سنت‌شکنی مایک پومپئو در شب دوم گردهمایی ملی جمهوریخواهان

وزیر امور خارجه آمریکا، سلیمانی را «تروریست» خواند و بر ادامه تحریم‌ها تاکید کرد

برگرفته از ویدیوی سخنرانی مایک پومپئو-AFP / Republican National Convention

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در شب دوم گردهمایی ملی جمهوریخواهان از اورشلیم سخنرانی کرد.

او در این سخنرانی که در نوع خود یک سنت‌شکنی بود، علاوه بر حمایت از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به موضوعات جهانی و منطقه‌ای و از جمله مساله ایران اشاره کرد.

منتقدان می‌گویند قوانین فدرال مقام‌های دولتی را از فعالیت آشکار سیاسی در حالی که همچنان در حال انجام وظیفه هستند، منع می‌کند.

شیکاگو سان‌تایمز در این زمینه نوشت: این نخستین‌بار است که یک وزیر امور خارجه آمریکا در یک گردهمایی سیاسی انتخاباتی سخنرانی می‌کند.

در جریان این سخنرانی که از قبل در بالکن هتل «کینگ دیوید» ضبط شده بود، بخش قدیمی اورشلیم دیده می‌شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پومپئو در حالی این سخنرانی را انجام داد که در سفر خاورمیانه‌ای به سر می‌برد. وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به کارآمدی سیاست خارجی دولت دونالد ترامپ، گفت: «ترامپ دستور کشتن تروریست قاسم سلیمانی را داد و از توافق هسته‌ای فاجعه‌بار با ایران خارج شد.»

او همچنین به انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم و توافق صلح بین امارات متحده عربی و اسرائیل اشاره کرد که به گفته او «نوادگان ما درباره‌اش در کتاب‌های تاریخ خواهند خواند.»

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که دولت ترامپ برای خانواده او و همه خانواده‌های آمریکایی امنیت بیشتری به ارمغان آرده است و خلافت داعش را شکست داده است.

او همچنین به حفاظت از منافع آمریکا در برابر چین اشاره کرد.

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ۱۳ آبان‌ماه برگزار می‌شود و آمریکا قصد دارد پیش از برگزاری این انتخابات از لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران جلوگیری کند.

پومپئو در آستانه ورود به بحرین با اشاره به اهمیت مقابله به جمهوری اسلامی گفت: «اکنون اتحاد در خلیج فارس بیش از هر زمان دیگری نیاز است تا بتوان به صلح و رفا پایدار دست یافت.»

او بار دیگر تاکید کرد که آمریکا به دنبال تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران است. وزیر امور خارجه آمریکا همچنین به اظهارات اخیر نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا اشاره کرد که گفته بود، ایده خرید موشک از ایران، ایده خوبی است. پومپئو گفت تعجبی ندارد که مادورو به دنبال خرید سلاح از ایران است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران سال گذشته گفته بود «اگر یک سال دیگر در برجام بمانیم، وارد بازار سلاح می‌شویم.» تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ که برجام ضمیمه آن است ۲۷ مهرماه به پایان می‌رسد. اما پومپئو می‌گوید که این تحریم‌ها به طور کامل اجرا خواهند شد.