نتانیاهو اسراییل را «قدرت هسته‌ای» خواند

نخست‌وزیر اسراییل خط‌مشی مبهم نگه داشتن وضعیت جنگ‌افزارهای هسته‌ای را به چالش کشید

نتانیاهو روز یکشنبه اسراییل را « قدرت هسته‌ای » خواند و سپس با دستپاچگی لبخندی زد و گفته‌اش را به سرعت اصلاح کرد-RONEN ZVULUN / POOL / AFP

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل روز یک‌شنبه به طور اتفاقی از زیر زبانش در رفت و اعتراف کرد که اسراییل دارای قابلیت‌های هسته‌ای است.

آقای نتانیاهو در نشست هفتگی هیئت دولت کشور خود را «قدرت هسته‌ای» خواند و سپس به دستپاچگی لبخندی زد و گفته‌اش را به سرعت اصلاح کرد.

باور بسیاری بر این است که اسراییل دارای جنگ افزارهای هسته‌ای است اما اسراییل هرگز ادعاهای مربوط به زرادخانه هسته‌ای‌اش را تکذیب یا تایید نکرده و ده‌ها سال است که خط‌مشی ابهام عمدی در این‌باره را حفظ کرده است.

آقای نتانیاهو در حال خواندن اظهارات از پیش آماده‌اش به زبان عبری راجع به قرارداد خط لوله گاز زیردریایی با یونان و قبرس بود که گفت: اهمیت این طرح در آن است که در حال تبدیل اسراییل به قدرتی در حوزه هسته‌ای هستیم.

او فوری حرف‌اش را اصلاح کرد و از «قدرتی در حوزه انرژی» استفاده کرد و سپس مکثی کرد و حرفش را ادامه داد.

این اشتباه لپی آشکار هنگامی رخ داد که تنش‌ها بین آمریکا که متحد اسراییل است و ایران دشمن سرسخت اسراییل بالا گرفته است زیرا دونالد ترامپ فرمان حمله هوایی به قاسم سلیمانی یکی از سرداران نظامی ایران در عراق را صادر کرد که به کشتن وی منجر شد.

آقای نتانیاهو از آقای ترامپ بابت صدور فرمان حمله و کشتن سردار ایرانی ستایش کرد در حالی که در پی این رویداد آتش خشم در خاورمیانه شعله‌ور شده است و ایران تهدید به انتقام کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخست وزیر اسراییل در حال حاضر و در پی دو انتخابات که در آوریل و سپتامبر پارسال برگزار شد و نتیجه فیصله‌بخشی نداشت و مواجه شدن با اتهام فساد سیاسی در ماه نوامبر، در تکاپوی حفظ خود در عرصه قدرت سیاسی است.

نتانیاهو اتهامات را که شامل رشوه گرفتن، تقلب و زیر پا گذاشتن اعتماد می‌شود، تکذیب کرد و خواهان برخورداری از مصونیت شد.

انتظار می‌رود این درخواست باعث شود محاکمه وی به بعد از انتخابات دیگری موکول شود که قرار است در ماه مارس برگزار شود اما اعطای مصونیت به وی یا برکنار شدن برای حضور دادگاه هم اکنون در کانون بحث‌های انتخاباتی قرار گرفته است.

اسراییل به رغم فشارهای بین‌المللی به امضای پیمان عدم تکثیر سلاح‌های هسته‌ای تن نداده است، پیمانی که هدف آن پیش بردن خلع سلاح هسته‌ای است.

البته بعد از آن که مردخای وانونو متخصص هسته‌ای سابق اسراییل در سال ۱۹۸۶ جزییات برنامه جنگ‌افزارهای هسته‌ای ادعایی اسراییل را افشا کرد می‌توان گفت که توانایی‌های هسته‌ای این کشور از جمله رازهای برملا شده است.

آقای وانونو بعد از افشاگری‌اش توسط موساد سازمان اطلاعات اسراییل ربوده  و به اسراییل بازگردانده شد و به جرم خیانت و جاسوسی به ۱۸ سال زندان محکوم شد.

گزارش بیشتر از رویترز

© The Independent