احضارعضو شورای شهر تهران به دادگاه به علت انتقاد از تناقض آمار کرونا

براساس آمار رسمی قربانیان این ویروس به ۱۹ هزار و ۳۳۱ نفر رسیده است

آمار ارائه‌شده توسط اعضای شورای شهر تهران بر اساس آمار تعداد دفن‌شدگان در آرامستان‌های تهران بود که تفاوت چشمگیری را در مقایسه با مدت‌زمان مشابه در سال‌های قبل نشان می‌داد - ATTA KENARE / AFP

محمدجواد حق‌شناس، به دليل اظهاراتش در صحن شورای شهر در جلسه ١٩ فروردین‌ماه درباره آمار مبتلایان به كرونا در ایران، به دادگاه كاركنان دولت احضار شد.

علی عطا، سخنگوی شورای شهر تهران، با اعلام این خبر در توییتر نوشت: «بر اساس بند ١٨ ماده ٨٠ قانون شوراها، نظارت بر امور بهداشت حوزه شهر از وظايف شوراهاى شهر دانسته شده است. شورا اميدوار است در جلسه امروز دادگاه، سخنان دغدغه‌مندانه همكارمان عضو شورا، برداشت نامناسبى صورت نگيرد و رأی به برائت صادر شود.»

آقای عطا توضیحی درباره شاکی پرونده یا اتهام وارده نداد، اما خود آقای حق‌شناس پیش‌تر اعلام کرده بود که به خاطر «نطق ۱۹ فروردین و تذکرات به دولت در صحن شورا، مصاحبه‌ها، توییت‌ها و مطالبم در اینستاگرام» از رئیس دولت و همکارانش طعنه شنیده و با «شکایت و تهمت نشر اکاذیب و سیاه نمایی» به دادسرا رفته است و به‌زودی در دادگاه محاکمه خواهد شد.

حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران، در اوایل سال جاری و در پی افزایش آمار مبتلایان به کرونا در ایران، مسئولان وزارت بهداشت را به تناقض‌گویی در آمار متهم کرد.

کیانوش جهانپور، مدیر وقت روابط عمومی وزارت بهداشت، در واکنش آمارهای متفاوتی که آقای حق‌شناس ارائه داده بود، کذب خواند و از نمایندگان شورا خواست تا در وظایف وزارت بهداشت دخالت نکنند.

آقای جهانپور که آمار ارائه‌شده توسط شورای شهر تهران را نادرست خوانده بود، خود به دلیل اعلام تردید در آمارهای منتشرشده از طرف چین درباره میزان مبتلایان کرونا، از سمت خود عزل شد و سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، سیما سادات‌لاری را به‌عنوان سخنگوی وزارت بهداشت و درمان معرفی کرد و در حکم انتصابش از او خواست که «قبل از طرح موارد در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی ضروری است هماهنگی لازم با اینجانب به عمل آید.»

در ادامه اظهارات اعضای شورای شهر تهران، ناهید خدا کرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران، در جلسه علنی شورا در ۲۹ تیرماه بار دیگر در نطق پیش از دستور خود، اعلام کرد که در تاریخ ۲۸ تیرماه، ۱۰۱ نفر در شهر تهران بر اثر ابتلا به کرونا جان‌باخته‌اند.

آمار ارائه‌شده توسط اعضای شورای شهر تهران بر اساس آمار تعداد دفن‌شدگان در آرامستان‌های تهران بود که تفاوت چشمگیری را در مقایسه با مدت‌زمان مشابه در سال‌های قبل نشان می‌داد.

از آغاز همه‌گیری کرونا در ایران، کاربران زیادی در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده بودند که در گواهی فوت نزدیکانشان که بر اثر عوارض ابتلا به کرونا درگذشته بودند، نام این بیماری ذکر نشده و به‌جای آن مواردی مانند ایست قلبی، مشکلات تنفسی یا عفونت ریه نوشته‌ شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی شدت گرفتن انتقادات مبنی بر درست نبودن آمار اعلام‌شده توسط وزارت بهداشت، این وزارتخانه اعلام آمار تفکیکی بر اساس شهر و استان را متوقف کرد.

در پی این اقدام، محمدجواد حق‌شناس در جلسه علنی شورای شهر تهران خطاب به محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، گفت: «توقف اعلام آمار تفکیکی مبتلایان و جان‌باختگان ناشی از کرونا با توجه به شرایط جمعیتی و سطح شیوع بیماری در پایتخت، به یکی از دغدغه‌های اصلی اعضای شورای شهر تهران تبدیل ‌شده و این خواسته قانونی بدون ارائه هیچ دلیل و توضیحی به اجرا درنیامده است.»

ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت، علت توقف انتشار آمار تفکیکی میزان شیوع کرونا در هر استان را از یک ‌سو به خاطر جلوگیری از سفر به مناطق کم‌خطر، و از سوی دیگر، تفاوت در «تفسیر نتایج آزمایش‌ها» اعلام کرد.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده توسط سیما سادات لاری، تا بعدازظهر شنبه ۲۵ مرداد ۹۹، آمار جان‌باختگان کرونا در ایران به ۱۹هزار و ۴۹۲ مورد رسیده است.

وی با اشاره به شناسایی دو هزار و ۲۴۵ نفر بیمار کرونا در شبانه‌روز گذشته، گفت: «تاکنون ۳۴۱هزار و ۷۰ نفر در کشور به این بیماری مبتلا شده‌اند و ۱۶۱ مورد در شبانه‌روز گذشته درگذشته‌اند.»

طبق اعلام رسمی این وزارتخانه استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد در وضعیت هشدار قرار دارند.

بیشتر از