کرونا میلیونرها را میلیاردر کرد

ثروت ۷۷ درصد از ثروتمندان در دوران شیوع کرونا افزایش‌یافته است

میلیاردرهای آمریکایی دنیای فناوری اکنون ۷ جایگاه در فهرست ۱۰ ثروتمند برتر جهان را به خود اختصاص داده‌اند-Getty Images/ Composite

بعدازآنکه بیماری عالم‌گیر ویروس کرونا به افزایش قیمت سهام شرکت اپل کمک کرد و آن را به قیمتی بی‌سابقه رساند، تیم کوک، مدیرعامل این شرکت غول‌آسای فناوری نیز به باشگاه میلیاردرها پیوست.

جایگاه جدید او بعدازاین محقق شد که مارک زاکربرگ به سومین عضو «باشگاه صد میلیاردری» تبدیل‌شده وقتی ثروتش به ۱۰۰ میلیارد دلار رسید.

بنیان‌گذار فیس‌بوک در دستیابی به درآمدی ۱۲ رقمی بعد از جف بیزوس و بیل گیتس قرار دارد و بنیان‌گذاران آمازون و مایکروسافت نیز در ماه‌های اخیر شاهد افزایش مدام ثروت خود بوده‌اند.

میلیاردرهای آمریکایی دنیای فناوری اکنون ۷ جایگاه در فهرست ۱۰ ثروتمند برتر جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

به‌طور ویژه، ثروت آقای بیزوس به نحوی بی‌سابقه سر به فلک گذاشته است چرا که محدودیت‌های قرنطینه در سراسر دنیا باعث شد مردم برای خرید غذا و سرگرمی به فروشگاه‌های مجازی روی‌آورند.

از شروع سال جاری میلادی ثروت او ۷۵ میلیارد دلار بیشتر شده است که بیشتر از تمام ثروت انفرادی بنیان‌گذاران گوگل، سرگی برین و لری پیج است.

هر دوی آقایان برین و پیج که در جایگاه هشتم و دهم ثروتمندترین‌های دنیا قرار دارند نیز شاهد کسب درآمد قابل‌ملاحظه‌ای از آغاز ژانویه بودند که برابر با ۱۰ درصد سرمایه آن‌ها بود.

افزایش ثروت ۱۰ ثروتمند برتر دنیا از آغاز سال جاری میلادی بدین معنی است که مجموع ثروت آن‌ها بیش از مجموع تولید ناخالص داخلی بیش از ۹۰ کشور است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مجموع ثروت ۱۰ فرد ثروتمند دنیا برابر با ۹۳۸ میلیارد دلار است که آن‌ها را ازنظر میزان تولید ناخالص داخلی در جمع ۲۰ کشور برتر دنیا قرار می‌دهد، پیشتاز هلند و عربستان سعودی.

خود آقای بیزوس به‌تنهایی می‌تواند در جایگاه پنجاه و چهارمین کشور ثروتمند دنیا قرار بگیرد، درست پشت سر نیوزیلند و قطر.

مجموع ثروت ۱۰۰ ثروتمند برتر دنیا نیز از آغاز سال جاری میلادی افزایش داشته است و با ۳.۳ تریلیون دلار اکنون بیش از تولید ناخالص داخلی بریتانیا است. تنها ایالات متحده، چین، ژاپن و آلمان در جایگاهی بالاتر قرار می‌گیرند.

ثروت آقای بیزوس اکنون بیش از ۴۰۰ برابر ثروت ۴۵۸ میلیون دلاری ملکه انگلستان است.

این ثروت آن‌قدر زیاد است که غیرممکن خواهد بود بتوان آن را در این مقاله با راهی عملی با ثروت هیچ میلیونر دیگری مقایسه کرد.

این اختلاف طبقاتی شدید باعث شده بسیاری این سؤال را مطرح کنند که آیا چنین تجمیع ثروتی اصلاً باید مجاز باشد؟ به‌ویژه که آسیب اقتصادی بیماری عالم‌گیر ویروس کرونا بر زندگی میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا تأثیر گذاشته است.

گزارشی جدید از صندوق یو‌بی‌اس بانک سوئیس نشان داد ثروت ۷۷ درصد از متمول‌ترین خانواده‌های دنیا در دوران شیوع این بیماری عالم‌گیر افزایش‌یافته است درحالی‌که گزارشی از موسسه مطالعات مالی دریافت خانواده‌های فقیر شاهد کاهش درآمد خود بوده‌اند.

این گزارش اظهار داشت: «خانواده‌هایی که در یک‌پنجم پایین سطح درآمد قرار می‌گیرند -بر اساس سطح درآمد پیش از بحران جاری- درآمدشان از همه بیشتر آسیب‌دیده است و میانگین درآمد در این خانوارها حدود ۱۵ درصد کاهش‌یافته است.»

برنی سندرز، سناتور ایالات متحده هفته گذشته از لایحه جدید خود با نام «میلیونرها را مجبور به پرداخت کنید» پرده برداشت که تلاش دارد به مشکل اختلاف شدید ثروت رسیدگی کند.

اگر این لایحه موفق شود می‌تواند میلیاردرها را مجبور به پرداخت ۶۰ درصد مالیات بر درآمدی کند که از آغاز شیوع این بیماری عالم‌گیر تا پایان سال جاری میلادی کسب کرده‌اند.

به گفته آقای سندرز، عواید حاصل از این مالیات نیز می‌تواند صرف مخارج پزشکی و بهداشتی برای خانواده‌های فقیر آمریکایی شود.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد