آتش‌سوزی در کالیفرنیا؛ دستور تخلیه خانه‌ها همزمان با افزایش تلفات انسانی

یک مردم هفتاد ساله در آتش‌سوزی‌ها جان خود را از دست داد

در دور جدید آتش‌سوزی‌ها در کالیفرنیا تا کنون هفت مورد مرگ به ثبت رسیده است-JOSH EDELSON / AFP

روز یکشنبه مردی هفتاد ساله در آتش‌سوزی‌های کالیفرنیا که همچنان در این ایالت در حال پیشروی است، جان خود را از دست داد.

مقامات مسئول می‌گویند پیکر قربانی در حالی که شعله‌های آتش در ناحیه «سی زد یو» (ناحیه آتش‌سوزی) در نزدیکی جاده «لاست چانس» زبانه می‌کشید، در ناحیه «سانتا کروز» پیدا شده است.

این نخستین تلفات آتش سوزی در منطقه «سی زد یو» - ناحیه آتش‌سوزی که به گفته اداره آتش‌نشانی کالیفرنیا نواحی سانتا ماتئو، سانتا کروز و سان فرانسیسکو را در بر می‌گیرد – و هفتمین مورد مرگ (ناشی از آتش‌سوزی) در کل این ایالت است. 

آتش در سانتا کروز یکی از واحد ها یا گروه‌های آتش‌سوزی است که  تمام محیط اطراف سان فرانسیسکو بِی  را در چنگال گرفته است. آتش با یکی از ۱۲ هزار صاعقه ای آغاز شد که هفته گذشته به این ایالت اصابت کرد.

در دو روز گذشته با اعلام شرایط اضطراری و فاجعه بار در این منطقه توسط دونالد ترامپ، به صدها هزار تن از ساکنان ناحیه سانفرانسیسکو بِی، دستور تخلیه داده شد.

ماموران آتش نشانی در ارتفاعات سانتا کروز می‌گویند تلاش‌ها با مقاومت کسانی که از تخلیه خانه‌هایشان خودداری می‌کنند، تضعیف می شود. انتطار می‌رود در روزهای آینده طوفان و آتش‌سوزی بیشتری منطقه را که تحت مقررات تخلیه است، در بر‌گیرد.

کریس کلارک، معاون اداره پلیس سانتا کروز می گوید درگذشت این مرد هفتاد ساله هشداری است به ساکنان محل که خانه‌هایشان را تخلیه کنند. 

او گفت: «این یکی از سیاه‌ترین دوران مقابله ما با این آتش‌سوزی است.»

روز دوشنبه، اداره ملی هواشناسی در مناطقی که دستخوش خشکسالی بوده اند با صدور «پرچم قرمز» هشدار داد. پرچم قرمز به معنی آن است که شرایط مستعد آتش‌سوزی از جمله دمای بالا، رطوبت اندک و سرعت باد که به ۱۰۵ کیلومتر می‌رسد، «ممکن است شرایط را برای رفتار غیرقابل پیش‌بینی و خطرناک آتش فراهم کند.»

در طول هفته گذشته، ماموران آتش‌نشانی تنها موفق به مهار ۱۷ درصد شعله‌های آتش در ناحیه «آر ان یو» در شمال سان فرانسیسکو شده اند.

آتش‌سوزی در این منطقه با به جا گذاشتن پنج مورد تلفات و تخریب ۸۴۵ خانه و ساختمان مخرب‌ترین مورد آتش‌سوزی در ایالت کالیفرنیا بوده است. این منطقه و ناحیه جنوب شرقی «بِی» در میان پنج آتش‌سوزی بزرگ تاریخ این ایالت هستند که بیش از ۱۲۹۵ کلیومتر مربع را طعمه خود کرده است.

آتش‌سوزی در کالیفرنیای جنوبی، همچنان پس از یازده روز در مساحت ۱۰۶ کیلومتر نزدیک به «لِیک هیوز» در شمال لس آنجلس زبانه می‌کشد، اما پیشرفت نکرده است. زمین مرتفع و ناصاف، هوای گرم و احتمال صاعقه کار ماموران آتش نشانی را با مشکل رو به رو کرده است. 

