خطرات وجود ابَرمیکروب‌ها در مکان‌های «آب‌تنی» تابستانی

ابَرمیکروب‌ها می‌توانند در طولانی مدت باعث ابتلای کودکان به بیماری شود

ابر باکتری‌ها در مقابل آنتی‌بیوتیک مقاوم هستند- Mahmud TURKIA / AFP

پژوهشگران در دانشگاه جمهوری ایرلند از مردم دعوت کرده‌اند تا برای تحقیق در مورد میکروب‌های خطرناک آبزی که در مقابل آنتی‌بیوتیک مقاومند و ممکن است در جریان شنا به انسان منتقل شوند، داوطلب شوند. 

این پژوهش به دنبال کشف میکروب‌های بالقوه مرگبار در آب‌های اطراف «گالوِی» آغاز شده است.

دانشمندان دانشگاه ایرلند برای انجام این پروژه که نحوه سرایت این میکروب به بدن انسان را مورد مطالعه قرار می‌دهد،  به ۳۰۰ داوطلب نیازمندند. 

تیم پژوهشگران داوطلبان را به دو دسته ۱۵۰ نفری تقسیم می‌کنند. گروه اول، گروهی است که منظما در دریاچه‌ها و رودخانه‌ها شنا می‌کنند، و گروه دوم متشکل از کسانی است که به ندرت وارد آب‌های طبیعی می‌شوند.

دِربِیل موریس، رئیس این پروژه، می‌گوید این باکتری‌ها که در مقابل آنتی‌بیوتیک مقاوم هستند، اغلب بی‌ضررند، مگر آن که وارد زخم، مثانه، یا جریان خون بشوند.

او می‌افزاید: «این عارضه اغلب در بیماران یا افراد آسیب‌پذیر با سیستم ایمنی ضعیف، از جمله در کسانی ایجاد می‌شود که در بخش مراقبت ویژه بستری هستند، یا کودک خردسال یا سالمند هستند. در این موارد باید از آنتی‌بیوتیک‌های ویژه استفاده کرد، زیرا آنتی‌بیوتیک‌های عادی در مقابله با آن بی‌اثرند.»

دکتر لیام بِرک، که او نیز روی این پروژه کار می‌کند، می‌گوید که میکروب‌های مقاوم در مقابل آنتی‌بیوتیک به خاطر استفاده بیش از حد از این دارو توسط انسان و حیوانات اهلی و نیز سرازیر شدن فاضلاب‌ها و کود طبیعی در آب‌های طبیعی، فراوانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند آب‌های طبیعی ایرلند جزو پاکیزه‌‌ترین آب های اروپاست، اما آب فاضلاب‌ها همچنان در ۳۰ نقطه به دریاچه‌ها، برکه‌ها و رودخانه‌های این کشور سرازیر می‌شود.

دکتر برک می‌گوید: «دریاهایی که زباله‌های بیمارستان‌ها وارد آن می‌شود، به احتمال قوی حاوی میکروب‌های مقاوم در مقابل آنتی‌بیوتیک است. یا اگر دوغاب مزارع به رودخانه ریخته شود، آب‌های این رودخانه‌ها بالقوه حاوی مقادیر معتنابهی از باکتری‌های مقاوم در مقابل این داروست.»  

«ابر میکروب‌هایی که در مقابل آنتی‌بیوتیک قرار گرفته‌اند، می‌بایست مکانیزمی برای مقاومت در مقابل آن می‌یافتند. این ابَرمیکروب‌ها اگر در جهازهاضمه افراد سالم بمانند، مشکلی ایجاد نمی‌کنند، اما اگر به خاطر رعایت نکردن نظافت شخصی از سیستم گوارشی خارج شوند، می‌توانند تمام محیط خانه را آلوده کنند و به کودکان خردسال یا افراد سالمند سرایت کنند.»  

افراد بالای ۱۸ سال در ایرلند می‌توانند داوطلب شرکت در این پژوهش شوند.

© The Independent

بیشتر از زندگی