طوفان «ویرانگر» لارا به سواحل تگزاس و لوییزیانا رسید

این طوفان مرگبار و شدید با تمام قوا خلیج مکزیک را درنوردید و امشب به بیومونت و دریاچه چارلز نزدیک می‌شود

در تگزاس و لوییزیانا حدود ۵۰۰ هزار نفر دستور داشتند خانه‌های خود را تخلیه کنند و اتوبوس‌های حامل ساکنان غرب لوییزیانا به سمت نیواورلئان رفت که در شرق محل وقوع طوفان بود - RAMMB/NOAA/NESDIS / AFP

طوفان لارا با سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت در امتداد خلیج مکزیک حرکت کرد و با قدرتی در حدود طوفان‌های نوع پنج در تگزاس و لوییزیانا وارد خشکی شد. ساکنان این مناطق خود را برای این بادهای ویرانگر و امواج مرگبار به ارتفاع ساختمان دوطبقه آماده کرده‌اند.

مرکز ملی طوفان، سرعت این بادهای مداوم را ۲۴۰ کیلومتر در ساعت اعلام کرد و پیش‌بینی کرد چهارشنبه شب با قدرت بیشتری به سواحل این خلیج خواهد وزید.

مسؤولان امور آب‌وهوا هشدار دادند این طوفان «ویرانگر» با امواج «مهیب و مخربی» به بلندای شش متر ساحل را درخواهد نوردید، تا شعاع حدود ۶۵ کیلومتری وارد خشکی خواهد شد و «خسارت‌های فاجعه‌باری به دنبال خواهد داشت».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرماندار لوییزیانا جان بل ادواردز در نشست مطبوعاتی روز چهارشنبه از ساکنان این مناطق خواست فوراً خود را به طور کامل برای این طوفان آماده کنند و گفت: «به یاد ندارم در طول این پنج سال فرمانداری‌ام برای اعلام وضعیت اضطراری به این حادی نشست مطبوعاتی گذاشته باشم. دهه‌های متمادی بود که چنین طوفانی در ایالت ما رخ نداده بود.»

روز یک‌شنبه طی هشداری جدی به ساکنان لوییزیانا اعلام کردند باید «تا شب نشده» خود را برای طوفان آماده کنند و آماده تخلیه خانه‌های خود باشند. در این پیام هشدار دادند: «با تاریکی هوا باید خود را آماده کرده باشید که ۷۲ ساعت همان‌جا که هستید بمانید.»

بعدازظهر روز چهارشنبه پیامکی برای ساکنان لوییزیانا فرستادند با این محتوا که: «اگر دستور دارید خانه‌ را تخلیه کنید همین حالا حرکت کنید.»

در تگزاس و لوییزیانا حدود ۵۰۰ هزار نفر دستور داشتند خانه‌های خود را تخلیه کنند و اتوبوس‌های حامل ساکنان غرب لوییزیانا به سمت نیواورلئان رفت که در شرق محل وقوع طوفان بود.

بخش پیش‌بینی طوفانِ اداره ملی اقیانوسی‌ و جوی تا هشت صبح به وقت منطقه زمانی شرقی رسماً اعلام آماده‌باش کرد و وقوع گردبادی را پیش‌بینی کرد که لوییزیانا و جنوب شرقی ایالت تگزاس را در خواهد نوردید.

به علت احتمال وقوع بادهای سهمگین در روز یک‌شنبه در امتداد سواحل مرکزی تگزاس تا دهانه رود می‌سی‌سی‌پی در جنوب شرقی لوییزیانا، هشدار رسمی دیگری نیز به ساکنان سواحل این دو ایالت داده‌اند.   

در مناطق واقع در شرق محل وقوع لارا و جاهایی که مستقیماً بر سر راه این طوفان قرار دارند، طوفان بیشترین شدت را خواهد داشت. مرکز ملی طوفان هشدار داده ممکن است این طوفان «ویرانگر» جنوب غربی لوییزیانا و مرز این ایالت با سواحل تگزاس را درنوردد.

به گزارش مرکز ملی طوفان، سیل‌های برق‌آسا «در سطح وسیع» در خیابان‌ها و آبراهه‌‌های شرق تگزاس تا لوییزیانا و آرکانزاس به راه خواهد افتاد.

بخشی از بزرگراه میان‌ایالتی ۱۰ در لوییزیانا را از دریاچه چارلز تا لافایت بسته‌اند.

پیش‌بینی‌ می‌شود طوفان لارا با سرعت طوفان‌های نوع چهار یعنی ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت وارد خشکی شود و مرکز این طوفان در امتداد مرز لوییزیانا و تگزاس به سوی آرکانزاس در شمال حرکت کند.

بحران اقلیمی به طوفان‌زدگی این ناحیه دامن زده و باعث بروز فرسایش در پوشش گیاهی محافظ، تل‌ماسه‌های ساحلی و ردیف درختانی شده است که ریشه‌هایشان به آب شور حساس‌ است. مسیرهای کشتیرانی  وابسته به صنایع نیز از داشتن خطوط دفاعی در مقابل طوفان‌های شدید محروم‌ است.

این طوفان قلب صنایع تولید انرژی ایالات متحده را تهدید می‌کند و طبق برآوردها باعث توقف در تولید ۸۴ درصد نفت و ۶۱ درصد گاز طبیعی تولیدی در خلیج مکزیک و تخلیه حدود ۳۰۰ سکوی نفتی در این خلیج شده است.

طوفان لارا تاکنون جان حدود ۲۴ نفر را در جزیره هیسپانیولا گرفته که ۲۰ نفرشان اهل هاییتی و سه نفر اهل جمهوری دومینیکن بوده‌اند. این طوفان همچنین باعث قطعی برق و به راه افتادن سیل شدیدی در این جزیره شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان