رهاسازی نهنگ‌های سفید چین در پناهگاه اقیانوس

قرار است «خاکستری کوچولو» و «سفید کوچولو» را برای اولین بار از سال ۲۰۱۱ در دریای آزاد رها کنند

نهنگ‌های سفید که به خاطر جیغ‌جیغ کردن به قناری دریایی نیز معروف‌اند- MARK RALSTON / AFP

دو نهنگ سفید را به خانه جدیدشان در ایسلند انتقال داده‌اند تا بتوانند پس از حدود یک دهه برای اولین بار آزادانه در دریا زندگی کنند.

خاکستری کوچولو و سفید کوچولو از مجموعه «دنیای زیر آب چنگ‌فنگ» که در آن یاد گرفته بودند در مقابل جمعیت نمایش اجرا کنند به ۹ هزار و ۵۰۰ کیلومتر دورتر انتقال یافتند. این دو نهنگ حدود ۳۰ ساعت پرواز کردند تا در ماه ژوئن امسال به پناهگاه نهنگ‌های سفید برسند که تحت مدیریت مؤسسه خیریه بریتانیایی اتحادیه زیست دریایی در جزیره هیمایی قرار دارد.

طبق اعلام این مؤسسه، این دو نهنگ ماده ۱۲ ساله به سلامت به خلیج کلستویک رسیدند. آن دو مدت کوتاهی در حوضچه مراقبت ساحلی می‌مانند تا با شرایط آب و هوایی جدید سازگار شوند و سپس در پناهگاه وسیع‌تر رها می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خلیج کلستویک در جزایر وستمن در مجاورت ساحل جنوبی ایسلند اولین پناهگاه دریایی نهنگ سفید در جهان است. با رهاسازی خاکستری کوچولو و سفید کوچولو آن دو برای اولین بار از سال ۲۰۱۱ و از زمانی که به مرکز تحقیقات نهنگ روسیه انتقال یافتند، در دریا زندگی خواهند کرد.

اندی بول رییس اتحادیه زیست دریایی گفت: «خیلی خوشحالیم که می‌توانیم اعلام کنیم خاکستری کوچولو و سفید کوچولو به سلامت به حوضچه‌های مراقبتی پناهگاه دریایی رسیده‌اند و در مرحله بعد به خانه‌شان در دریا باز می‌گردند.

پس از مدت‌ها برنامه‌ریزی و اجرای آزمایشی، اولین مرحله رهاسازی آن‌ها به اقیانوس طبق برنامه‌ریزی‌ها و آن چنان که می‌خواستیم راحت اجرا شد.

متخصصان و دامپزشکان ما با دقت از خاکستری کوچولو و سفید کوچولو مراقبت می‌کنند و امیدوارند به زودی خبر رهاسازی نهایی آن‌ها را نیز اعلام کنند.»

نهنگ‌های سفید که به خاطر جیغ‌جیغ کردن به قناری دریایی نیز معروف‌اند جزو گونه‌ّ در معرض خطر نیستند اما شکار، تجارت نهنگ و تغییر اقلیم زندگی آن‌ها را تهدید می‌کند.

© The Independent

بیشتر از جهان