عضو هیئت ‌رییسه مجلس: تعداد زیادی را کشتیم وحق داشتیم بکشیم!

تایید نماینده مجلس: «در ماهشهر تعداد زیادی از مردم به دست نیروهای امنیتی کشته شده‌اند»

محمود واعظی، رییس دفتر رییس‌ جمهوری ایران :«بر اساس تصاویری که از این اتفاقات موجود است، عده ای مسلح به نیروی انتظامی و مردم تیراندازی می‌کردند که این کار خیلی عجیبی است.» - عکس از کردستان 24

سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، نماینده مشهد و عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی، کشتار گسترده مردم در دو شهر کرج و ماهشهر را تایید کرده و گفته که نیروهای امنیتی حق داشته‌اند.

قاضی‌زاده‌هاشمی درباره کشته‌شدن تعداد زیادی از مردم معترض به افزایش قیمت بنزین در ماهشهر، گفته است: «در ماهشهر تعداد زیادی از افراد کشته شده‌اند. دقیق می‌دانیم چه کسانی بوده‌اند، سلاح از کجا رفته است، می‌خواستند به خطوط اصلی انتقال انرژی کشور صدمه بزنند. بعد آنجا مسئول امنیت آن خطوط باید چه کار می‌کرد؟ آیا کسی نمی‌داند وقتی می‌خواهد به خطوط اصلی انرژی کشور حمله کند چه اتفاقی رخ می‌دهد؟»

حمله به خطور انتقال انرژی، تازه‌ترین ادعایی است که این نماینده مجلس در توجیه شلیک نیروهای سپاه به مردم در ماهشهر ارائه کرده است. پیش‌تر رسانه‌های حکومتی و کاربران نزدیک به آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی، اعلام کرده بودند که معترضان ماهشهری با بستن جاده منتهی به پتروشیمی اجازه تغییر شیفت کاری در این پالایشگاه را نداده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فیلم‌های متعدد و روایت شاهدان عینی در ماهشهر نشان می‌دهد که معترضان اسلحه‌ای در اختیار نداشته‌اند و به شیوه‌ای مسالمت‌آمیز اعتراض خود را به سه برابر شدن قیمت بنزین اعلام می‌کردند. برای سرکوب این معترضان از یگان‌های رزمی سپاه استفاده شد و آن‌ها با استفاده از تیربار و خودرو زرهی به روی مردم آتش گشودند. بیشترین تعداد کشته‌شدگان در نیزارهای ماهشهر گزارش شده است.

در هفته گذشته برخی کاربران نزدیک به سپاه، در شبکه‌های اجتماعی با انتشار ویدیویی از تظاهرات مسلحانه مردم در عراق و نسبت دادن آن به اعتراضات ماهشهر، سعی کردند سندی برای روایت جمهوری اسلامی مبنی بر مسلح بودن مردم در ماهشهر ایجاد کنند. جعلی بودن این ویدیو ساعتی پس از انتشار از سوی دیگر کاربران اثبات شد.

«حمله به خطوط انتقال انرژی» که اکنون قاضی‌زاده به مردم ماهشهر نسبت می‌دهد، ادعایی بود که علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی سه هفته پیش درباره سرکوب مردم در عسلویه از آن استفاده کرد. با گذشت سه هفته از بیان این موضوع از سوی شمخانی، هیچ گونه شواهد و مدارکی برای اثبات آن منتشر نشده است.

محمود واعظی، رییس دفتر رییس‌ جمهوری ایران، نیز در هماهنگی با روایت این نماینده مجلس، در حاشیه جلسه هیئت دولت، از سپاه، بسیج و نیروهای امنیتی بابت اقدامات خوب‌شان برای بازگرداندن آرامش «در زمانی کوتاه» تشکر کرده و درباره کشتار مردم در ماهشهر گفته است: «بر اساس تصاویری که از این اتفاقات موجود است، عده ای مسلح به نیروی انتظامی و مردم تیراندازی می‌کردند که این کار خیلی عجیبی است.»

واعظی برخلاف قاضی‌زاده‌هاشمی، که کشتار مردم را حق نیروهای امنیتی دانسته و آن را تایید کرده بود، گفته است: «در ماهشهر و عسلویه شاهد بودیم که اینها سنگربندی کرده بودند و اسلحه داشتند که این موضوع عجیبی بود؛ عده ای از کشته‌ها هم توسط همین‌ها انجام شده است.»

 قاضی‌زاده‌هاشمی درباره تعدادزیاد کشته‌ها در سرکوب مردم ماهشهر و کرج به وعده رهبر ایران برای پرداخت دیه به کشته‌شده‌ها اشاره کرده و گفته است: «در این میان ممکن است به جمع بی گناهی هم آسیب وارد شده باشد که حاکم اسلامی وظیفه دارد آن را جبران کند؛ دیه پرداخت و به خانواده آنان رسیدگی شود.»

هفته گذشته آیت‌الله خامنه‌ای بدون آنکه نیروهای امنیتی را بابت کشتار مردم در اعتراضات ابان 98 مواخذه کند، به شورای عالی امنیت ملی دستور داد که «پس از بررسی سابقه خانواده‌های آسیب‌دیده» به برخی از این خانواده‌ها دیه پرداخت شود و برخی از کشته‌شده‌ها نیز شهید محسوب شوند.

تایید کشتار گسترده مردم در ماهشهر، در حالی از سوی قاضی‌زاده‌ هاشمی تایید شده است که علی گلمرادی، نماینده ماهشهر در مجلس، کشته‌شدن مردم شهرش را تکذیب کرده و گفته بود که او در شهر حضور پیدا کرده و کسی در نیزارها کشته نشده است: «کشتار دسته‌جمعی مردم معترض در نیزارهای شهرک جراحی ماهشهر صحت ندارد و چنین اتفاقی غیرممکن است. به دلیل شهرک‌های اقماری و مناطق حاشیه‌نشین و صنایع پتروشیمی شهرک‌هایی در ماهشهر شکل گرفته است که به دلیل انشعابات تحت العرضی نیزارهای زیادی در نقاط مختلف وجود دارد. بنده هم اکنون در حوزه انتخابیه حضور دارم و به شدت این موضوع را تکذیب می‌کنم.»

با گذشت 3 هفته از سرکوب خونین اعتراضات سراسری به افزایش قیمت بنزین، جمهوری اسلامی هنوز آمار رسمی کشته‌شده‌های این اعتراضات را اعلام نکرده است. برایان هوک، مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا، تعداد کشته‌شده‌ها را حدود 1000 نفر تخمین زده و عفو بین‌الملل نیز کشته‌شدن 208 نفر را تایید کرده و گفته آمار کشته‌ها بیش از این تعداد برآورد می‌شود.

بیشتر از