شمار رسمی قربانیان کرونا از ۱۹هزار نفر گذشت

دولت ایران خود را برای برگزاری کنکور و عزاداری محرم آماده می‌کند

ایران هم‌اکنون در جایگاه یازدهم آلوده‌ترین کشورهای جهان از لحاظ شیوع ویروس کرونا است-ATTA KENARE / AFP

در روزی که شمار قربانیان رسمی کرونا در ایران از ۱۹هزار نفر گذشت، دولت ایران با جدیت در حال تبلیغ پروتکل‌های بهداشتی برای برگزاری مراسم عزاداری محرم و کنکور سراسری است.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت امروز گفت که در شبانه‌روز گذشته ۱۷۴ ایرانی دیگر قربانی ویروس کرونا شده‌اند و شمار  جان‌باختگان به ۱۹ هزار و ۱۶۲ نفر بالغ شده است.

متخصصان درمانی و مقام‌های سیاسی می‌گویند که آمار‌های وزارت بهداشت تنها گوشه‌ای از واقعیت را بازتاب می‌دهد و آمارهای واقعی شمار مبتلایان و قربانیان بسیار بیشتر از آن چیزی است که وزارت بهداشت به صورت روزانه اعلام می‌کند.

همچنین وزارت بهداشت امروز گفت که در ۲۴ ساعت گذشته دو هزار و ۶۲۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده‌اند که هزار و ۲۴۶ نفرشان نیاز به مراقبت‌های بیمارستانی داشته‌اند. با این حساب، آمار رسمی بیماران کووید۱۹ در ایران به ۳۳۶ هزار و ۳۲۴ رسید.

ایران هم‌اکنون در جایگاه یازدهم آلوده‌ترین کشورهای جهان از لحاظ شیوع ویروس کرونا است.

عیسی فرهادی، فرماندار تهران امروز اعلام کرد که «طبق دستورالعمل ابلاغی وزارت بهداشت، عزاداری ماه محرم امسال باید در فضای باز و در صورت امکان با هماهنگی‌های لازم در محوطه مدارس و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی انجام شود.»

همچنین اعلام شده است که «استفاده از طبل و سنج و وسایل مشترک در هیئت‌های عزاداری نیز ممنوع است.»

برخی مراسم محلی مانند آئین گل‌مالی در لرستان نیز ممنوع شده است.

روز گذشته مصطفی معین، رئیس مجمع عالی نظام پزشکی کشور از دولت روحانی خواست مانع برگزاری مراسم‌های عمومی مانند عزاداری، جشن و کنکور شود.

او هشدار داد که بی‌توجهی به این اصل علمی سبب خواهد شد شمار مبتلایان و قربانیان کرونا جهش بزرگی داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معین همچنین به ادعای وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا درباره برگزاری این مراسم‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت که وقتی در رعایت این پروتکل‌ها در صف نانوایی با جمعیت ۱۰ نفری ناتوانیم صحبت از رعایت پروتکل بهداشتی در جمعیت‌های میلیونی نادرست است.

وزارت بهداشت در حالی مردم را برای برگزاری مراسم عزاداری محرم آماده می‌کند که سخنگویش در نشست خبری امروز گفت که «ویروس کرونا جهش پیدا کرده و میزان سرایت آن چندین برابر شده است بنابراین باید میزان رعایت اصول بهداشتی توسط مردم نیز چندین برابر شود.»

بیشتر از