جدل روزنامه کیهان و وزارت خارجه بر سر پول‌های مسدود شده ایران در کره‌جنوبی

وزارت خارجه می‌گوید دلیلی برای علنی کردن همه مذاکراتش با مقامات کره‌‌جنوبی وجود ندارد

پیش‌تر عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد پول های بلوکه شده ایران توسط کره جنوبی گفته بود: «اخطارهای لازم را به این کشور داده‌ایم که پول ایران را بازگرداند» - عکس از خبرگزاری ایسنا

در پی انتشار مطلبی در روزنامه کیهان، رسانه نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی در ایران، با عنوان «چه کسانی کره‌ای‌ها را گستاخ کردند؟»  وزارت خارجه ایران ناچار به صدور بیانیه‌ای در تکذیب ادعاهای مطرح شده در مقاله مذکور شد. 

روزنامه کیهان در یادداشتی انتقادی نسبت به مواضع وزارت خارجه ایران در قبال آنچه به زعم نویسنده یادداشت «راهزنی کره‌ای‌ها» عنوان شده است، مدعی شده است که پس از اظهارات هشدارآمیز رئیس بانک مرکزی خطاب به مقامات کره‌جنوبی درباره آزاد کردن هفت میلیارد دلار مسدود شده در بانک‌های آن کشور، سایر بخش‌های دولتی خصوصا وزارت خارجه از مواضع رئیس بانک مرکزی در قبال این موضوع دفاع نکرده‌اند. 

کیهان با اشاره به تهدید رئیس بانک مرکزی که گفته بود گر بانک‌های کره‌ای به توافقات بین‌المللی خود با ما پایبند نباشند، ما این حق را داریم که تحت قوانین بین‌المللی به اقدامات قانونی روی آوریم و ما مقامات کره‌جنوبی را در این فرآیند مسئول می‌دانیم.» می‌نویسد «طبیعی است این اظهارات بایستی با همراهی سایر بخش‌های دولت خصوصاً وزارت خارجه همراه باشد و آنها تمام قامت از سخنان جناب همتی حمایت کنند تا شاید این اولتیماتوم جواب بدهد اما با کمال تعجب سفیر ایران در کره پس از اینکه با اعتراض تلفنی سخنگوی وزارت خارجه کره‌جنوبی بابت گفته‌های آقای همتی مواجه شد در یک جمله کوتاه تأکید کرد این [اظهارات] موضع رسمی ‌دولت ایران نیست!»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این یادداشت با انتقاد شدید از سیاست‌های وزارت خارجه آمده است: « با این رفتار وزارت خارجه نه تنها نباید انتظار بازگشت ارزهای صادراتی را حداقل از کره‌جنوبی داشته باشیم بلکه چه‌بسا در سایر دعواهای مالی بین‌المللی هم طرف بازنده خواهیم بود». 

وزارت خارجه نیز در اطلاعیه خود در صدد پاسخ به این ادعاها و انتقادها شده است. 

در اطلاعیه این وزارت‌خانه آمده است :«اساسا هیچگاه تماس تلفنی از سوی سخنگوی وزارت خارجه کره با سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در سئول حاصل نشده و این ادعا از اساس نادرست است.»

این اطلاعیه هم‌چنین می‌گوید که «ملاقات سفیر جمهوری اسلامی ایران در سئول با مدیر کل مسئول حوزه خاورمیانه بوده و در این ملاقات کمترین اشاره‌ای به اظهارات رئیس کل محترم بانک مرکزی نشده است».

وزارت خارجه در اطلاعیه خود تاکید کرده است که «در دو سال گذشته، تامین دسترسی به منابع مالی بانک مرکزی در کره، دستور کار اصلی و محوری روابط با کره جنوبی بوده است».

به گفته وزارت خارجه ایران تاکنون ده‌ها ملاقات در تهران و سئول با مقامات کره‌ای انجام شده و بدیهی است که ماهیت وظایف وزارت امور خارجه اقتضاء می‌نماید که همه اقدامات خود را خبری نکند».

پیش از این روزنامه «تایمز کره جنوبی» و یک خبرگزاری در این کشور گفته بودند که وزارت امور خارجه کره جنوبی روز سه‌شنبه ۳۱ تیر سفیر ایران در این کشور را احضار کرد تا ناخشنودی کشورش پیرامون اظهارات مقام‌های جمهوری اسلامی در رابطه با درآمدهای نفتی مسدود شده ایران در کره جنوبی را به اطلاع مقامات ایرانی برساند. 

خبری که البته از سوی وزارت خارجه ایران تکذیب شد. 

پیش‌تر عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد پول های بلوکه شده ایران توسط کره جنوبی گفته بود: «اخطارهای لازم را به این کشور داده‌ایم که پول ایران را بازگرداند».

سخنگوی وزیر امور خارجه گفته بود که تحریم ظالمانه ایران توسط یک «کشور یاغی» باعث شده تا به این بهانه کره جنوبی پول‌های ایران را بلوکه کند.

علی ربیعی سخنگوی دولت هم گفته بود که « رفتار دولت کره جنوبی در این شرایط غیرقابل درک است، دولت کره جنوبی در حالی پاسخ لازم را ارائه‌ نمی‌دهد که به لحاظ حقوقی و قانونی، منعی برای این کشور برای بازگرداندن پول به مردم ایران وجود ندارد»

ماه گذشته بود که حسین تنهایی ،رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی، گفته بود که «روابط تجاری دو کشور با تشدید تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده در یک سال گذشته بسیار کاهش یافته و به صفر نزدیک شده است».

حسین تنهایی خبرگزاری برنا گفته بود که «دست‌کم یک سال و نیم است که این پول‌ها مسدود شده‌اند».

به گفته حسین تنهایی میزان دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی بین شش و نیم تا ۹ میلیارد دلار است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی به خبرگزاری برنا گفته بود «با ایجاد شرایط بغرنج اقتصادی پس از شیوع ویروس کرونا و مشکلات متعدد برای کشورمان، از کره جنوبی خواسته شد تا دست‌کم ۵۰ میلیون دلار برای تهیه غذا و دارو در این بحران، به ایران بدهد اما این کشور سر باز زد.»

بیشتر از