خانه سینما و هیات مدیره جدید

وزارت ارشاد همه‌کاره است و بدون نظر آن، خانه سینما نمی‌تواند فعالیتی انجام دهد

جلسه مجمع عمومی خانه سینما برای رای‌گیری هیات‌مدیره - عکس از وبسایت خانه سینما

این روزها خبرهای تند و تیزی از سوی جمع‌های مختلف سینمایی از داخل ایران می‌رسد که هر کدام شایسته توجه‌اند؛ از دعوای بین گروه‌های مختلف تهیه‌کنندگی و پخش فیلم تا دعوای بین قدرت که به تفنگ و اقتصاد وصل است، قدرتی که به نفت و دولت متصل است، قدرتی که سر در امنیتی‌ها و نیروی پلیسی دارد و در آخر قدرتی که مستقل است مانند «جعفر پناهی» و «محمد رسول‌اف». دعواهای بین پخش فیلم در سالن سینما و اکران آن‌لاین هم سر جای خود اما دوشنبه ۲۰ مردادماه، در محل «خانه سینما» سرانجام پس از کلی تاخیر هیات مدیره جدید انتخاب شدند.

خبرگزاری دانشجویان ایران، که به ایسنا مشهور است، با «همایون اسعدیان»، رییس پیشین هیات مدیره خانه سینما، مصاحبه نسبتا طولانی پیش از انجام رای‌گیری صورت داده است. اسعدیان به برخی از مسائل اشاره کرده است؛ چون دوره‌های انتخاب هیات مدیره طبق اساسنامه باید دوساله باشد و این هیات مدیره بسیار بیش از این بر سر کار بوده است، اسعدیان در این باره توضیح داده است و می‌گوید:

«در خانه سینما ۳۱ صنف داریم که برخی با وجود طی کردن مراحل ثبت در وزارت کار، هنوز شناسه را دریافت نکرده‌اند و برخی هم در شرف انجام دادن و پیگیری مراحل ثبت‌اند به همین دلیل دریافت شناسه کمی زمان می‌برد ولی از آن جا که این هیات مدیره در حال حاضر سه سال و ۷ ماه است که سر کار بوده و ۱۷ ماه هم بیش از موعدی که قرار بود فعالیت کرده است -هر چند این ۱۷ ماه با مجوز مجمع عمومی بوده- ولی ما به هیچ عنوان صلاح نمی‌بینیم که این وضعیت ادامه پیدا کند و وضعیت حقوقی خانه سینما همچنان مورد تردید باشد.»

مهم‌ترین نکته‌ای که برخی بر سر آن اختلاف داشتند این بود که مجمع عمومی چگونه قرار است در فضای بسته انجام شود که این مشکل با برگزاری مجمع در فضای باز حل شد اما مشکل مهم‌تر این بود که برخی از صنوفی که هنوز شناسه وزارت کار ندارند تکلیف‌شان چه می‌شود؟

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همایون اسعدیان به این موضوع هم پرداخت. او در مورد این که آیا بقیه صنوف شناسه گرفته‌اند هم گفت: «تمام این روال طبق صورت‌جلسه‌ای است که با وزارت ارشاد امضا شده و بخش حقوقی این وزارت‌خانه تاکید کرده برای این که خللی در مسیر حقوقی ثبت و فعالیت خانه سینما ایجاد نشود، صنوفی می‌توانند کاندیدا شوند و رای دهند که حتما شناسه دریافت کرده باشند. از میان کسانی هم که هنوز شناسه ندارند فقط دو، سه نفر از دوستان انتقاداتی داشتند که در این باره باید اشاره کنم مثلاً صنف آهنگسازان اساساً مخالف ثبت در وزارت کار است و هیچ اقدامی هم نکرده است. طبیعتاً یک صنف نمی‌تواند برای کلیت خانه سینما تصمیم‌گیری کند.»

