آلمان مسموم شدن منتقد پوتین را تايید کرد

صدر اعظم آلمان خواستار شناسایی و مجازات عاملان مسمومیت الکسی ناوالنی شد

از راست: الکسی ناوالنی؛ دختر، پسر و همسرش-Vasily MAXIMOV / AFP

به گفته بیمارستان آلمانی که الکسی ناوالنی، منتقد روس، را تحت درمان قرار داده، او مسموم شده است.

بیمارستان چاریته در برلین گفت تیم پزشکانی که از زمان پذیرش او در روز شنبه وی را تحت درمان قرار داده‌اند، آثاری از «بازدارنده کولینستراز» را در بدن وی یافته‌اند.

بازدارنده‌های کولینستراز طیف وسیعی از موادی هستند که در داروهای متعدد پیدا می‌شوند، اما در سم‌های آفت‌کش و عصبی نیز وجود دارند. عوارض جانبی این ماده حالت تهوع، گرفتگی عضلات، سردرد و حالت توهم است.

پزشکان بیمارستان گفتند هنوز معلوم نیست کدام ماده مشخص آقای ناوالنی را مسموم کرده است.

بیمارستان در بیانیه‌ای اعلام کرد «بیمار در واحد مراقبت ویژه قرار دارد و هنوز در کوما است. وضع سلامت او وخیم است اما خطری حاد جان او را تهدید نمی‌کند.»

پس از آن که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، شخصا پیشنهاد کمک داد، پلیس برلین و مأمورین فدرال به محض ورود آقای ناوالنی به آلمان، به بیمارستانی که او را بستری کرده اعزام شدند.

سخنگوی خانم مرکل، استفن سایبرت، به خبرنگاران گفت: «واضح بود که به محض ورود ایشان تدابیر امنیتی باید انجام می‌شد. او بیماری بوده که با درجه‌ای از اطمینان مسمومش کرده‌اند.»

مرکل دیرتر روز دوشنبه خواستار تحقیقات روسیه در خصوص مضنونین مسمومیت و شناسایی عاملان شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی در بیانیه مشترکی با وزیر خارجه آلمان، هیکو ماس، گفت: «با توجه به نقش برجسته آقای ناوالنی در اپوزیسیون سیاسی روسیه، از مقامات روس می‌خواهیم تحقیقات برای به دست آوردن تمام جزئیات این جنایت را فورا آغاز کنند و این کار را با شفافیت کامل انجام دهند.»

مرکل افزود: «مسئولین باید شناسایی و مجازات شوند.»

ناوالنی پنج شنبه گذشته در حال بازگشت از کارزاری در سیبری بود که در هواپیما به حالت بی‌هوشی رفت. او در فرودگاه تامسک یه فنجان چای نوشیده بود.

هواداران او معتقدند چای او را مسموم کرده بودند. آنها هم بیماری و هم تأخیر در انتقال او به آلمان را زیر سر کرملین می‌دانند.

پزشکان روس اما گفته‌اند آزمایش‌ها هیچ علائمی از وجود سم در بدن ناوالنی نشان ندادند. کرملین هنوز پاسخی به اتهامات نداده است.

تیم آقای ناوالنی هفته گذشته خواستار اعزام تیم بازرسی جنایی شد اما به گفته کایرا یارمیش، سخنگوی ناوالنی، تا روز دوشنبه هیچ پرونده‌ای از سوی کمیته بازرسی روسیه تشکیل نشده است.

ایلیا یاشین، فعال سیاسی اپوزیسیون در مسکو و متحد نزدیک ناوالنی، در یک پیام ویدیویی از مسئولان روسیه خواست «اقدام به قتل یک شخصیت مشهور» را مورد بررسی قرار داده و احتمال دست داشتن رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین، را نیز در نظر بگیرند.

او گفت: «پوتین است که از این تعرضات بی‌پایان سود می‌برد.»

ناوالنی بیش از یک دهه است که منتقد بی‌پرده کرملین بوده است.

او بارها برای سازمان‌دهی تظاهرات و گردهمایی‌های عمومی بازداشت شده و به خاطر تحقیق در پرونده‌های فساد محاکمه شد. او در سال ۲۰۱۸ از انجام فعالیت در انتخابات ریاست جمهوری باز داشته شد.

© The Independent

بیشتر از جهان