پومپئو: به دولت الکاظمی در مقابله با گروه‌های مسلح تحت حمایت ایران کمک می‌کنیم

کمک ۲۰۴میلیون دلاری واشینگتن به بغداد همزمان با ورود نخست‌وزیر عراق به آمریکا

مایک پومپئو و فواد حسین همتای عراقی او در حال ورود به کنفرانس خبری در کاخ سفید-MANDEL NGAN / AFP

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در ملاقات با فواد حسین، همتای عراق خود و مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، وعده داد که واشینگتن در راه مقابله به گروه‌های شبه‌نظامی به بغداد کمک می‌کند.

مقامات آمریکایی و عراقی در جریان مذاکرات چهار ساعته در واشینگتن طیف وسیعی از موضوعات از همکاری‌های اقتصادی و علمی تا کمک به توسعه عراق و صنعت انرژی این کشور را مورد بررسی قرار دادند.

پومپئو در دیدار با فواد حسین بر اهمیت تقویت حاکمیت ملی عراق و مقابله با گروه‌های شبه‌نظامی که به ادعای او به کمک جمهوری اسلامی ایران مسلح می‌شوند، تاکید کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری که پس از این نشست انجام شده، گفت: «نیروهای مسلحی که تحت کنترل کامل نخست‌وزیر قرار ندارند، روند پیشرفت ما را کند می‌کنند.» او در ادامه گفت که این گروه‌ها باید هرچه سریع‌تر با پلیس محلی جایگزین شوند و آمریکا در این مسیر به عراق کمک می‌کند.

گزارش رویترز حاکی از آن است که این همکاری با کمک بشردوستانه آمریکا به عراق به ارزش ۲۰۴میلیون دلار همراه است.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا آمده است: «این مبلغ شامل ۱۳۳میلیون دلار کمک بخش پناهجویان و مهاجران وزارت امور خارجه آمریکا و ۷۱میلیون دلار کمک از بخش کمک‌های بشردوستانه است.»

این کمک نقدی در زمینه فراهم آوردن سرپناه، خدمات درمانی، تامین دارو، مواد غذایی و مواد ضدعفونی در عراق مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین پیش‌بینی کرد که قراردادهای بیشتری در زمینه انرژی بین واشینگتن و بغداد منعقد شود.

سفر الکاظمی به عراق نخستین سفر یک مقام عالی‌رتبه عراقی به واشینگتن از سال ۲۰۱۷ به این سو است. الکاظمی در مقایسه با عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر سابق عراق، بیشتر به آمریکا نزدیک است تا جمهوری اسلامی ایران. او با دستور کار مقابله به تهدید‌های ناشی از گروه‌های شبه‌نظامی در عراق بر سر کار آمد.

از جمله اقداماتی که او در این مدت انجام داده، یورش نیروهای امنیتی عراق به پایگاه‌های حشد‌الشعبی و توقیف تجهیرات آنها است. از سوی دیگر رفت و آمد مقامات جمهوری اسلامی از جمله فرماندهان نیروی قدس به عراق نیز بر خلاف گذشته باید با هماهنگی دولت الکاظمی انجام شود. اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس بر خلاف قاسم سلیمانی که دی‌ماه گذشته در جریان سفر اعلام نشده به بغداد در حمله پهپادی نیروهای آمریکایی کشته شد، باید برای سفر به عراق ویزا دریافت کند.

الکاظمی پیش از سفر به آمریکا گفته بود که عراق همچنان به کمک ایالات‌متحده نیاز دارد. با این حال او خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عراق است، موضوعی که پیش‌تر در پارلمان عراق مطرح شده بود.

گزارش نیویورک‌تایمز حاکی از آن است که آمریکا حدود ۵هزار و ۲۰۰ نیروی خود را از عراق خارج خواهد کرد.

نیکلاس هراس، مدیر برنامه خاورمیانه در موسسه مطالعات جنگ بر این باور است که الکاظمی احتمالا آخرین و بهترین امید آمریکا برای نخست‌وزیری در عراق است که بتواند با نفوذ جمهوری اسلامی مقابله کند.

نشریه نشنال به نقل از برخی مقامات آمریکایی گزارش داده که الکاظمی از واشینگتن خواسته در مقابله دولت او با بزرگترین چالش پیش رو، صبور باشد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا امشب (پنجشنبه) در کاخ سفید با الکاظمی ملاقات می‌کند.