آیا عمان آماده میانجی‌گری میان فلسطین و اسرائيل خواهد شد؟

تلاش برای پیشبرد روند عادی‌سازی روابط با اسرائیل در خاورمیانه ادامه دارد

سلطان قابوس بن سعید، سلطان پیشین عمان و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در مسقط، اکتبر  ۲۰۱۸. عكس از:  AFP

تنها چند ساعت پس از تماس تلفنی گابی اشکنازی، وزیر امورخارجه اسرائیل با همتای عمانی‌اش یوسف بن علوی، جبرئيل رجوب، دبیر کمیته مرکزی "جنبش فتح" با یوسف بن علوی تماس گرفته و مسئله عادی‌سازی روابط با اسرائیل و موضع عمان در این زمینه را مورد بحث و بررسی قرار داد.

البته تماس تلفنی اشکنازی با عمان به دنبال اعلام پیمان صلح امارات متحده عربی با اسرائیل و با توجه به تأیید مقامات آمریکایی و اسرائيلی مبنی بر آمادگی کشورهای عربی برای پیروی از سیاست امارات متحده عربی در قبال اسرائيل، صورت می‌گیرد.

در بیانیه وزارت امورخارجه عمان آمده است که بن علوی در صحبت با اشکنازی، بر موضع ثابت و حمایت عمان از تحقق صلح فراگیر و عادلانه در خاورمیانه، لازم به از سرگیری مذاکرات صلح و برآورده شدن خواسته‌های مشروع فلسطینیان برای تأسیس کشور مستقل فلسطین که بیت‌المقدس شرقی پایتخت آن باشد، تأکید کرد. اما وزارت امورخارجه اسرائیل اظهار داشت که اشکنازی با بن‌علوی درباره پیمان صلح امارات متحده عربی و اسرائیل و لزوم تلاش برای تقویت روابط میان اسرائیل و عمان گفت‌وگو کرده است. وزارت امورخارجه اسرائیل افزود که اسرائیل و عمان در مورد ادامه ارتباطات مستقیم و تداوم گفت‌وگو میان مسقط و تل‌آویو برای پیشبرد روند عادی‌سازی روابط در خاورمیانه، توافق کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، جبرئیل رجوب، دبیر کمیته مرکزی "جنبش فتح" در مصاحبه‌ای با "ایندیپندنت عربی" در رام الله گفت که رهبری فلسطین از نقش عمان و روابط صمیمانه و عمیق دوجانب قدردانی کرده و از موضع ثابت مسقط در قبال فلسطین، اطمینان کامل دارد. وی افزود که فلسطینی‌ها در حال حاضر هیچ نگرانی نسبت به عادی‌سازی روابط مسقط با تل‌آویو ندارند.

قابل یادآوری است که در ماه اکتبر سال ۲۰۱۸، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از مسقط پایتخت عمان دیدار کرده و با قابوس بن سعید، سلطان پیشین عمان ملاقات و دوجانب در مورد راه‌های پیشبرد روند صلح گفت‌وگو کردند. البته سفر بنیامین نتانیاهو به عمان در سال ۲۰۱۸، به عنوان سومین سفر نخست وزیران اسرائيل به مسقط به شمار می‌رود؛ زیرا اسحاق رابین در سال ۱۹۹۴ برای نخستین بار از عمان دیدار کرد و در سال ۱۹۹۶، شیمون پرز برای امضای توافقنامه افتتاح دفاتر نمایندگی‌های تجاری میان دو کشور وارد مسقط شد؛ اما نمایندگی‌های تجاری یاد شده پس از آغاز انتفاضه دوم فلسطین در سال ۲۰۰۰ بسته شد.

در همین راستا، سالم الجهوری، روزنامه‌نگار عمانی، تماس وزیر امورخارجه اسرائیل با همتای عمانی‌اش را تلاشی برای اطلاع از موضع عمان در مورد عادی‌سازی روابط با اسرائیل توصیف کرد؛ به ویژه پس از این که امارات متحده عربی و اسرائیل پیمان صلح امضا کردند. وی افزود: در سال ۲۰۱۸، سلطان قابوس بن سعید به بنیامین نتانیاهو اطلاع داده بود که عمان بدون تحقق پیش‌شرط‌های لازم و پیشرفت در روند صلح میان فلسطین و اسرائیل، آماده عادی‌سازی روابط با اسرائيل نیست.

الجهوری اظهار داشت: ممکن است هدف از تماس اخیر وزیر امورخارجه اسرائیل، تلاش برای احیای مجدد میانجی‌گری عمان میان فلسطین و اسرائیل باشد تا زمینه از سرگیری مذاکرات دوجانب به منظور رسیدن به صلح نهایی فراهم شود. وی افزود: به نظر می‌رسد که پس از گرایش اعراب به همکاری با اسرائیل برای تأمین ثبات و امنیت در منطقه، تل‌آویو از انعقاد پیمان صلح با ابوظبی، اطمینان حاصل کرده و تمایل بیشتری به از سرگیری مذاکرات با فلسطینی‌ها پیدا کرده است. الجهوری گفت: مسقط خود را به صورت کل متعهد به ابتکار صلح عرب می‌داند؛ اما نه با تمام جزئیات آن.

اما خلیل شاهین، نویسنده و تحلیلگر سیاسی، معتقد است آن‌چه ماهیت تصمیم‌گیری در کشورهای عربی را بازتاب می‌دهد، عملکرد کشورها است نه اظهارات عمومی آن‌ها؛ بنابر این، وی باور دارد که روند عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و عمان در حال انجام است و تلاش‌هایی برای تحقق این امر جریان دارد. خلیل شاهین با تأکید بر این که بایستی به منظور وارد کردن فشار بر اسرائیل، بهره‌برداری از مسئله فلسطین برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل متوقف شود، خواستار پایان دادن به روند عادی‌سازی روابط، در انزوا قرار دادن موضع اسرائیل و قطع روابط اقتصادی با تل‌آویو شد.

© IndependentArabia