دسترسی سی‌ان‌ان به یک گزارش پنتاگون؛ کمک‌های مالی ایران به طالبان

دست‌کم شش حمله شبه‌نظامیان طالبان در سال ۲۰۱۹ با حمایت مالی ایران صورت گرفته ‌است

طالبان مقیم ایران در تهران پرچم‌های این گروه را بالا بردند- عکس از شبکه‌های اجتماعی 

آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا به اطلاعاتی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد ایران پرداخت‌های ارزنده‌ای به جنگجویان طالبان داشته تا آمریکایی‌ها و نیروهای ائتلاف را در افغانستان هدف قرار دهند.

رسانه آمریکایی سی‌ان‌ان اعلام کرد که به اطلاعاتی درباره پرداخت‌های پشت پرده دستکم شش حمله شبه‌نظامیان، تنها در سال گذشته، دست‌ یافته ‌است. این حملات شامل یک بمب‌گذاری انتحاری به پایگاه هوایی آمریکا در ماه دسامبر هم می‌شود.

این پرداخت‌ها از سوی یک دولت خارجی به شبکه حقانی صورت گرفته ‌است. برای سی‌ان‌ان محرز شده که این دولت خارجی ایران است. شبکه حقانی، گروه تروریستی است که دومین رهبر بلندپایه طالبان هدایت آن را به عهده دارد.

در یکی از اسناد توجیهی پنتاگون که سی‌ان‌ان آن را ملاحظه کرده، آمده ‌است که حمله به پایگاه هوایی بگرام، در تاریخ ۱۱ دسامبر یکی از این حملات بوده ‌است. این حمله منجر به کشته‌شدن دو غیرنظامی و مجروح شدن بیش از ۷۰ نفر دیگر، از جمله چهار نیروی آمریکایی شد.

به نوشته سی‌ان‌ان، نام دولت خارجی که این پرداخت‌ها را انجام داده، هنوز جزء اطلاعات طبقه‌بندی شده‌است اما دو منبع مطلع تایید کرده‌اند که این دولت خارجی ایران است.

سی‌ان‌ان به این نکته اشاره کرده که کمتر از یک ماه پس از حمله بلگرام، آمریکا یک ژنرال کلیدی ایران را کشت. اما این اقدام پس از آن صورت گرفت که چندین آژانس [اطلاعاتی] برای مدتی طولانی گزینه‌های تلافی حمایت ایران از گروه‌های تروریسی در افغانستان را بررسی کرده‌ بودند.

به گفته چندین منبع مطلع، در ماه مارس مقام‌های رسمی به این تصمیم رسیدند که هیچ اقدام خاصی انجام ندهند تا از به‌خطر افتادن روند صلح با طالبان پیش‌گیری کنند.

سی‌ان‌ان نوشته است که در پی موضوع پرداخت ایران به طالبان، موضوع بحث‌برانگیز پرداخت‌های روسیه برای حمله به نیروهای آمریکایی هم مطرح شد. اما دولت ترامپ در هفته‌های اخیر همواره این مسائل را کوچک جلوه داده ‌است.

روسیه این اتهامات را رد کرد.

عدم پاسخ به ایران، به دلیل حمایت از گفت‌وگوهای صلح طالبان

محکوم نکردن این اقدام ایران یا طالبان به صورت عمومی، و تصمیم بر دنبال نکردن این موضوع از مسیر دیپلماتیک یا نظامی، نشان‌دهنده تمایل دولت ترامپ به حمایت از گفت‌وگوهای صلح با طالبان است.

سی‌ان‌ان نوشته‌است: «نقطه اوج تمایل آمریکا برای صلح با طالبان، توافق‌نامه‌ای بود که در ماه فوریه به هر قیمتی به امضا رسید تا به ترامپ کمک کند وعده انتخاباتی معوق‌مانده‌اش درباره بیرون بردن نیروهای آمریکایی از افغانستان را محقق سازد.»

مدرک توجیهی پنتاگون که چند روز پس از حمله به پایگاه هوایی بگرام به دست وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا رسید، تاکید کرده است: «با توجه به پیچیده ‌بودن این حمله و توافق درباره حمایت مالی آن»، احتمالا شامل اقدامات تلافی‌جویانه می‌شود.

اما مقام‌های اطلاعات آمریکا اعلام کردند که شبکه حقانی لزوما نیازی ندارد که برای حمله به نیروهای آمریکایی پول دریافت کند. این مدرک داخلی پنتاگون که به دست سی‌ان‌ان رسیده، به این موضوع اشاره کرده که منابع مالی مرتبط به حمله ۱۱ دسامبر به پایگاه بگرام، «احتمالا محرک حملات شدید آینده به نیروهای آمریکایی و ائتلاف خواهد بود».

