هشدار آمریکا به روسیه: پکن پنهانی سلاح هسته‌ای انبار می کند

دولت ترامپ می‌گوید چین در خفا مشغول آزمایش و گسترش زرادخانه هسته‌ای خود است

واشنگتن پست گزارش داد که ایالات متحده خواستار آن است که هرگونه پیمان آینده درباره محدودیت تسلیحات هسته‌ای، تمامی انواع کلاهک‌ها را دربرگیرد، و شامل روش‌های بهتر برای قوانین راستی‌آزمایی باشد، و چین را در بر داشته باشد - عکس از nationalinterest.org

مذاکرات کنترل تسلیحات میان آمریکا و روسیه روز سه‌شنبه در وین پایان یافت، و هر دو کشور بدون آن که به نگرانی‌هایشان پاسخ داده شود، میز مذاکره را ترک کردند.  

جنجالی‌ترین موضوع بحث درباره چین بود، و این که آیا این کشور باید در هرگونه پیمان تسلیحاتی در آینده گنجانده شود یا نه.  

ایالات متحده خواستار آن است که چین در توافق‌های آینده تسلیحاتی گنجانده شود.

از این کشور برای شرکت در مذاکرات وین نیز دعوت شده بود، اما این دعوت را رد کرد.  

مارشال بیلینگزلی، مذاکره کننده آمریکایی گفت که پکن «متعهد» به شرکت در مذاکرات است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «این وظیفه چینی‌ها در قبال خود است تا تعهد خود را به مذاکره با ما و روسیه با حسن نیت، به رسمیت بشناسد. ما می‌خواهیم تا چین به نگه داشتن این تعهد، پایبند باشد.» 

واشنگتن پست گزارش داد که ایالات متحده خواستار آن است که هرگونه پیمان آینده درباره محدودیت تسلیحات هسته‌ای، تمامی انواع کلاهک‌ها را دربرگیرد، و شامل روش‌های بهتر برای قوانین راستی‌آزمایی باشد، و چین را در بر داشته باشد.  

 چین مطالبات ایالات متحده را به عنوان تلاشی برای پرهیز از ورود به هرگونه پیمان جدید کاهش تسلیحات ارزیابی کرده، اما گفته است که اگر آمریکا مایل به تعهد به هم‌ارزی هسته‌ای در میان تمامی کشورها باشد، با خوشحالی می‌پذیرد که در مذاکرات مشارکت کند، به این معنی که یا هیچ کس تسلیحات هسته‌ای نداشته باشد، یا همه داشته باشند.  

روسیه در فشار به چین برای پیوستن به پیمان‌های آینده کمتر مشتاق بود، و خواستار آن شد که اگر چین قرار باشد بپیوندد، پس بریتانیا و فرانسه نیز باید بپیوندند.  

دولت ترامپ ادعا می‌کند که چین سرگرم آزمایش تسلیحات هسته‌ای و گسترش زرادخانه کلاهک‌های خود در خفا بوده است.  

آقای بیلینگزلی توسعه زرادخانه چین را به عنوان «انباشت سریع» توصیف کرد و گفت که این کشور به دنبال دست یافتن به «برابری هسته‌ای» با ایالات متحده و روسیه است.  

در ماه آوریل، آمریکا چین را به اجرای آزمایش‌های تسلیحات هسته‌ای زیرزمینی متهم کرد.  

ایالات متحده و چین هر دو در سال ۱۹۹۶ وارد پیمان جامع منع آزمایش شدند، اما هیچ یک از کشورها در واقع توافق را تصویب نکرد. چین ادعا می‌کند که به مقررات پایبند است، و آمریکا از زمان ورود به پیمان، مهلت قانونی درباره آزمایش هسته‌ای داشته است.  

قانونگذاران تندروی ایالات متحده، مانند سناتور تام کاتن که گفتند سربازان آمریکایی برای مقابله با تظاهرکنندگان اعزام شوند- از اتهامات آزمایش‌های مخفیانه هسته‌ای چین استفاده کرده‌اند تا راه را برای رد پیمان‌های کاهش تسلیحات در آینده هموار کنند.  

آقای کاتن در توییتر گفت: «پکن در حال مدرن‌سازی زرادخانه اتمی خود است در حالی که ایالات متحده دست خود را با پیمان کنترل تسلیحاتی یک طرفه، بسته است. چین ثابت کرده که نمی‌تواند با صداقت با ما کارکند.»  

گاردین گزارش داد که جفری لوئیس، یک کارشناس هسته‌ای در موسسه مطالعات بین‌الملل میدلبری، درباره صحت اتهامات ایالات متحده ابراز تردید کرد.  

آقای لوئیس نوشت: «این که شواهد برای این ادعاها چقدر اندک است، هیچ ارزشی ندارد. ایالات متحده، روسیه و چین همگی آزمایش‌های زیربحرانی انجام می‌دهند… از ماهواره‌ها و ایستگاه‌های وابسته به لرزه‌نگاری، آزمایش‌های زیربحرانی از آزمایش‌های هسته‌ای کم‌درجه، قابل تشخیص نیستند.»  

در ماه مه، دولت ترامپ با پیشنهاد آزمایش جدید هسته‌ای در نوادا، به آزمایش‌های کم‌درجه منتسب به چین پاسخ داد.  

دیدبان‌های کنترل تسلیحاتی و خلع سلاح هسته‌ای به شکل گسترده‌ای از این فکر انتقاد کردند، و آن را به «طپانچه شروع» تشبیه کردند که موجب می‌شود هر کشوری که تسلیحات هسته‌ای دارد، برای حفظ آمادگی خود آن‌ها را آزمایش کند.  

در جریان مذاکرات وین، ایالات متحده به روسیه گفت که برنامه‌ای برای ادامه آزمایش‌ها در این زمان ندارد، اما آقای بریلینگزلی با اطمینان افزود که ایالات متحده برحسب انتخاب خود، می‌تواند هر زمانی  این کار را انجام دهد.  

او در یک کنفرانس خبری در ماه ژوئن گفت: «تصریح می‌کنیم، همان طور که از همان آغاز تعیین مهلت قانونی در سال ۱۹۹۲ اعلام کردیم، ما در صورتی که دلیلی داشته باشیم و صلاح بدانیم، آزمایش‌های هسته‌ای را انجام می‌دهیم و انجام خواهیم داد، حال این دلیل هرچه که باشد. اما این را هم بگویم، که در حال حاضر، از هیچ‌گونه دلیل خاصی مطلع نیستم.»  

دولت ترامپ برای فشار به چین در ورود به توافق تحت فشار مضاعف است زیرا پیمان کاهش تسلیحات اتمی «نیو استارت» میان آمریکا و روسیه سال آینده به پایان می‌رسد. اگر آمریکا به دنبال مشارکت چین است، مجبور خواهد بود تا به زودی پکن را متقاعد سازد.  

از سوی دیگر، اگر مسؤولان آمریکا نخواهند که وارد مقررات کنترل تسلیحاتی شده و یا آن را تمدید کنند، چین بهانه مناسبی برایشان است تا بدون آن که تندرو به نظر برسند، پیشنهادها را رد کنند.  

آقای بیلینگزلی گفت که ایالات متحده تنها علاقه‌مند به تمدید پیمان «نیو استارت» است- و آن هم برای حداکثر کمتر از پنج سال- اگر چین مشارکت کند.

© The Independent