مأموریت نیروهای حافظ صلح در لبنان تمدید شد

هم‌اکنون حدود ۱۱ هزار نیروی حافظ صلح در مرز لبنان با اسرائیل مستقر هستند

اسرائیل بارها حزب‌الله لبنان را متهم کرده است که مانع از انجام وظایف نیروهای حافظ صلح می‌شود-RAMZI HAIDAR / AFP

شورای امنیت سازمان ملل شامگاه جمعه مأموریت نیروهای حافظ صلح (یونیفیل) را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد.

تمدید این مأموریت بر اساس پیش‌نویس قطع‌نامه‌ای انجام شد که متن آن را فرانسه تهیه کرده بود. همه اعضای شورای امنیت به این قطع‌نامه رأی مثبت دادند.

نیروهای حافظ صلح در ۴۲ سال گذشته همواره در مرز دو کشور حضور داشته‌اند. این نیروهای نخستین بار در سال ۱۹۷۸ حائل لبنان و اسرائیل شدند تا از تنش مرزی میان دو کشور بکاهند.

در دهه‌های گذشته و متناسب با سطح تنش میان دو کشور، تعداد این نیروها افزایش و کاهش داشته است.

بر اساس این قطع‌نامه شمار نیروهای حافظ صلح از ۱۵ هزار نفر به ۱۳ هزار نفر کاهش خواهد یافت. البته هم‌اکنون حدود ۱۱ هزار نیروی حافظ صلح در این منطقه حضور دارند.

همچنین با فشار ایالات ‌متحده آمریکا به‌ عنوان متحد اسرائیل، بخش‌هایی در متن این قطع‌نامه گنجانده شد تا کنترل بیشتری بر فعالیت نیروهای حزب‌الله لبنان ایجاد شود.

از دولت لبنان به‌ عنوان میزبان این نیروها خواسته شده است تا دسترسی سریع و کامل به مناطقی را که توسط فرماندهی این نیروها درخواست می‌شود فراهم کنند. از جمله این مناطق، ساحل مرزی میان دو کشور است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این قطع‌نامه همچنین هر گونه «تلاش برای ایجاد محدودیت در اجرای وظایف نیروهای حافظ صلح» را محکوم کرده است.

اسرائیل بارها حزب‌الله لبنان را متهم کرده است که مانع از انجام وظایف نیروهای حافظ صلح می‌شود. دولت ترامپ نیز از این موضع اسرائیل حمایت می‌کند.

در سال ۲۰۱۹، اسرائیل مجموعه‌ای از آنچه را گفته شد که تونل‌هایی برای حمل سلاح و جنگجو به داخل سرزمین اسرائیل است کشف کرد.

اسرائیل می‌گوید که این تونل‌ها توسط حزب‌الله حفر شده است.

بیشتر از جهان