نماینده مجلس: اعمال محدودیت در عزاداری محرم خلاف قانون اساسی است

نماینده مردم  خمینی‌شهر می‌گوید اعمال هرگونه محدودیت باید با تصمیم مجلس صورت گیرد

 عزاداری محرم با مداحی محمود کریمی - عکس از خبرگزاری دانشجو

در آستانه محرم و شروع مراسم عزاداری در سراسر کشور هنوز هم به نظر می‌رسد که مسئولین بهداشتی و تصمیم گیردندگان مملکتی به وحدت نظر درباره تعطیلی و یا صدور مجوز برای برگزاری مراسم محرم نرسیده‌اند. هرچند که رئیس جمهور کشور مصرانه بر ضرورت انجام مراسم تاکید دارد و مداحان و سخنرانان مذهبی هم در یک جلسه «توجیهی» وزیر بهداشت را قانع کردند که مراسم عزاداری «باید» برگزار شود اما هنوز هم خبرهای زیادی درباره اجرای سخت‌گیری‌های بیشتر در شکل و شیوه برگزاری مراسم به گوش می‌رسد.

امروز، چهارشنبه ۲۲ مردادماه،محمد علی نقدعلی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از ارائه دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره برگزاری مراسم محرم گفته است: «ستاد ملی کرونا با چه مجوزی بدون تصویب مجلس مراسم عزاداری ماه محرم را محدود کرده است؟ با توجه به اصل ۷۹ قانون اساسی اعمال هرگونه محدودیت باید با تصمیم مجلس صورت گیرد، از این رو هرگونه اعمال محدودیت در برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم خلاف قانون اساسی است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنان این نماینده مجلس در حالی‌ست که اصرار مجلسی‌ها به برگزاری بدون ملاحظه مراسم عزاداری در مقابل واکنش آنها به برگزاری کنکور سراسری در کشور بسیار با یکدیگر متفاوت بوده. مجلسی‌ها و در راس آنها رئیس مجلس تاکید داشتند که برگزاری کنکور در شرایط فعلی کرونازده مملکت به صلاح نیست و حتی از آماده کردن طرحی دو فوریتی برای به تعویق انداختن کنکور گفتند. 

نگرانی از شیوع گسترده ویروس کرونا در مراسم عزاداری محرم به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مسئولین بهداشتی کشور تبدیل شده است. از یک سو آمارهای ابتلا و قربانی شدن شهروندان ایرانی نشان از شدت بحران شیوع کرونا در کشور دارد و از سوی دیگر نیروهای بسیاری در راس قدرت و تصمیم‌گیری اصرار دارند تا مراسم عزاداری در روزگار کرونا زده مملکت «باشکوه» برگزار شود.

چند روز پیش بود که مینو محرز،‌ عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در ایران، ضمن هشدار در مورد برگزاری مراسم محرم در شرایط فعلی گفته بود «امکان فاصله‌گذاری اجتماعی در این مراسم وجود ندارد».

مینو محرز با اشاره به خطر انتشار و گسترش کرونا در مراسم ماه محرم تاکید کرده بود که «پروتکل‌های وزارت بهداشت» برای برگزاری این مراسم نمی‌تواند جلو انتشار و گسترش ویروس کرونا را بگیرد.

پیش‌تر سعید حدادیان مداح نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی در ایران گفته بود: « بمیریم هم محرم امسال را با شکوه برگزار می‌کنیم».

 حدادیان  گفته بود:« من امسال با هرشرایطی دسته عزاداری بزرگی از میدان آزادی تا میدان انقلاب به راه می‌اندازم.» در عین حال آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید هم در دیدار با محمد قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی با تاکید بر ضرورت برگزاری مراسم محرم گفت:« اگر این امور(برگزاری مراسم عاشورا و محرم) را رها کنیم اسباب دردسر است». حسن روحانی رییس جمهور ایران هم دوم مرداد ماه اعلام کرد، «از مراسم محرم نمی‌توان چشم‌پوشی کرد».

تقابل دوباره نیروهای مذهبی و پرنفوذ در حاکمیت و مسئولان بهداشتی مملکت در مواجه با ویروس کرونا یک‌بار دیگر هم‌چون روزهای ابتدایی ورود این ویروس به کشور، خبرساز شده است. هرچند که در ابتدای ورود ویروس به کشور بحث‌ها بیشتر بر سر تعطیلی حرم‌های رضوی و معصومه در مشهد و قم بود و بعدتر به تعطیلی مساجد در ماه رمضان هم کشید اما این‌بار صحبت از تعطیلی و یا سخت‌گیری برای انجام مراسمی است که برای زمام‌داران جمهوری اسلامی در ایران اهمیت فراوان دارد. 

بیشتر از