آتش‌سوزی‌های کالیفرنیا ۱۸۰ هزار نفر را از خانه‌هایشان راند

برق میلیون‌ها خانوار قطع شده است

آتش‌سوزی و وزش بادهای شدید در تاکستان‌های شمال کالیفرنیا، بیش از ۱۸۰ هزار نفر را مجبور به فرار کرد و بزرگترین شرکت برق ایالتی برای جلوگیری از آتش‌سوزی‌های بیشتر مجبور به قطع برق میلیون‌ها خانوار شدند.

این یکی از بزرگترین تخلیه‌ها در تاریخ شهر سونوما است و گوین نیوسام فرماندار کالیفرنیا اکنون در سراسر ایالت وضعیت اضطراری اعلام کرده و می‌گوید: «ما برای مقابله با این آتش‌سوزی و بادهای شدید بی‌سابقه از تمام امکانات در دسترس استفاده می‌کنیم.»

سازمان حفاظت از جنگل‌ها و مقابله با آتش‌سوزی کالیفرنیا روز یکشنبه گفت که آتش‌سوزی فعلی با نام «کین کید» از چهارشنبه شب آغاز شده و تنها ۱۰ درصد را در برگرفته است. مقامات دستور تخلیه آخر هفته را گسترش دادند و بخش‌هایی از سانتا روزا را که دو سال پیش در اثر آتش‌سوزی ویران شده بود، پاکسازی کردند.

این آتش‌سوزی که تقریبا چهار هزار هکتار را درگیر کرده، در طول شب تا یکشنبه به ۳۰ هزار هکتار افزایش یافت و حدود ۸۰ ساختمان را تخریب کرده است.

مقامات هشدار دادند بادهای شدید با سرعت ۹۰ مایل در ساعت در روز يكشنبه، مقابله با آتش را دشوارتر می‌كند و منجر به تغییر مسیر آتش می‌شود و اخگرهای سوزان آتش را تا مایل‌ها پرتاب می‌کند.

سرویس ملی هواشناسی با تأسف از آتش‌سوزی «با توجه به قدرت و مدت زمان وزش باد آن را به طور بالقوه یک واقعه تاریخی خواند».

شرکت «گاز و برق پسیفیک» به دلیل ترس از این که شدت باد خطوط برق را سرنگون کند و موجب آتش‌سوزی‌های بیشتر شود، بخش‌هایی از شبکه برق را خاموش کرده است. به موجب این عمل ۲.۳ میلیون نفر در ۳۸ شهرستان بدون برق مانده‌اند.

کلانتر شهرستان سونوما با استناد به کشته شدن ۲۴ نفر در آتش‌سوزی دو سال پیش، از ساکنان منطقه تحت تخلیه خواسته سریعاً از منطقه خارج شوند.

مارک اسیک گفت: «من مردمی را می‌بینم که می‌گویند می‌خواهند بمانند و با آتش بجنگند. شما نمی‌توانید با آن مبارزه کنید. لطفا تخلیه کنید.»

روز یکشنبه منطقه هیلدزبرگ یکی از جاذبه‌های تاریخی خود را در شعله‌های آتش از دست داد. اخگرهای سوزانی که با باد پراکنده شدند، موجب آتش‌سوزی در کارخانه شراب سازی سودا راک شدند که ساختمان‌های آن شامل یک فروشگاه عمومی و اداره پست در سال ۱۸۶۹ تاسیس شده بودند. این کارخانه شراب سازی حدود ۱۰ مایل خارج از شهر هیلدزبرگ قرار داشت.

همچنین بازداشتگاه نورت کانتی در سانتا روزا زندانیانش را تخلیه کرد و حدود ۱۰۰ بیمار از بیمارستان منطقه‌ای ساتر سانتا روزا نیز تخلیه شدند.

منشأ آتش سوزی‌های فعلی ناشناخته است، اما شرکت «گاز و برق پسیفیک» گفت که چهارشنبه شب یک خط انتقال ۲۳۰ هزار ولتی در نزدیکی گیسرویل چند دقیقه قبل از فوران آتش بد عمل کرده است.

پیوند احتمالی بین آتش‌سوزی تاکستان‌های کالیفرنیا و خط انتقال شرکت «گاز و برق پسیفیک»، یادآور آتش‌سوزی سال گذشته بود که بیشتر شهر پارادایز سوخت و در مرگبارترین آتش‌سوزی آمریکا در یک قرن گذشته ۸۵ نفر را کشت. مقامات دولتی به این نتیجه رسیدند که خط انتقال «گاز و برق پسیفیک» باعث آتش‌سوزی شد.

آتش‌سوزی دیگری در شمال لس آنجلس پس از تخریب ۱۸ سازه ۵۵ درصد آن باقی مانده است. تقریباً ۵۰ هزار تن از ساکنان سانتا کلاریتا که به آن‌ها دستور تخلیه داده شده بود، پس از کم شدن باد سانتا آنا، اجازه یافتند به خانه‌هایشان بازگردند.

مارکوس بریانو روز شنبه برای یافتن خانه‌های ویران شده در خیابان خود به محله بازگشت. این مرد ۷۱ ساله گفت: «خدا را شکر می‌کنم که هیچ اتفاقی برای خانه من نیفتاده، اما برای همسایگانم که صدمه دیده‌اند، ناراحتم.»

مقامات کلانتری گفتند که بقایای انسانی در منطقه گسترده سوخته شده یافت شده است، اما هنوز مشخص نیست که این مرگ به آتش‌سوزی مربوط بوده است.

در این مطلب از گزارش‌‌های خبرگزاری‌های مختلف استفاده شده است

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از جهان