وزارت خارجه امارات کاردار ایران را در ابوظبی فراخواند

وزارت خارجه امارات: سخنان حسن روحانی پیامدهای خطرناکی برای امنیت منطقه دارد 

احضار کاردار ایران در ابوظبی به دلیل سخنان روز گذشته حسن روحانی و برخی تهدیدات مقامات جمهوری اسلامی صورت گرفته است- عکس از ایسنا

پس از گذشت چند روز از خبر توافق دو کشور امارات و اسرائیل و واکنش‌های حسن روحانی و برخی دیگر از مقامات جمهوری اسلامی در ایران، امروز خبر رسیده است که وزارت خارجه امارات کاردار ایران را در این کشور فراخوانده است.

وزارت خارجه امارات متحده عربی گفته است که سخنان روز گذشته رئیس جمهور ایران  «تحریک آمیز» بوده و «پیامدهای خطرناکی برای امنیت و ثبات منطقه دارد».

به گزارش خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی (وام)، وزارت خارجه این کشور در پی تهدیدات مطرح شده در سخنرانی حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران درباره تصمیم «حاکمیتی دولت امارات» و تهدیداتی که از سوی وزارت خارجه ایران، ‌سپاه پاسداران و دیگر مقامات ایرانی تکرار شده، معاون وزیر خارجه امارات پیام اعتراض شدیداللحنی را به کاردار ایران تسلیم کرد.

وزارت خارجه امارات تاکید کرده که «روابط میان کشورها، قراردادها و معاهده‌ها یک موضوع حاکمیتی است».

وزارت خارجه امارات همچنین گفته است که «مسئولیت حمایت از مقرهای دیپلماتیک امارات و دیپلمات‌ها در تهران بر عهده ایران است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسن روحانی روز گذشته خطاب به مقامات اماراتی گفته بود که «بدانند این مسیر غلط است و به اینها هشدار می‌دهیم که مبادا پای اسراییل را در این منطقه باز کنند و آن‌وقت برخورد دیگری با آنان خواهد شد. تا اینجا خطای بزرگ و عمل خائنانه انجام دادند و امیدواریم متنبه شوند و این مسیر نادرست را ادامه ندهند».

روز گذشته بود که روزنامه کیهان، نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی در ایران، در مطلبی با اشاره به توافق میان امارات و اسرائیل نوشته بود که «خیانت بزرگ امارات در حق ملت فلسطین و امضای توافق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، اگر تنها یک نتیجه داشته باشد، تبدیل این کشور کوچکِ ثروتمندِ به شدت وابسته به امنیت، به هدفی مشروع و آسان برای مقاومت خواهد بود».

سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در ایران هم در بیانیه‌ای که پس از خبر توافق میان امارات و اسرائیل منتشر کرد نوشته بود که «آمریکا و حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای توافقنامه ننگین ابوظبی - تل آویو بدانند این اقدام پلید منافع رژیم صهیونیستی را تامین نخواهد کرد و بر خلاف تصور با باطل‌سازی رویای خاورمیانه جدید، از آینده‌ای خطرناک برای آنها به ویژه ساکنین کاخ شیشه‌ای امارات خبر می‌دهد».

بیشتر از