به نوشته سی‌ان‌ان، ایران با حملات شبه‌نظامیان در سراسر منطقه مرتبط دانسته می‌شود. چند ماه پس از حمله ماه دسامبر به بگرام، چند آژانس مختلف آمریکایی مامور شدند که ارتباط ایران با شبکه حقانی را در افغانستان پیدا کنند. اما با وجود تایید این که این ارتباط «تهدید بسیاری را متوجه منافع آمریکا می‌کند»، مقام‌های شورای امنیت ملی در نهایت در اواخر ماه مارس پیشنهاد دادند که دولت هیچ اقدام خاصی برای مقابله با ارتباط ایران و شبکه حقانی انجام ندهد. دلیل این تصمیم آن بود که هر پاسخی می‌توانست تاثیر منفی بر تلاش‌های صلح داشته ‌باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در تحلیل این رسانه آمریکایی آمده ‌است: «دلیل دیگر این تصمیم شورای امنیت ملی آمریکا آن بود که تمرکز دولت افغانستان، بر هر موضوعی غیر از همه‌گیری ویروس کرونا، احتمالا اوضاع را بدتر می‌کرد و به همین دلیل گزینه‌هایی دیپلماتیکی که می‌توانست در دسترس باشد، لحاظ نشد.»

سی‌ان‌ان نوشته‌است: «درحالی‌که دولت ترامپ هیچ پاسخی به ارتباط ایران و شبکه حقانی نداده، برخی مقام‌های آمریکایی می‌گویند که رئیس‌جمهور موضعی قوی نسبت به ارتباط تهران با طالبان اتخاذ کرده ‌است.»

حمایت مالی شبکه حقانی یکی از دلایل کشتن قاسم سلیمانی بود

یک مقام دولت آمریکا که پیش از این سمت بالایی را به عهده داشته، به سی‌ان‌ان گفته که رابطه ایران و طالبان یکی از مسائلی بود که در بحث‌های مقام‌های آمریکایی درباره کشتن قاسم سلیمانی در ماه ژانویه لحاظ شد.

چنان‌چه ارزیابی اطلاعات مشترک سی‌آی‌ای، ان‌اس‌ای و ان‌سی‌تی‌سی در ماه گذشته نشان می‌دهد، هنوز مساله دولت‌های خارجی که مشوق طالبان برای حمله به نیروهای آمریکایی و ائتلاف‌اند، مورد توجه مقام‌های امنیت ملی است. این ارزیابی می‌گوید که پس از شش حمله شبکه حقانی به مواضع آمریکا و ائتلاف در سال ۲۰۱۹، ایران پرداخت‌هایش را به این شبکه انجام داده ‌است.

راب لودویک، سخنگوی پنتاگون به سی‌ان‌ان گفت که تاثیرات منفی ایران، «روند صلح افغانستان را تضعیف می‌کند و در پی ادامه خشونت و بی‌ثباتی است».

دو منبع مطلع از گفت‌وگوهای مربوط به رابطه ایران با شبکه حقانی، به این رسانه آمریکایی گفته‌اند که «درجه مخالفت وزارت خارجه و نماینده ویژه امور صلح افغانستان در مخالفت با کارکنان شورای امنیت ملی» آن‌ها را «شگفت‌زده» کرده ‌است.

این تحلیل افزود: «در حالی‌که مقام‌های ارشد دولت آمریکا از جمله مایک پمپئو، وزیر امور خارجه، به سرعت حمله دسامبر بگرام را محکوم کردند، تا روزها و هفته‌ها هیچ اشاره به مجروحان آمریکا نشد. این‌ در حالی‌ است که بر اساس مدارک پنتاگون، اندکی پس از این حمله مشخص شد که چهار نیروی آمریکایی مجروح شده‌اند.»

به نوشته سی‌ان‌ان، دولت آمریکا هرگز به ارتباط ایران با این بمب‌گذاری اشاره نکرد که این نادیده‌گرفتن، به دلیل ملاحظات مربوط به گفت‌وگوهای صلح بود.

این رسانه آمریکایی در پایان آورد: «وقتی حمله دسامبر صورت گرفت، گفت‌وگوهای صلح میان آمریکا و طالبان در شرایط شکننده‌ای قرارداشت. تنها دو هفته قبل، ترامپ در یک سفر از پیش اعلام نشده به بگرام اعلام کرد که گفت‌وگوهای صلح از سر گرفته می‌شود.»

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان، از اظهارنظر درباره نقش ایران در حمله ۱۱ دسامبر خودداری کرد اما اظهارداشت: «رژیم ایران تلاش کرده که از نیروهای نیابتی خود در راستای اهداف نابکارانه استفاده کند و این خطاست اگر هر گروهی از طالبان در این کار کثیف ایران شریک شوند.»

این سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: «دولت ترامپ متعهد است که با همه تهدیداتی که ایران به آمریکا و ثبات منطقه‌ای وارد می‌کند مقابله کند.»

بیشتر از