حمله کرایست‌چرچ؛‌ آغاز تحویل سلاح‌های نیمه‌اتوماتیک در نیوزیلند

به دنبال حمله به مسلمانان در کرایست‌چرچ قوانین مالکیت اسلحه اصلاح شد

یکی از مجروحان حمله کرایست‌چرچ در حال ترک نخستین جلسه دادگاه برنتون ترنت، متهم این تیراندازی، ۵ آوریل ۲۰۱۹- AFP

پلیس نیوزیلند گفته است نخستین مرحله «بازخرید» تفنگ در کشور، چهار ماه پس از حادثه تیراندازی در کرایست چرچ، با تحویل دادن بیش از ۲۰۰ قبضه اسلحه ممنوعه، یک موفقیت بوده است.

طرح اقدام به بازخرید اسلحه، در پی وخیم‌ترین تیراندازی در زمان صلح در کشور اعلام شد. در آن واقعه در روز ۱۵ مارس، مرد مسلحی به نمازگزاران در دو مسجد در شهر کرایست چرچ حمله کرد، ۵۱ تن را کشت، و ده‌ها نفر را مجروح کرد.

در نخستین مرحله بازخرید اسلحه، ۱۶۹ تن ۲۲۴ قبضه اسلحه را تحویل دادند.

قرار است تا پایان سال ۲۴۷ برنامه دیگر بازخرید اسلحه در سراسر نیوزیلند اجرا شود، و مالکان سلاح‌های نیمه خودکار که به‌تازگی ممنوع شده است، می‌توانند آنها را برگردانند و غرامت دریافت کنند.

مایک جانسون، از مقامات پلیس، گفت که برخورد صاحبان سلاح‌های گرم که در آن برنامه شرکت کردند، «عالی بود».

روزنامه نیوزیلند هرالد، به نقل از او گزارش داد: «همه چیز به آرامی انجام شد و نگرش صاحبان اسلحه نسبت به این روند عالی بود. تجربه بسیار مثبتی بود، ما به‌راستی به آنچه امروز به دست آوردیم، مباهات می‌کنیم».

آقای جانسون گفت، مردم از ساعت ۸:۳۰، بیش از یک ساعت پیش از آغاز اجرای برنامه، صف کشیده بودند.

وی افزود: «ما برای تسهیل کار مردم، درهای اداره را زودتر باز کردیم، و کار تا بعد از سه بعدازظهر ادامه یافت. مشارکت مردم خیره‌کننده بود».

وی ادامه داد: «آنها واقعا در این روند شرکت فعالانه داشتند و ما واکنش‌های مثبتی دریافت کرده‌ایم».

یک مالک اسلحه که خواست ناشناس بماند، به نیوزیلند هرالد گفت، هرچند اول در مورد فروش سلاح خود تردید داشت، اما خوشحال است که ۱۳ هزار دلار نیوزیلند (هشت هزار و ۷۰۰ دلار) بابت تفنگ شکاری نیمه اتوماتیکش دریافت کرده است. 

نیوزیلند هرالد به نقل از او نوشت: «اصلا فکر نمی‌کردم که روند منصفانه‌ای باشد. من مشخصا خوشحال نبودم. اما نتیجه خوب بود و خوب عمل کردند».

بنا به اظهارات مقامات پلیس، روز شنبه مجموعا ۴۳۳ هزار و ۶۸۲ دلار نیوزیلندی به مالکان اسلحه پرداخت شد. دولت ۲۰۸ میلیون دلار نیوزیلند به این برنامه اختصاص داده است.

پارلمان در ماه آوریل با ۱۱۹ رای موافق در برابر یک مخالف، قانون اصلاح مالکیت اسلحه را تصویب کرد. ظرف ده‌ها سال، این نخستین تغییر عمده‌ای است که در قوانین مالکیت و حمل اسلحه انجام می‌گیرد.

قوانین جدید، توزیع و کاربرد اکثر سلاح‌های گرم نیمه خودکار را ممنوع می‌سازد. همچنین، مالکیت و استفاده از قطعاتی که سلاح‌های گرم را به نیمه‌خودکار تبدیل می‌کند، خشاب‌های دارای برخی ظرفیت‌ها و برخی از انواع تفنگ‌های شکاری، ممنوع شده‌اند.

بررسی سلاح‌های کوچک نشان می‌دهد که نیوزیلند با جمعیتی کمتر از پنج میلیون نفر و حدود یک و نیم میلیون اسلحه گرم، از نظر مالکیت اسلحه گرم غیرنظامی در ردیف هفدهم در جهان قرار دارد.

© The Independent

بیشتر از جهان