کرونا انتخابات نیوزیلند را به تعویق انداخت

احتمال به تعویق افتادن دوباره انتخابات نیز وجود دارد

بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ پس از ۱۰۲ روز دوباره به نیوزیلند بازگشته است-Marty MELVILLE / AFP

به دنبال شروع شیوع دوباره ویروس کرونا در آکلند، بزرگترین شهر نیوزیلند، جاسیندا آردرن، نخست وزیر، روز دوشنبه اعلام کرد انتخابات ملی کشور را چهار هفته به تعویق می‌اندازد.

انتخابات که قرار بود روز ۱۹ سپتامبر برگزار شود حالا به ۱۷ اوکتبر موکول شده است. بر اساس قوانین نیوزیلند، نخست وزیر می‌توانست انتخابات را تا دو ماه به تعویق بیاندازد.

پس از آن که دولت مجبور شد در اثر شیوع دوباره ویروس در آکلند این شهر را به مدت دو هفته به حالت تعطیل در آورد، احزاب مخالف خواستار به تعویق افتادن روز رأی‌گیری شدند تا بتوانند کارزارهای انتخاباتی خود را از سر بگیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از آغاز این شیوع جدید، نیوزیلند ۱۰۲ روز را بدون انتقال ویروس در داخل کشور گذرانده بود و زندگی بیشتر مردم به حالت عادی برگشته بود به طوری که بدون نگرانی از ویروس به رستوران، ورزشگاه‌ها و مدرسه می‌رفتند. تنها موارد ابتلا در طول این دوره از سوی مسافرانی بود که از خارج به کشور بازمی‌گشتند، که در همان مرز به قرنطینه فرستاده می‌شدند.

مقامات معتقدند ویروس دوباره از بیرون وارد شده اما هنوز نتوانسته‌اند چگونگی آن را پیدا کنند. شیوع ویروس در آکلند در حالی به ۴۹ مورد رسیده که مسئولین می‌گویند تمام این موارد از یک جا ریشه گرفته و مردم آسوده‌خاطر باشند که ویروس از این گروه به بیرون شیوع پیدا نکرده است.

خانم آردرن گفته برای این تصمیم ابتدا سران تمام احزاب سیاسی موجود در مجلس را فراخوانده تا نظر آنها را جویا شود.

وی گفت «قصد من این است که نهایتا انتخابات خوبی داشته باشیم که تمام رأی‌دهندگان فرصت گرفتن اطلاعات و شناخت احزاب و نامزدها را داشته باشند و آینده تضمین‌شده‌ای از این انتخابات بیرون بیاید.»

او گفته فارغ از هر اتفاقی که ویروس کرونا دوباره ایجاد کند، انتخابات را دوباره به تعویق نخواهد انداخت.

نظرسنجی‌ها از پیروزی حزب کارگر خانم آردرن برای دور دوم حکایت دارند.

اسوشیتد پرس

بیشتر از جهان