دادگاه رفیق حریری؛ یک متهم محکوم و سه متهم تبرئه شدند

ردیابی موقعیت مکانی متهمان به روند پرونده کمک کرده است

برگزاری دادگاه بین‌المللی کیفری در لاهه هلند در رابطه با ترور رفیق حریری - PIROSCHKA VAN DE WOUW / ANP / AFP

دادگاه ویژه لبنان روز سه‌شنبه یک عضو ارشد حزب‌الله را برای ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان در سال ۲۰۰۵ محكوم کرد. سه مقام دیگر حزب‌الله تبرئه شدند.

امروز رای دادگاه در دو هزار و ۶۰۰ برگ تنظیم شده ‌بود که خلاصه‌ای از آن قرائت شد. قبل از اعلام زمان تنفس، دادگاه دلالت شدیدی بر محکومیت سه تن از چهار محکوم را داشت اما در نهایت تنها سلیم عیاش محکوم شد. اسد صبرا، حسن حبیب میری و حسن یونسی تبرئه شدند.

درباره مصطفی امین بدرالدین، که در سال ۲۰۱۶ کشته شد، و از بستگان فرمانده کشته‌شده حزب الله عماد مغنیه بود، دادگاه اعلام کرد که شواهد قوی وجود دارد که وی را به یک شبکه تلفن همراه «گناهکار» مرتبط می‌کند، اما شواهد کافی در مورد قصد او وجود ندارد؛ شواهدی همچون آن ها که علیه عیاش وجود داشت.

دادگاه همچنین گفت که نیازی به محکوم کردن یا تبرئه بدرالدین وجود ندارد چون او مرده‌است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بخشی از مدارک محکومیت یا تبرئه متهمان بر شواهد بسیار پیچیده مربوط به «موقعیت مکانی» تلفن همراه آن‌ها بود. 

دادگاه اعلام کرد که اسناد و مدارک مربوط به میلیون‌ها تماس برقرار شده را بررسی کرده‌است تا ارتباط بین تلفن‌های همراه گناهکار با تلفن‌های متهمان را بیابد.

درباره عیاش، دادگاه به شواهد بسیاری دست یافت که ارتباط او با تلفن‌های همراه گناهکار را تایید می‌کند. ان مدارک نشان داده که آن‌ها به طور سیستماتیک حریری را تعقیب کرده و در مناطقی حاضر بوده‌اند که اتفاق‌های کلیدی جرم در آن‌ها حادث شده‌است. این دادگاه مدارک دیگر مبنی بر قصد متهم هم یافت.

در مقابل، درژ‌حالی‌که شواهد روشنی مبنی بر ارتباط یونسی و بدرالدین با شبکه تلفن‌همراه گناهکار وجود داشت، شاهدی درباره قصد این متهمین پیدا نشد و برخی واقعیت‌های دیگر بی‌پاسخ ماند.

درباره اسد صبرا و میری، شواهدی وجود داشت که آن‌ها را با شبکه تلفن‌همراه گناهکار مرتبط می‌کرد اما توضیحات و متغیرهای دیگری وجود داشت که مانع محکومیت آن‌ها شد و حتی نیازی نبود که قصدشان مورد بررسی قرارگیرد.

انتظار می‌رود که این حکم شوک دیگری برای کشور بحران‌زده لبنان باشد. درحالی‌که دو هفته از انفجار بیروت می‌گذرد، احتمال می‌رود که اعلام رای این دادگاه تنش‌ها را در لبنان افزایش دهد.

دادگاه تعیین حکم فردی که محکوم شده مدتی بعد برگزار می‌شود. با توجه به این‌که دادگاه‌هایی که به پشتیبانی سازمان‌ ملل متحد برگزار می‌شود، مجازات مرگ ندارد، حداکثر مجازات حبس ابد خواهدبود.

۴ متهم این پرونده عضو حزب‌الله لبنان بودند. این‌درحالی است که این گروه مورد حمایت ایران، هرگونه ارتباط با ترور آقای حریری را رد می‌کند.

انفجار انتحاری که در سال ۲۰۰۵ در یک کامیون رخ داد، به مرگ حریری و ۲۱ نفر دیگر منجر شد، و ۲۲۶ نفر دیگر را مجروح کرد.

پس از ترور آقای حریری،‌ فرزندش سعد حریری سه دوره نخست‌وزیری لبنان را به‌عهده‌داشت. در دادگاه امروز که در شهر لاهه هلند برگزار شد، سعد حریری هم در این دادگاه که پس از ۱۵ سال انتظار برپا شد حضور داشت. او گفت که که باید صرفنظر از هزینه‌ها و و پیامدها، عدالت باید اجرا شود.

پیش‌تر قرار بود که رأی دادگاه آقای حریری در روز هفتم اوت اعلام شود که به دلیل انفجار در بندر بیروت در روز چهارم اوت اعلام شد که دادگاه به تعویق افتاده‌است.

در انفجار چهارم اوت، که گفته می‌شود به دلیل احتراق حدود سه‌هزار تن نیترات آمونیوم در بندر بیروت رخ داد، حدود ۱۸۰ نفر کشته و بیش از هشت هزار نفر مجروح شدند.