«عامل قتل» ژنرال رازق؛ عضو هیات مذاکره‌کننده طالبان

ملا شیرین نورزی اکنون عضو هیات مذاکره‌کننده طالبان با دولت افغانستان است

اعضای طالبان در جریان مذاکرات بین‌الافغان تابستان سال گذشته در دوحه -KARIM JAAFAR / AFP 

سوءقصد مسلحانه ۱۸ اکتبر ۲۰۱۸ در شهر قندهار، کل افغانستان را تکان داد. مهاجم نفوذی طالبان به نام گلبدین که عضو گارد محافظتی استاندار قندهار شده بود، به بهانۀ پیشکش هدیه‌ای به مهمانانی خارجی که به ریاست ژنرال اسکات میلر، فرمانده آمریکایی کل ناتو به قندهار آمده بودند، به هیات عالی‌رتبه نزدیک شد و دست به تیراندازی زد. اما هدف گلبدین، ژنرال میلر نبود، او ژنرال عبدالرازق فرمانده پلیس قندهار و دژ محکم امنیتی این شهر در مقابل حملات طالبان را از میان برداشت.

در میان طالبان که بارها تلاش‌های ناکامی برای کشتن بزرگترین دشمنشان در جنوب کشور انجام داده بودند، جشن برپا شده بود.

طراح و عامل اصلی این حمله ملا شیرین نورزی بود. او اکنون عضو هیات مذاکره کننده طالبان با دولت افغانستان است.

ملا شیرین که به‌تازگی به عنوان عضو هیات مذاکره‌کننده طالبان تعیین شده، از فرماندهان خطرناک شورشیان مسلح افغانستان به شمار می‌رود.

او پیشتر در دوران حاکمیت رژیم طالبان محافظ ملا محمد عمر، رهبر گروه طالبان بود. اما با توجه به نفوذی که داشت یک محافظ عادی نبود و به عنوان مشاور امنیتی رهبر طالبان را نیز انجام وظیفه می‌کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ملا شیرین پس از سرنگونی رژیم طالبان، عضویت شورای رهبری کویته را حاصل کرد. با اعلام خبر درگذشت ملا عمر، دل خوشی از انتصاب ملا اختر محمد منصور که جایگزین بنیانگذار طالبان شده بود، نداشت. با انتصاب او کنار آمد ولی چندی نگذشت که آمریکا ملا منصور را در راه بازگشت از ایران در خاک پاکستان کشت. این بود که بر سر رهبری طالبان مباحثات جدی شروع شد. براساس گزارش آسوشیتیدپرس ملا شیرین یکی از گزینه ها برای رهبری طالبان بود اما سرانجام اجماع نظر بر سر ملا هبت الله آخوندزاده شکل گرفت. ملا شیرین از افراد نزدیک به ملا هبت الله آخوندزاده، رهبر طالبان و سراج الدین حقانی، رئیس شبکه حقانی قلمداد می شود.

تحلیلگران اطلاعاتی ملا شیرین را «فرمانده برجسته» نظامی می خوانند.

هبت الله آخوندزاده در تازه‌ترین مورد چهار عضو شورای رهبری طالبان را به عنوان اعضای جدید هیات مذاکره کننده شورشیان با دولت افغانستان برگزیده است که در میان آنها نام ملا شیرین نیز به چشم می‌خورد.

دیگر مذاکره کنندگان جدید نیز از میان اعضای بانفوذ شورای رهبری طالبان هستند و سمت‌های مهمی مانند ریاست قوه قضایه طالبان، تبلیغ و فرماندهی نواحی مختلف را به عهده دارند که در بخش‌های قبلی این رشته گزارش‌ها به جزئیات بررسی شده است.

ملا شیرین از قوم پشتون‌های نورزی و از استان جنوبی هلمند است که بیشترین دردسر را در این ۱۹ سال گذشته برای نیروهای ائتلاف بین المللی و دولت افغانستان ایجاد کرده است.

هم‌اکنون از او به عنوان «فرمانده نظامی ۱۶ استان جنوب و غرب» افغانستان یاد می‌شود که مسئولیت گسترش شورش و حمله به نیروهای خارجی و دولت افغانستان را در نیمی از کشور آشوب‌زده به عهده دارد.

اما رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین اداره اطلاعات کشور و دوست نزدیک ژنرال عبدالرازق می گوید که ملا شیرین «رئیس استخبارات» گروه طالبان است و عامل پیچیده‌ترین حملات به اهداف نظامی و ملکی در کشور بوده است.

او به رابطه نزدیک ملا شیرین با سراج الدین حقانی و سازمان اطلاعات ارتش پاکستان «آی‌اس‌آی» اشاره می کند و درباره ترور دوستش نوشته بود:‌«براساس منابع، مهاجمی که ژنرال رازق را شهید کرد در مرکز آموزش بمبگذاران انتحاری حمزه زیر نظر مستقیم تاج میر جواد معروف به مولوی ذبیح الله آموزش دیده بود. تاج میر به آی‌اس‌آی و حقانی خیلی نزدیک است. بیشتر وقت تاج میر در پیشاور می‌گذرد. سوءقصد از سوی ملا شیرین در تبانی نزدیک با آی‌اس‌آی برنامه‌ریزی شده بود که عضو شورای رهبری کویته طالبان است. زمانش رسیده است که دولت وحدت ملی افغانستان و وزارت خارجه آمریکا برای بازداشت و تحویل شیرین و تاج میر دولت پاکستان را تحت فشار قرار دهد.»

این پیام‌ها شنیده نشد. هیچ اقدامی علیه ملا شیرین اتخاذ نشد و او اکنون در مقابل هیات دولت افغانستان برای رسیدن به توافق صلح می‌نشیند.

مذاکره و توافق با فردی مانند ملاشیرین که تمام عمرش در بازی‌های اطلاعاتی و امنیتی گذشته و سررشته‌ای از چانه‌زنی و سازش ندارد، کار آسانی نخواهد بود به ویژه که طالبان تصور می‌کند آمریکا را در جنگ افغانستان شکست داده و «بعد داخلی» جنگ را نیز حل خواهند کرد. اما انتصاب افرادی مانند او در کمیته مذاکرات می‌تواند به اعضای طالبان به‌منظور تصمیم‌گیری در جریان مذاکرات مشروعیت بیشتری بدهد تا نیازی نباشد که مذاکره‌کنندگان طالبان برای هر مساله با کویته تماس برقرار کنند.

بیشتر از