چرنوبیل درهای خود را به روی بازدیدکنندگان باز می‌کند

اتاق کنترل زیر یک گنبد فولادی ۳۶ هزار تُنی قرار دارد و هنوز صفحات کامپیوتری قدیمی را حفظ کرده است

Genya SAVILOV / AFP

اتاق کنترل راکتور شماره چهار «چرنوبیل»، محل فاجعه بارترین حادثه هسته‌ای تاریخ بشر، درهایش را به روی گردشگران باز می کند.

دولت اوکراین برای نخستین بار، به عنوان بخشی از تغییراتی عمده برای تبدیل محل فاجعه به مرکز گردشگری، درهای مرکز اتمی چرنوبیل را به روی عموم می‌گشاید. 

اقداماتی که در ماه ژوئیه از طرف پرزیدنت وُلُدیمیر زلنسکی (رئیس جمهور اوکراین) اعلام شد، شامل جاده‌های باریک برای پیاده روی، جوی آب، بهبود خطوط ارتباطی تلفن‌های همراه و لغو ممنوعیت فیلم‌برداری است.

اتاق کنترل راکتور چرنوبیل محلی است که مهندسان در آوریل سال ۱۹۸۶ پمپ‌های خنک کننده را برای آزمایش‌های ایمنی خاموش کرده و باعث انفجاری شدند که  ۲۸ نفر را کشت و محیط اطراف را با مواد رادیواکتیو آلوده کرد.

پیش از این که محل راکتور به یک گردشگاه تبدیل شود، بازدید کنندگان تنها می‌توانستند ساختمان راکتور را از بیرون ببینند، و به شهر متروکه «پریپیات» با عمارت‌های مخروبه و چرخ و فلکی که هرگز استفاده نشد، بروند.

به دنبال واقعه چرنوبیل و تخلیه تمام ۵۰ هزارساکنین «پریپیات»، این شهر تبدیل به شهر ارواح شد.

حال گزارشگران توانسته‌اند، نخستین نگاه را به اتاق کنترل چرنوبیل بیندازند که بخشی از برنامه افتتاح منطقه به عنوان مرکز گردشگری با ایجاد ۲۱ جاده جدید است.

اتاق کنترل که زیر یک گنبد فولادی ۳۶ هزار تُنی قرار دارد، هنوز صفحات کامپیوتری  و میز و دگمه‌های فرمان خود را به گونه‌ای که بود، حفظ کرده است.

به خاطر وجود تشعشعات رادیواکتیو که هنوز در چرنوبیل وجود دارد، بازدیدکنندگان اجازه ندارند بیش از چند دقیقه در اتاق کنترل بمانند؛ دستگاه‌های تنفس، کلاه ایمنی و لباس‌های محافظ به کسانی داده می‌شود که شجاعت ورود به داخل اتاق را دارند.

گفته می‌شود هنوز حدود ۲۰۰ تُن سوخت رادیواکتیو در داخل راکتور باقی مانده، اما به نظر نمی‌رسد این مانعی برای  تعداد رو به افزایش بازدیدکنندگان از چرنوبیل باشد.

شمار بازدیدکنندگان چرنوبیل در چند وقت اخیر به طور کلی رو به افزایش بوده است و انتشار سری فیلم «چرنوبیل»  در ماه مه نیز منجر به سرعت گرفتن این روند شد. در سال ۲۰۱۸، ۷۲ هزار نفر، و در سال جاری تاکنون بیش از ۸۷ هزار نفر از چرنوبیل دیدن کرده‌اند. 

پیش از این پرزیدنت زلنسکی گفته بود:«چرنوبیل بخشی از تصویر منفی اوکراین بوده است. وقت آن رسیده این عوض شود.

«ما یک کریدور سبز برای گردشگران باز می‌کنیم. چرنوبیل یک محل بی همتا در کره زمین است که طبیعت آن پس از فاجعه‌ای که به دست بشر به وقوع پیوست، تولدی نو داشته است.»

پرزیدنت زلنسکی افزود:«ما باید این محل را به دنیا نشان بدهیم: به دانشمندان، کارشناسان محیط زیست، تاریخ دانان و گردشگران.»

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

www.independent.co.uk/travel/news-and-advice/chernobyl

© The Independent