوند و مانعی در برابر مذاکرات صلح ایجاد نکنند. مردم افغانستان از جنگ و کشتار خسته‌اند و دیگر توان قربانی دادن ندارند و نمی‌توانند تحمل کنند که عزیزان‌ آنان هرروز در برابر چشمانشان کشته یا فلج شوند. من از حکومت افغانستان می‌خواهم که به هیچ کشور دیگری اجازه ندهد که روند صلح را به خواست خود به‌پیش ببرد. باید این روند آغاز شود و موانعی که وجود دارد، کاملاً رفع گردد.»

شیکب امیری، استاد دانشگاه، نیز می‌گوید: «کشورهای خارجی همان‌طور که در گفتارشان خود را دوست و همدم مردم افغانستان و دولت ما نشان می‌دهند، باید این همراهی را در عمل نیز نشان دهند. دولت فرانسه نیز باید در کنار افغانستان قرار گیرد و تلاش کند که هیچ مانعی در برابر روند صلح باقی نماند، زیرا جنگ در افغانستان به معنای جنگ در جهان است. نمونه روشن آن‌هم این است که سربازان‌ آن‌ها در اینجا حضور دارند و شماری از آنان در طول جنگ کشته یا زخمی شده‌اند. باید همه برای دستیابی به صلح تلاش کنند، نه ایجاد مانع یا پیگیری خواسته‌های شخصی‌شان.»  

بیشتر از