مقابله ترامپ با فاوچی از راه معرفی یک مشاور کرونایی جدید

اسکات اتلس به عنوان مشاور جدید برای تیم مقابله با کرونا منصوب شد

دکتر فاوچی بر نگرانی‌های خود در مورد گسترش کرونا دوباره تأکید کرد-Al Drago - Pool/Getty Images/AFP

در حالی که موج همه‌گیری کرونا در سراسر ایالات متحده همچنان ادامه دارد، دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور، در پی تنش‌هایی که بین او و آنتونی فاوچی رخ داد مشاور جدیدی برای تیم مقابله با کرونا برگزید.

اسکات اتلس، کارشناس خط‌مشی مراقبت‌های بهداشتی در موسسه محافظه‌کار هوور در دانشگاه استنفورد، روز دوشنبه هفته گذشته به این سمت منصوب شد تا عضو جدیدی به گروه مقابله با کرونا در کاخ سفید افزوده شود.

آقای ترامپ در نشست مطبوعاتی روز دوشنبه گفت: اسکات خیلی سرشناس است و از احترام بسیار زیادی هم برخوردار است.

«در حال همکاری با ما است و برای مقابله با کرونا با ما همکاری خواهد کرد. دیدگاه‌های عالی بسیاری دارد. معتقد است که واقعاً خوب عمل کرده‌ایم و اکنون می‌خواهیم به سطح جدیدی از کارایی برسیم.»

سمت رسمی دکتر اتلس را تازه روز دوشنبه اعلام کردند، اما طبق گزارش تایمز این فرد پس از آن که در فاکس‌نیوز توجه آقای ترامپ را جلب کرد هفته‌ها است که به طور غیررسمی به او مشاوره می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاخ سفید مشخص نکرده است که آیا دکتر اتلس بابت سمت جدید در گروه مقابله با کرونا حقوقی دریافت می‌کند یا خیر.

این انتصاب در حالی صورت گرفته است که رابطه آقای ترامپ با شماری از اعضای کنونی گروه مقابله با کرونا مثل دکتر فاوچی و دکتر دبورا بیرکس همچنان رو به وخامت است.

رئیس جمهور آمریکا مرتباً در چند ماه گذشته در موارد متعددی از رئیس موسسه ملی حساسیت‌ها و بیماری‌های عفونی انتقاد کرده و گفته است که «اشتباهات زیادی مرتکب شده» و «قدری هم هوچی است».

دکتر فاوچی هم در موارد متعددی در زمینه مقابله با همه‌گیری کرونا مثل آزمایش‌ها و شدت همه‌گیری در آمریکا با آقای ترامپ مخالفت کرده است.

کاخ سفید هم ماه پیش سعی کرد دکتر فاوچی را بی‌اعتبار کند و اعلام کرد که «در موارد متعددی رویکرد غلط دکتر فاوچی باعث نگرانی چند مقام کاخ سفید شده است».

به تازگی دکتر بیرکس هم هدف انتقاد آقای ترامپ بوده است و بعد از آن که در مصاحبه‌ای گفت کرونا در آغاز ماه اوت «گسترش شدید» داشته است، آقای ترامپ او را «احساساتی» نامید.

این نخستین بار بود که آقای ترامپ در ملاء عام از دکتر بیرکس انتقاد می‌کرد.

یکی از مجری‌های رادیویی پرنفوذ به نام راش لیمبا هم که آقای ترامپ جایزه آزادی ریاست ‌جمهوری را به وی اعطا کرده است طبق گزارش تایمز از دکتر اتلس بابت «مقابله با فاوچی» ستایش کرده است.

دکتر اتلس به کرات همراستا با دیدگاه آقای ترامپ مبنی بر بازگشایی مدارس در دوران همه‌گیری اظهارنظر کرده است، موضوعی که از مولفه‌های اصلی بحث جاری درباره ازسرگیری فعالیت‌های اقتصادی در ایالات متحده است.

دکتر اتلس ماه پیش در مصاحبه با  فاکس‌نیوز گفته بود: البته می‌توانیم این کار (بازگشایی مدارس) را انجام بدهیم. کشورهای همتای ما در همه ‌جای جهان و در دنیای غرب دارند این کار را می‌کنند. ما این جا از مرحله پرت هستیم.

او همچنین ادعا کرد: خطر ابتلای جدی یا مرگ کودکان از این بیماری عملاً صفر است.

این در حالی است که طبق گزارش فرهنگستان پزشکی کودکان آمریکا و انجمن بیمارستان‌های کودکان آمریکا از زمان آغاز همه‌گیری کووید ۱۹ نتیجه آزمایش کرونای بیش از ۳۸۰ هزار کودک مثبت شده است.

معلمان هم می‌ترسند که اگر کلاس‌های حضوری مدارس خیلی زود از سر گرفته شود و اقدامات ایمنی مناسب برای جلوگیری از گسترش کرونا صورت نگیرد خود با خطرات بالای ابتلا مواجه شوند.

افتخار پیدا کردم که از دیروز عضو گروه مشاوران بازگشایی ایمن مدارس در کاخ سفید باشم. آموزش کودکان‌مان اولویت برتر کشورمان است.

ماه پیش رئیس بزرگ‌ترین اتحادیه معلمان ایالات متحده به آقای ترامپ اعلام کرد وقتی که مدارس در دوران همه‌گیری باز شد «اگر خودش جرأت دارد»  در یکی از کلاس‌های آن‌ها بنشیند و به درس گوش بدهد.

للی اسکلسن گارسیا رئیس انجمن ملی آموزش و پرورش (نیا) در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفت: داریم در مورد سال دومی‌ها صحبت می‌کنیم. یک سال در کلاس سال‌ ششمی‌های من ۳۹ نفر حضور داشتند. دونالد ترامپ اگر جرأت دارد بیاید در کلاس ۳۹ نفره سال ششمی‌ها بنشیند و در غیاب هر گونه تمهیدات برای بازگرداندن بچه‌های‌مان به مدارس، در هوای آن تنفس کند.

آقای ترامپ مصرانه خواهان بازگشایی مدارس در پاییز امسال است و دستورالعمل‌های مرکز مهار بیماری‌ها برای بازگشایی را «سخت‌گیرانه» و «پرهزینه» خوانده است و قبلاً هم تهدید کرده بود اگر بخش‌ها به درخواست بازگشایی او توجه نکنند اعتبارات فدرال آن‌ها را قطع خواهد کرد.

دکتر فاوچی هم دیروز بر نگرانی‌های خود در مورد گسترش کرونا دوباره تأکید کرد و طبق اخبار منتشره در میزگرد موسسه جغرافیای ملی گفت: مخلص کلام این که از وضعیت جاری راضی نیستم.

در هفته جاری شمار مبتلایان به کرونا در ایالات متحده به حد نصاب جدیدی رسید و از مرز پنج میلیون نفر گذشت، به طوری که طبق گزارش خبرگزاری رویترز از هر ۶۶ نفر جمعیت آمریکا یک نفر به این بیماری مبتلا شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان