روایت جواد ظریف از استرداد پول‌های مسدود شده ایران

وزیر خارجه ایران می‌گوید با تهاتر یا خرید کالا دلارهای بلوکه شده را بازمی‌گردانیم

جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در ایران - عکس از ایرنا

جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران می‌گوید تهاتر یا خرید کالا را از جمله اقدامات برای استرداد پول‌های بلوکه شده در سایر کشورها است.

در هفته‌های گذشته ماجرای مسدود شدن بیش از هفت میلیارد دلار پول ایران در کشور کره‌جنوبی باعث شد تا سخنگوی وزارت خارجه ایران با زبانی تهدیدآمیز به مقامات کره جنوبی هشدار دهد تا درباره آزاد کردن سرمایه‌های ایران اقدام کند.

امروز هم محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفته «برای استرداد پول‌های بلوکه شده مذاکره می‌کنیم و در صورت لزوم از طریق شکایت در دادگاه‌ها این موضوع را پیگیری خواهیم کرد».

 «محمدجواد ظریف» با تشریح اقدامات وزارت امور خارجه برای استرداد ارزهای بلوکه شده ایران در بانک‌های کشورهای مختلف گفته است که «انواع روش‌ها طی این چند سال برای بازگرداندن پول‌های کشورمان از دیگر کشورها پیدا شده و ما هم از آنها استفاده می‌کنیم».

ظریف البته اشاره‌ای به این روش‌ها و هم‌چنین کشورهایی که سرمایه‌های دلاری ایران در آنها مسدود است، نکرده و تنها در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تاکنون نسبت به بازگرداندن بخشی از مطالبات مالی خود از دیگر کشورها موفق بوده‌ایم یا نه، مدعی شده است که «در برخی موارد بله،  چند کشور مقداری از پول ما را بازگردانده‌اند».

پیش‌تر عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد پول های بلوکه شده ایران توسط کره جنوبی گفته بود: «اخطارهای لازم را به این کشور داده‌ایم که پول ایران را بازگرداند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزیر امور خارجه گفته بود که تحریم ظالمانه ایران توسط یک «کشور یاغی» باعث شده تا به این بهانه کره جنوبی پول‌های ایران را بلوکه کند.

علی ربیعی سخنگوی دولت هم گفته بود که « رفتار دولت کره جنوبی در این شرایط غیرقابل درک است، دولت کره جنوبی در حالی پاسخ لازم را ارائه‌ نمی‌دهد که به لحاظ حقوقی و قانونی، منعی برای این کشور برای بازگرداندن پول به مردم ایران وجود ندارد»

امروز هم‌چنین حسین مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صنعت، با اشاره به اجبار دولت ایران برای استفاده از روش‌های «منسوخ» مثل «تهاتر» گفته است که «استفاده از روش‌هایی چون تهاتر برای بسیاری از تجار در سراسر دنیا باورکردنی و قابل تصور نیست».

این مقام مسئول در گفتگو با خبرگزاری فارس گفته است که «در دو ماهه اول سال جاری تحت تاثیر بحران شیوع کرونا، صادرات غیرنفتی ایران ۴۹ درصد کاهش یافته است».

اوایل ماه جاری میلادی خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی نوشته بود که «کره جنوبی و ایران درباره ایجاد یک کارگروه ویژه برای گسترش دادوستد بشردوستانه به توافق رسیدند».

بنا به گزارش‌ها کره جنوبی از تمایل خود برای صدور کیت‌های آزمایش کرونا، واکسن‌های آنفلوآنزا و داروهای آنتی‌بیوتیک به ایران خبر داده بود.

حدود دو ماه پیش بود که حسین تنهایی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی، میزان دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی بین شش و نیم تا ۹ میلیارد دلار است.

بیشتر از