اسرائیل در آستانه درگیری با ایران و حزب الله

ایران به عنوان بزرگ ترین تهدید برای اسرائیل به شمار می رود

عکس از: AFP (اندیپندنت عربی) .

افزایش تهدید های امنیتی در خاور میانه، اسرائیل را نسبت به آینده اوضاع در منطقه نگران کرده است، مقامات امنیتی اسرائیل که چالش های پیش رو را زیر نظر دارند، پیوسته در صدد چاره جویی هستند. در همین راستا، درور شالوم، رئیس دفتر تحقیقات اطلاعاتی ارتش اسرائیل، وضعیت امنیتی در نزدیکی مرز های این کشور را شکننده و خطرناک توصیف کرده، ایران و حزب الله را تهدید واقعی علیه اسرائیل می داند.

شالوم معتقد است که بزرگترین چالش برای جنگ آینده، جلوگیری از انتقال سلاح و مهمات از سوریه به حزب الله لبنان و خاتمه دادن به پایگاه های نظامی ایران در سوریه است. اما در مورد تهدید های غزه، وی باور دارد که استراتژی اعمال شده توسط یحی سنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه، بزرگ ترین چالشی برای اسرائیل به شمار می رود.

به گفته این مقام اسرائیلی، یحی سنوار نمی خواهد از یک تونل زیر زمینی وارد تونل دیگری شود بلکه با جرئت تمام و به گونه ای یک رهبر مقتدر در میان مردم ظاهر می شود و توده های مردم را به سمت دیوار حائل غزه سوق می دهد. در حالی که دولت اسرائیل، چمدان های سرشار از پول های قطر را که به هدف حمایت و پشتیبانی مالی سازمان حماس فرستاده می شود، به غزه انتقال می دهد.

شالوم در مصاحبه اختصاصی که به مناسبت سال جدید عبری با روزنامه "اسرائیل امروز" داشت، با اشاره به چالش های امنیتی پیش رو، اظهار داشت که با توجه به افزایش تهدید ها در منطقه، ممکن است اسرائیل در آینده با بحران های نا امنی و جنگ رو به رو شود. وی در حالی که میزان خطر از جانب غزه را نگران کننده می داند اما عقیده دارد که تحولات غزه منجر به وقوع جنگ در شمال اسرائیل نخواهد شد.

ایران، بزرگ ترین تهدید برای اسرائیل

شالوم نیز مانند سایر رهبران نظامی، امنیتی و سیاسی اسرائیل، ایران را محرک اصلی آنچه او "دشمنان" اسرائیل در منطقه می نامد، تلقی می کند. وی می افزاید: ایران عامل اصلی همه ای تهدید ها در منطقه از جمله برنامه های هسته ای، افزایش حضور نظامی در سوریه و عراق و تلاش برای انتقال جنگ افزار های پیشرفته و موشک های هوشمند به حزب الله است. البته کلیه ای سیاست های خارجی ایران، اسرائیل را در معرض تهدید های بی شمار قرار می دهد.

اسرائیل، مقابله با تهدید های ایران را در 3 سناریوی احتمالی به تصویر می کشد و نخستین احتمال، توافق میان واشنگتن و تهران است اما ممکن است این توافق، پاسخگو به خواسته های اسرائیل نباشد و تهدید های ایران علیه اسرائیل همچنان ادامه یابد.

سناریوی دوم، احتمال درگیری مستقیم میان ایران و ایالات متحده است، در این صورت ممکن است ایران از حزب الله بخواهد تا اسرائیل را هدف حمله قرار دهد.

سومین سناریویی که به گفته شالوم، سرویس های امنیتی اسرائیل در مورد آن بحث می کنند، حرکت ایران به سوی هسته ای شدن است، طوری که ایران بدون انتقال به مرحله ساخت بمب هسته ای، توافقنامه ای هسته ای را نقض کند. افزایش میزان غنی سازی اورانیوم بالا تر از 3.5 درصد، ذخیره  بیش از 130 کیلوگرم اورانیوم غنی سازی شده و بالا بردن فعالیت تأسیسات آب سنگین در اراک، می تواند برنامه های هسته ای ایران را توسعه بخشد. البته ساخت بمب هسته ای، کم از کم دو سال وقت می گیرد اما تولید مواد رادیو اکتیو حد اقل یک سال زمان می برد.

شبکه اطلاعاتی ویژه برای پیگیری برنامه های هسته ای ایران

شالوم اظهار داشت که اسرائیل، شبکه اطلاعاتی ویژه ای دارد که برنامه های هسته ای ایران را به صورت منظم و پیوسته دنبال می کند. برای این که با چالش های غیر منتظره ای رو به رو نشویم، همواره تلاش داریم تمام جزئیات مربوط به برنامه های هسته ای ایران را مورد پیگیری و بررسی قرار دهیم. البته حضور ایران در قلمرو سوریه برای امنیت اسرائیل، یک تحول منفی و چالش بر انگیز است و اگر توافق بازدارنده ای در زمینه، صورت نگیرد، این تهدید همچنان ادامه خواهد داشت.

شالوم در صحبت با روزنامه "اسرائیل امروز" علاوه کرد که اسرائیل توانسته است با عبور از مثلث پوتین – اسد و ایران موفق بیرون آید و اقدامات لازم را برای ممانعت از انتقال سلاح و مهمات نظامی و جلوگیری از ایجاد پایگاه های شبه نظامیان شیعه در نزدیکی مرز های اسرائیل روی دست گیرد و اجازه ندهد ایران از این بیش در منطقه برای تأمین منافع خود سرمایه گذاری کند.

البته غزه نیز جبهه ای حساس دیگری است که اسرائیل را همواره نگران دارد، مگر این که حماس موافقت به آتش بس دراز مدت کند. شالوم هشدار می دهد که نباید هیچ نهاد نظامی و یا سیاسی در اسرائیل اقدام به بی پروایی در ارتباط به تحولات غزه کند، زیرا هر گونه تصمیم گیری نادرست می تواند منجر به جنگ و تباهی شود و نوار غزه را به میدان نبرد و نا امنی تبدیل کند.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه