ترامپ می‌گوید پیام فاوچی درباره مقابله با کرونا «غلط» است

این ایمنی‌شناس برجسته در مورد تفاوت میزان ابتلا در آمریکا و اروپا توضیح داده بود

فاوچی گفته بود که «اکثر کشورهای اروپایی ۹۵ درصد فعالیت‌های اقتصادی را تعطیل کردند اما آمریکا فقط ۵۰ درصد را تعطیل کرد - POOL / Getty Images via AFP

دونالد ترامپ بار دیگر در توییتر با کارشناس برجسته‌اش در حوزه بیماری‌های واگیر درگیر شد و با توضیحات آنتونی فاوچی در مورد علت افزایش موارد ابتلا به کرونا در ایالات متحده و کاهش آن در اروپا مخالفت کرد.

آقای ترامپ ویدیویی را از نو در توییتر منتشر کرد که در آن دکتر فاوچی در توضیح تفاوت‌های واکنش‌ها می‌گوید اکثر کشورهای اروپا قسمت اعظم فعالیت‌های اقتصادی را تعطیل کردند اما ایالات متحد رهیافتی را با سخت‌گیری کمتر دنبال کرد و سخنان این ایمنی‌شناس را «غلط ‌اندر» خواند.

دکتر فاوچی در گزارش حضوری اخیر خود در کنگره ایالات متحده گفت کاهش ابتلا در اروپا حاصل تعطیل کردن ۹۵ درصد فعالیت‌های اقتصادی‌شان بود اما ایالات متحده فقط ۵۰ درصد فعالیت‌هایش را تعطیل کرد.

دکتر فاوچی توضیح می‌دهد که چرا ابتلا به کرونا در ایالات متحده همچنان رو به افزایش است اما در کشورهای اروپایی کاهش شدیدی داشته است.

او می‌گوید اکثر کشورهای اروپایی ۹۵ درصد فعالیت‌های اقتصادی را تعطیل کردند اما ایالات متحده عملاً فقط ۵۰ درصد را تعطیل کرد.

اما رییس جمهور آمریکا مدعی است که علت تداوم افزایش شمار مبتلایان را در ایالات متحده باید در آزمایش‌های پرشمار سراغ گرفت.

«غلط است ! شمار مبتلایان بیشتری داریم چون از هر کشور دیگری بیشتر آزمایش انجام داده‌ایم یعنی ۶۰ میلیون آزمایش. اگر کمتر آزمایش انجام می‌دادیم شمار مبتلایان هم کمتر می‌بود. ایتالیا، فرانسه و اسپانیا چگونه عمل کردند؟ متاسفانه هم‌اکنون ابتلا در اروپا دوباره اوج گرفته است. اکثر فرماندارهای ما زحمت کشیدند و هوشمندانه عمل کردند. نیرومند و قوی بازخواهیم گشت.»

حق با دکتر فاوچی است که بر تفاوت رویکرد نسبت به تعطیل کردن فعالیت‌های اقتصادی انگشت گذاشته است زیرا  برخی از ایالات‌ از دستورالعمل‌های مرکز مهار بیماری‌ها در مورد بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی پیروی کردند و بقیه ایالات‌ها پیروی نکردند و در نتیجه میزان ابتلا در بسیاری از ایالت‌های غربی و جنوبی جهش داشت.

این جر و بحث تازه‌ترین مورد در رشته مشاجراتی است که نشانگر رابطه پرتلاطم رییس جمهور ایالات متحده با این کارشناس است.

با آن که آقای ترامپ مدعی است که «رابطه خوبی» با هم دارند دولت و متحدانش بارها این کارشناس برجسته دولت را در حوزه بیماری‌های واگیر تضعیف کرده‌اند. رییس جمهور ایالات متحده اخیراً با همرسان کردن پیامی در توییتر دکتر فاوچی را «متقلب» خواند.

طبق نظرسنجی جدیدی، میزان رضایت از روش مقابله آقای ترامپ با همه‌گیری کرونا به حدنصاب پایینی رسیده است و دکتر فاوچی مورد اعتماد مردم آمریکا است. همین باعث شده است تا رییس جمهور به فکر بیفتد که چرا «هیچ‌کس او را دوست ندارد».

این در حالی است افول آقای ترامپ در نظرسنجی‌ها در قیاس با جو بایدن دموکرات همچنان ادامه دارد.

ایالات متحده با داشتن بیش از ۱۵۰ هزار تلفات کرونایی و بیش از ۴. ۵ میلیون مبتلا به کرونا در صدر جدول تلفات و ابتلا در جهان قرار دارد.

© The Independent