دانشمندان به «مدرک روشن» مبنی بر هوازی بودن ویروس کرونا دست یافته‌اند

حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی درفضاهای سر پوشیده تنها حس کاذب در امان بودن می‌دهد

نقاشی دیواری به پاس تشکر از کادر درمانی در هندوستان - Punit PARANJPE / AFP

به دنبال ماه‌ها گمانه‌زنی و اختلاف‌ نظر در جامعه پزشکی، تیمی از پژوهشگران دریافته‌اند که کووید۱۹ هوازی است و مقررات حاضر فاصله‌گذاری اجتماعی می‌تواند منجر به قرار گرفتن بیشتر در معرض بیماری و شیوع بیشتر آن شود. 

طبق تحقیق علمی که قبل از انتشار، در وب‌سایت «مدآرکایو» آمده می‌گوید که تایید انتقال هوازی، در فاصله شش و نیم تا ۷.۱۵ فوتی (د و ۸.۴ متر) از سوی کارشناسان متخصص در زمینه علوم هوازی و ویروس‌شناسی صورت گرفته است. 

تحقیقات آنان برای اولین بار روشن کرد که سارس-کو-۲ در اشکال قطرات ریز موسوم به آئروسول‌ها، در هوا زنده باقی می‌ماند و خطر تنفس ویروس را در نزدیکی افراد ناقلی که عطسه و سرفه و صحبت می‌کنند، ایجاد می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارشناسان نوشته‌اند:‌ «معانی بهداشت عمومی گسترده است، به ویژه این که بهترین راه حل‌های محدودکننده انتشار کووید۱۹، بر محور فاصله‌گذاری اجتماعی، پوشاندن صورت در هنگام مراوده با دیگر افراد و شستن دست‌ها قرار دارد.

در مورد انتقال ناشی از هوا، تمهیداتی چون فاصله‌گذاری اجتماعی تا شش فوت ممکن است در فضاهای داخلی موثر عمل نکند، و حس کاذبی از امنیت را ایجاد کرده و منجر به قرار گرفتن در معرض بیماری و انتشار آن را فراهم سازد.» 

اختلاف نظر در حلقه‌های علمی در این باره که آیا ویروس کرونا می‌تواند از طریق هوا انتقال یابد، از شناسایی قبلی ویروس آر‌ان‌ای در ذرات هوا، اما ناکامی در جداکردن یک ویروس زیست‌پذیر، ناشی شده است، اختلاف میان ماده ژنتیکی و ویروس زنده. 

دانشمندان می‌گویند اولین کسانی هستند که با موفقیت، توالی ژنوم سارس-کووی۲ را از نمونه‌برداری هوا به ترتیب قرار داده‌اند. نمونه‌ هوایی که از یک اتاق بیمارستانی برداشته شده که محل حضور یک بیمار تازه پذیرش شده بود. زنجیره ویروس زنده گرفته شده از هوا، مشابه زنجیره ویروس گرفته شده از بیمار بود. 

 پس از ماه‌ها گفتن این نکته که کووید۱۹ عمدتا از طریق ارتباط نزدیک فردی انتقال می‌یابد، و این که انتقال از راه هوا بعید است که در خارج از فضای بیمارستان‌ها صورت گیرد، اکنون سازمان بهداشت جهانی موضعی را که در ماه ژوئیه اتخاذ کرده بود، تغییر داده و گفته است که این نکته قابل حذف نیست و به شواهد بیشتری برای اثبات نیاز دارد. 

سازمان بهداشت جهانی در آخرین توصیه‌نامه خود در نهم ماه ژوئیه گفت:‌ «امکان انتقال کوتاه‌برد از راه هوا، به ویژه در مکان‌های خاص داخلی، مانند فضاهای پرازدحام و با تهویه ناکافی برای حضور فرد مبتلا در مدت طولانی، قابل حذف نیست.» 

این نتیجه پس از آن گرفته شد که ۲۳۹ دانشمند مقاله‌ای را در «بیماری‌های عفونی بالینی» منتشر کردند با این عنوان که‌ «وقت آن رسیده که به انتقال کووید۱۹ از راه هوا رسیدگی شود.» آنان با اتکا به چندین مطالعه آزمایشگاهی و گزار‌ش‌های موردی، خواستار به رسمیت شناخته شدن انتقال آن از راه هوا شده‌اند. 

 دکتر لیزی مار، استاد مهندسی در دانشگاه ویرجینیا تک با تخصص انتقال هوایی ویروس‌ها، در توییتر نوشت که تحقیق دانشگاه فلوریدا به نظر «یک مدرک مستدل» می‌رسد. 

خانم مار، که در این تحقیق مشارکت نداشت در توییت خود نوشت:‌ «به زبان فنی:‌ این تحقیق، به نظر من به روشنی تایید می‌کند، که ویروس از طریق ذرات هوا (به اندازه کافی ریز برای انتقال چندین متر) قابل انتقال است. ما به این مساله شک داشتیم و اکنون برای اثباتش مدرک داریم. اگر این یک مدرک مستدل نیست، پس چه می‌تواند باشد.» 

© The Independent

بیشتر از جهان