گردباد آتش؛ وقوع پدیده‌ای نادر در آتش‌سوزی کالیفرنیا

ابرها به شکل آتش یا آتش‌فشان بر فراز مناطقی تشکیل شده که حرارت در آن‌جا بسیار بالا رفته است

اولین بار است که اداره هواشناسی برای پدیده گردباد آتش هشدار صادر کرده است-MARIO TAMA / GETTY IMAGES VIA AFP

در پی آتش‌سوزی جنگل‌های کالیفرنیا، پایان هفته یک «گردباد آتش» به هوا برخاست که باعث شد اداره هواشناسی ملی هشدار «آتش‌سوزی فوق‌العاده خطرناک» را به شهروندان اعلام کند. 

آتش‌سوزی لویالتون از جمعه تاکنون بیش از ۲۰ هزار جریب از جنگل‌های شمال دریاچه تاهوئی را سوزانده است. به گزارش اداره جنگل‌بانی تاهوئی تا یک‌شنبه صبح، هیچ پیشرفتی در مهار آتش‌سوزی رخ نداده است. 

علاوه بر گسترش آتش در منطقه شمالی کالیفرنیا، یک گردباد نادر از آتش نیز روز شنبه در این منطقه ظاهر شد. 

اداره هواشناسی ملی با صدور هشدار گردباد به خاطر ابرهای پیروکومولونیموسی که از آتش‌سوزی جنگل تشکیل شده، اعلام کرد «عملکرد آتش فوق‌العاده خطرناک» است. 

این ابرها به شکل آتش یا آتش‌فشان بر فراز مناطقی تشکیل شده که حرارت در آن‌جا بسیار بالا رفته است. گردباد آتش به همراه خود دود و خاکستر آتس را از مناطق آتش‌گرفته به هوا می‌برد. 

گردباد آتش بسته به بزرگی آن می‌تواند خیلی خطرناک باشد. در سال ۲۰۱۸، در جریان آتش‌سوزی «کار» در شمال غربی کالیفرنیا، این گردباد دستکم جان دو نفر را گرفت. 

اداره هواشناسی ملی در توییتر خود آورده «گردباد آتش یک پدیده هواشناسی نادر است که در اثر جابه‌جایی ستون‌های آتش شکل می‌گیرد. آتش‌سوزی اخیر نمونه عجیبی از این پدیده را به وجود دارد.» 

به گزارش روزنامه سان‌فرانسیسکو احتمالا اولین بار است که اداره هواشناسی برای پدیده گردباد آتش هشدار صادر کرده است. 

شعله‌های آتش در امتداد بزرگراه ۳۹۸ شکل گرفتند و از آسمان به روی جاده آمدند به طوری که آتش‌نشان‌ها مجبور شدند رانندگان حاضر در جاده را تحت حفاظت از جاده هدایت کنند. 

علت آتش‌سوزی در دست بررسی است. دمای هوا در کالیفرنیا در هفته گذشته رکورد بی‌سابقه‌ای داشته و سه رقمی شده است. رطوبت کم نیز شرایط خشکی در هوا ایجاد کرده که کار آتش‌نشان‌ها را برای فرونشاندن شعله‌ها دشوارتر ساخته است. 

تمام صبح روز یک‌شنبه در ناحیه ساحلی سان‌فرانسیسکو و سایر بخش‌های کالیفرنیایی مرکزی هشدار پرچم قرمز صادر شد که نشان از وضعیت شدید آتش‌سوزی دارد. 

با افزایش دما در سواحل غربی آمریکا، مقامات آتش‌نشانی در کالیفرنیا، کولورادو، و اوریگان نیز با آتش دست و پنجه نرم می‌کنند. یک آتش‌سوزی در منطقه لس‌‌آنجلس تاکنون بیش از ۱۷ هزار جریب پیشروی داشته و فقط ۱۲ درصد مهار شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان