واعظی: آمار کشته‌های آبان ۹۸ درست است

اختلاف‌نظر دو مقام دولتی درباره تعداد تظاهرکنندگانی که به دست نیروهای نظامی و امنیتی کشته شدند

محمود واعظی آمار وزارت کشور و مجلس درباره کشته‌های آبان را تائید کرد- رکنا

محمود واعظی می‌گوید «آماری که درباره آن وقایع اعلام شد درست است و گزارش‌های آن به رئیس‌جمهور داده شد.»

در روزهای گذشته، حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی گفته بود که آمار اعلام‌شده درباره شمار کشته‌های آبان ۹۸ متفاوت است و رئیس‌جمهور از قوه قضائیه خواسته تا آمار نهایی را اعلام کند.

محمود واعظی که رئیس‌دفتر حسن روحانی است در واکنش به این سخنان آشنا گفت که «اگر آقای آشنا عددی ندارد، بحث دیگری است؛ آنچه اعلام شد، درست است.»

آشنا گفته بود که آمار کشته‌ها بر اساس اینکه چه نهادی گزارش داده باشد، متفاوت است و روحانی از قوه قضائیه خواسته تا آمار واقعی را بر اساس اطلاعات سازمان پزشک قانونی اعلام کنند: «در مورد کشته‌شدگان، اعداد متفاوتی به رئیس‌جمهور اعلام می‌شود. نیروی انتظامی یک‌چیز می‌گوید، وزارت کشور چیز دیگری می‌گوید، وزارت بهداشت و درمان هم عدد دیگری را می‌گوید. حرف رئیس‌جمهور در نهایت این است که پزشکی قانونی باید اعلام کند چون همه این کشته‌شدگان در آخر به آنجا رفته‌اند. ممکن است در نگاه اول متوجه نشویم ایشان چه می‌گوید، اما پزشکی قانونی متعلق به قوه قضائیه است و زمانی که ایشان می‌گوید پزشکی قانونی تعداد را اعلام کند، منظورش این است که مسئولیت این کار با قوه قضائیه است.»

جمهوری اسلامی هشت ماه پس از سرکوب این اعتراضات، تعداد کشته‌ها را ۲۳۰ نفر اعلام کرد. این رقم را مجتبی ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعلام کرده است.

خبرگزاری رویترز و وزارت خارجه آمریکا تعداد کشته‌های این اعتراضات را حدود ۱۵۰۰ نفر می‌دانند و عفو بین‌الملل نیز تاکنون توانسته مرگ ۳۰۴ نفر را مستند کند و گفته است که آمار واقعی کشته‌ها احتمالاً رقمی بیش از این ۳۰۴ مورد است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بامداد ۲۴ آبان ۱۳۹۸، قیمت بنزین در ایران به‌صورت ناگهانی ۳۰۰ درصد افزایش یافت. این موضوع سبب برپایی تظاهرات سراسری در بیش از ۱۰۰ شهر ایران شد. سپاه، بسیج و نیروی انتظامی بلافاصله وارد عمل شدند و با استفاده از اسلحه جنگی و ادوات نظامی، اعتراضات مردمی را سرکوب کردند. در جریان این اعتراضات تعدادی از معترضین به دست نیروهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی کشته شدند.

هیچ نهادی در جمهوری اسلامی تاکنون مسئولیت سرکوب این اعتراضات و کشتار مردم را به عهده نگرفته است و مشاور حسن روحانی نیز در همین گفتگوی جنجالی گفته بود که رئیس‌جمهور دستوری برای کشتن مردم و استفاده از اسلحه جنگی نداده است: «هیچ نهادی مسئولیت مستقیم تیراندازی را نپذیرفته است. رئیس‌جمهور هم هیچ گزارشی از این ماجرا ندارد. قطعاً رئیس‌جمهور کسی نیست که گفته باشد مردم را بکشید.»

بیشتر از