به هر حال خود همین اظهارات نشان می‌دهد که «خانه سینما» نهاد صنفی مستقلی نیست که از مجموعه چند صنف تشکیل شده باشد و «وزارت ارشاد» در واقع همه‌کاره است و بدون نظر آن نمی‌توانند فعالیتی انجام دهند.

انتخابات امروز هم با تایید نظر آن وزارت‌خانه انجام شده است و طبق صورت‌جلسه‌ای که با آنان امضاء شده است، از ۳۱ صنف تعداد کمی از آن‌ها حضور داشتند.

به هر حال این هیات مدیره انتخاب شد:

هیئت مدیره (اعضای اصلی): علیرضا نجف‌زاده (از انجمن صنفی برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان)، روانبخش صادقی (از انجمن صنفی انیمیشن)، پژمان مظاهری‌پور (از انجمن صنفی کارگردانان مستند)، محمدعلی نجفی (از انجمن صنفی کارگردانان)، بهمن اردلان (از انجمن صنفی صدابرداران و صداگذاران)، آتیلا پسیانی (از انجمن صنفی بازیگران)، علی قائم‌مقامی (از انجمن صنفی مدیران تولید).

در میان فهرست اسامی انتخاب شده روانبخش صادقی و علی قائم‌مقامی در هیات مدیره قبلی هم بودند و مجددا انتخاب شدند البته کامران ملکی (از انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی) که عضو ثابت سال‌های مختلف بوده است، هم مجددا انتخاب شد این‌بار به عنوان بازرس اصلی.

نکته‌ مهم در انتخابات هیات مدیره خانه سینما این است که این هیات مدیره باید با توافق وزارت ارشاد که حرف نهایی در این زمینه را می‌زند، مدیر عامل خانه سینما را تعیین کند. در حال حاضر منوچهر شهسواری این پست را دارد و اکنون صحبت این است که تورج منصوری انتخاب شود.

تورج منصوری از نزدیکان «علیرضا رضاداد» است که وقتی رئیس سیمافیلم بود ارج و قرب زیادی پیدا کرد و در مجموعه تلویزیونی «روزهای به‌یادماندنی» که یازده قسمت آن را «همایون شهنواز» کارگردانی کرده بود ناگهان از مدیر فیلم‌برداری به کارگردان ارتقا مقام پیدا کرد و گویا مرحوم شهنواز تا پایان عمر از این ماجرا دلخور بود.

به هر حال برخی معتقدند که گروه اسعدیان-شهسواری به گروه منصوری-رضاداد تغییر خواهد کرد و تغییر چندانی را نباید انتظار بکشیم.

برخی از منتقدین هیات مدیره جدید هم اعتقاد دارد که باند محمد امامی (متهم محبوس فساد کلان اقتصادی) به هیات مدیره راه یافته‌اند و احتمالا می‌توانند از آن طریق اعمال نفوذ کنند.

نکته‌ مهم بازگشت محمدعلی نجفی است زیرا او مدت‌ها از این گونه فعالیت‌ها نمی‌کرد، یا نمی‌گذاشتند که بکند، از همان زمان که در برنامه‌ زنده‌ تلویزیونی گفت: (نقل به مضمون) «چرا از میرحسین موسوی دعوت نمی‌کنید برای ریاست جمهوری نامزد شود.» و بعد هم بسیار برای انتخابش فعالیت کرد.

به هر حال برنده اصلی سینما در ایران کسانی هستند که استعداد دارند و می‌توانند فیلم بسازند حالا اگر در زمانه پرآشوب برای مدتی پستی هم گرفتند، باهوش‌هایشان آن‌هایی هستند که می‌دانند کی باید زمین بگذارند و بنشینند و فیلم بسازند. کاش کسانی که قبلا نشان داده‌اند که هنر و لیاقت فیلم‌سازی دارند، به خود می‌آمدند و مانند اصغر فرهادی که یکی از ده‌ها نمونه است سرشان را به فیلم‌سازی گرم می‌کردند و به فکر پست‌های مدیریتی که امروز هست و فردا نیست دل گرم نمی‌شدند.

بیشتر از فرهنگ و هنر