هال هنسِن، یکی از ساکنان منطقه «اَنگوین» که مجبور به تخلیه محل شده بود، اجازه یافته برای مدت یک ساعت به خانه اش بازگردد تا وسائل ضروری مور نیازش را بردارد. او و سه سگش مدت پنج ساعت در خودروی خود انتظار کشیدند تا اجازه بازگشت به خانه به آن ها داده شود.

او می گوید: «وحشتناک است. من آتش‌سوزی سال ۲۰۱۷ سونوما را پشت سر گذاشتم. این دومین واقعه آتش‌سوزی برای من است. این که باید فکر کنید چه وسائلی باید با خودتان بردارید وحشتناک است. وحشت از آتش و از دست دادن همه چیز یکی از بدوی‌ترین احساسات بشری است. ترسناک است.»

در این میان، ماموران آتش‌نشانس خود را به سرعت برای طوفانی که به همراه خود باد شدید و رعد و برق «خشک» به همراه می‌آورد، آماده می‌کنند. این اصطلاحی است که به طوفان‌های بدون باران یا کم باران اطلاق می شود. یک کارشناس آتش‌نشانی می‌گوید هرچند اطمینان دارد ماموران تمام تلاش خود را برای آمادگی در مقابل این واقعه به‌کار می‌گیرند، اما او نمی‌‌داند چه انتظاری (از موج بعدی) داشته باشد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «احتمال بالقوه بسیاری وجود دارد که أوضاع وخیم‌تر شود.»

از روز ۱۵ اوت بیش از ۵۰۰ مورد آتش‌سوزی گستره‌ای به مساحت ۴۸۵۶ کیلومتر مربع از کالیفرنیا را سوزانده است. از میان آن‌ها، بیش از بیست مورد آتش‌سوزی بزرگ بخش عمده منابع إطفاء آتش در کالیفرنیا را به خود اختصاص داده است.

آتش ۳۰۴۳ کلیومتر مربع را کاملا سوزانده، حدود ۱۰۰۰ خانه و ساختمان را ویران کرده و اکنون هفت نفر را از میان برده که پیکر سه نفر آن ها در خانه‌ای در منطقه زیر مقررات تخلیه یافت شده است. 

در میان خسارات، درختان کهنسال پارک ملی کالیفرنیا موسوم به پارک «رد وود» و منطقه کمپینگ مرکز پارک است. دود ناشی از سوختگی و آتش، هوای کالیفرنیا را خطرناک و میلیون‌ها نفر را مجبور به ماندن در خانه کرده است. 

برایس بنت، سخنگوی اداره آتش نشانی کالیفرنیا می‌گوید مسئولانی که در مراکز کنترل، نقشه پیشروی آتش‌سوزی را تحت بررسی دارند از گستردگی آن شگفت‌زده شده‌اند.

اور روز یکشبنه گفت: «تنها نیمی از یکی از این موارد آتش‌سوزی می‌تواند تمام مساحت سانفرانسیکو را در بر‌گیرد.

پرزیدنت دونالد ترامپ در واکنش به این اضطرار روز شنبه آتش‌سوزی در ایالت کالیفرنیا را یک فاجعه عظیم اعلام کرد و وعده داد دولت مرکزی به کمک دولت ایالتی کالیفرنیا خواهد شتافت. گَوین نیوسِم، فرماندار کالیفرنیا در بیانیه‌ای گفته که اعلامیه کمک دونالد ترامپ شامل کمک های روانی، سرپناه و دیگر خدمات اجتماعی به ساکنان مناطق تخریب شده می‌شود.

در این میان، مسئولان إطفاء آتش بخاطر کثرت موارد آتش‌سوزی، در کسب منابع لازم برای مقابله با گسترده‌ترین آتش‌سوزی‌ها با مشکل رو‌به‌رو بوده‌اند.

تنها ۱۷۰۰ مامور آتش‌نشانی در تاکستان‌های کالیفرنیا به إطفاء آتش مشغولند. این در مقایسه با آتش‌سوزی سال ۲۰۱۸ در ناحیه «مندوسینو»، بزرگترین آتش‌سوزی در تاریخ کالیفرنیا است که ۵۰۰۰  مامور آتش‌نشانی آن را خاموش کردند. 

شانا جونز، رئیس واحد آتش‌نشانی «سونوما لیک ناپا»می‌گوید: «تمام منابع ما به گونه‌ای بی‌سابقه در تاریخ زیر فشار است.»

گزارش‌های تکمیلی از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان